خبرگزاری کار ایران

توقف عرضه محصولات توسط برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی/ دوراهی توقف تولید یا رکود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۲۷۰

پس از افزایش تعرفه‌های گمرک و همچنین افزایش هزینه های تولید به واسطه رشد نرخ مواد اولیه و البته افزایش نرخ دستمزد و بیمه، از مدت ها پیش تولیدکنندگان لوازم خانگی موضوع افزایش قیمت را مطرح کرده اما با موافقت نهادهای مربوطه همراه نشده بود.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پس از افزایش تعرفه‌های گمرک و همچنین افزایش هزینه های تولید به واسطه رشد نرخ مواد اولیه و البته افزایش نرخ دستمزد و بیمه، از مدت ها پیش تولیدکنندگان لوازم خانگی موضوع افزایش قیمت را مطرح کرده اما با موافقت نهادهای مربوطه همراه نشده بود.

بازار لوازم خانگی ایران در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت ها در رکود بی سابقه ای به سر می برد اما از طرفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی معتقدند که افزایش هزینه های تولید باعث شده تا توان تولید محصول به پایین ترین سطح خود برسد و چاره ای جز افزایش قیمت نداشته باشند.

در همین رابطه صبح روز گذشته عباس هاشمی؛ دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی به سازمان حمایت خبر داد و عنوان کرد : بازار لوازم خانگی بیش از این کشش افزایش قیمت را نداشته و تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی نیز از افزایش قیمت محصولات خود استقبال نمی‌کنند، اما برای ادامه روند تولید نیاز است که اجازه افزایش قیمت را داشته باشند.

 

عرضه قطره چکانی محصولات توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی

آنطور که واحدهای صنفی لوازم خانگی و همچنین برخی از مخاطبان ال کا ایران به عنوان مشتری به خبرنگار ما اطلاع داده اند، برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی از عرضه محصولات خود به نمایندگان فروش و مغازه دارها امتناع می کنند. برخی دیگر از تولیدکنندگان نیز به صورت قطره چکانی به نمایندگان فروش خود محصولات می دهند که علت اصلی آن، تولید محصول با زیان عنوان شده است.

در همین رابطه یکی از مسئولان صنعت لوازم خانگی که خواست نام او فاش نشود به خبرنگار «ال کا ایران» گفت : افزایش هزینه های تولید لوازم خانگی باعث شده تا تولیدکنندگان توانی برای تولید نداشته باشند. طبیعی است که در این شرایط محصولات یا تولید نشده و یا سر از انبارها در بیاورد.

وی ادامه داد : در شرایط فعلی هر تصمیمی که گرفته شود نه به نفع تولیدکنندگان لوازم خانگی است و نه فروشندگان و یا مشتریان، چرا که افزایش قیمت مجدد محصولات لوازم خانگی باعث رکود بیشتر بازار لوازم خانگی کشور خواهد شد.

 

تعلل تولیدکنندگان لوازم خانگی در ترخیص مواد اولیه از گمرک

در این شرایط و با توجه به تبعات بی تصمیمی خبر می رسد که برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی تمایلی برای ترخیص مواد اولیه خود از گمرک ندارند بدیهی است این شرایط سبب رکود شدید در بازار خواهد شد و تئوریهای زیادی را پیش روی آینده صنعت لوازم خانگی می گذارد که ملموس ترین آن می تواند عدم ارائه محصول در بازار و یا کاهش قابل ملاحظه تولید در واحدهای مختلف شود که هر دو نظریه مصرف کنندگان را با ضرری هنگفت مواجه می کند.

حال سؤال اینجاست که چرا برخی از تولیدکنندگان از ترخیص مواد اولیه دپو شده خود در گمرگ امتناع می کنند؟

باید اذعان کرد این کار منتج به تولید همراه با زیان خواهد بود زیرا بسیاری از تولیدکنندگان مجبور خواهند بود تا با نرخهای فضایی به این امر اقدام کنند اما عدم اعمال این موضوع بر قیمت نهایی تولید، یا از کیفیت خواهد زد و یا سرمایه در گردش این واحدها را با کاهش جدی و حرکت به سمت زیان همراه می سازد. از این مسئله می توان نتیجه گرفت که وعده های تأمین حداکثری نیاز داخلی نیز دستخوش تغییرات محسوس خواهد شد تا شاید بار دیگر در سال تولید موضوع واردات به میز وزارت صمت باز گردد. شرایط دو سر باختی که تنها باید از چشم مدیران تصمیم گیر دانست.

بدیهی است اتخاذ چنین سیاست ناهمگونی در اشتغال زایی این واحدها اثرگذار خواهد بود همانطور که در ماه‌های گذشته اخباری مبنی بر تعدیل نیروی برخی از تولیدکنندگان به گوش رسید.

 

دو راهی رکود یا احتکار

واقعیت این است که هزینه های تولید در همه صنایع افزایش یافته و در این شرایط تولیدکنندگان در بخش های مختلف، چاره ای جز افزایش قیمت پیش پای خود نمی‌بینند. حال این پرسش مطرح است که چگونه باید از این شرایط عبور کرد؟ افزایش قیمت یا ثبات در قیمت ها، هر دو برای همه طرف های حاضر در این حوزه چیزی جز زیان نخواهد بود اما راهکار متولیان امر چیست؟ اصلا راهکاری وجود دارد؟

به نظر نگارنده میز تصمیم گیری و یا گلوگاه تعیین قیمت و افزایش آن جایی خارج از برنامه تولید و درک آن قرار دارد زیرا اقتصاد در همه جای دنیا از فرمول ساده هزینه و فایده تبعیت می کند اما در سال تولید هنوز تابلوی قیمت گذاری دستوری بر تارک صنعت کشور می درخشد و مسیر تعیین و تبیین سود و زیان در جایی خارج از بازار محاسبه می شود که تجربه نشان داده همیشه نتایج آن با واقعیت فاصله معنادار دارد. از طرفی اگر متولیان امر راغب به افزایش قیمت در صنعت لوازم خانگی نیستند می باید بستری فراهم کرد تا نیازمندیهای تولید ارزانتر از همیشه در دسترس قرار گیرد اما گویا چالشهای موجود در بودجه سال جاری مانعی جدی در انجام این مهم است.

به بیان دیگر کفه ترازوی منفعت در برهه حساس کنونی به نفع دولت سنگینی می کند و تولیدکنندگان باید مجری تصمیمات باشند نه تعیین کننده در حالیکه این سناریو اصلا در ساز و کار تولید تعریف شدنی نیست. از ین آشفته بازار دو نتیجه قابل حدس است که بروز هریک از آنها بار سنگینی را بر دوش مصرف کننده می گذارد.

نخست اینکه به واسطه عدم تعامل کافی و دیپلماسی سازنده در این زمینه ویترین فروشندگان لوازم خانگی از محصولات جدید خالی می شود و نتیجه دوم نیز تولید چراغ خاموش تولید کننده نه در مسیر عرضه به بازار بلکه در جاده منتهی به انبار آنان خواهد شد که خود حدیث مجمل بخوان از این داستان مفصل.

براساس کسب اطلاع خبرنگار ال کا ایران برخی از واحدهای تولید لوازم خانگی فعالیت خود را از سه شیفت کاری به یک شیفت کاهش داده اند و اگر این رویه ادامه پیدا کند به زودی با کاهش جدی محصول در بازار لوازم خانگی ایران روبرو خواهیم شد.

بنا به گزارشات مردمی به تحریریه ال کا ایران، ظرفشویی، یخچال ساید بای ساید، کولر گازی و همچنین تلویزیون‌های 55 اینچ به بالا در بازار موجود نبوده و یا به سختی یافت می شود.

نتیجه قطعی این ناهمگونی و سوءمدیریت خالی شدن بازار از محصول و افزایش تقاضا به سمت کالای قاچاق خواهد بود.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز