خبرگزاری کار ایران

در سفر دکتر مخبر به استان لرستان:

امضای تفاهم‌نامه‌ طرح پیشرفت و توسعه‌ اقتصادی و اجتماعی دلفان و کوهدشت

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۵۰۸

در جریان سفر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به استان لرستان تفاهم‌نامه‌ همکاری میان این ستاد و استانداری لرستان برای محرومیت‌زدایی، آبادانی و توسعه‌ شهرستان‌های دلفان و کوهدشت امضا شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، این تفاهم‌نامه‌ به‌منظور مشارکت و همکاری ستاد اجرایی در مدیریت و راهبری طرح پیشرفت، آبادانی و توسعه‌ شهرستان‌های دلفان و کوهدشت از طریق بنیاد برکت به‌عنوان نهاد توسعه‌گر به امضای دکتر محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌‌(ره) و دکتر سیدموسی خادمی استاندار لرستان رسید.

براساس این گزارش، دکتر محمد مخبر در حاشیه‌ آیین امضای تفاهم‌نامه‌ مشارکت و همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مدیریت و راهبری طرح پیشرفت و آبادانی شهرستان‌های دلفان و کوهدشت، در جمع خبرنگاران در سخنانی با بیان این‌که سومین سفری است که توفیق حضور در لرستان را پیدا می‌کنیم، بیان داشت: تمام تعهدات و وعده‌هایی که قبلاً به مردم لرستان داده بودیم، عملیاتی شده است و امروز نتایج نشان می‌دهد، عمل به این تعهدات بسیار مطلوب بوده است.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، ضمن اشاره به اجرای یک‌هزار و 572 طرح زیربنایی و عمرانی در استان لرستان، هم‌چون ساخت مدرسه، جاده، مسکن محرومین و ...، و با بیان این‌که بالغ بر 5 هزار و ۱۲۸ طرح توانمندسازی اقتصادی را در لرستان با اشتغال ۱۵ هزار نفر ایجاد کرده‌ایم، اظهار داشت: این نهاد تعهد ایجاد 7 هزار فرصت شغلی را در لرستان داشته، اما با تحقق بیش از 2 برابری این تعهد، 15 هزار شغل در این استان ایجاد کرده است. وی افزود: تقریباً حدود 7 هزار میلیارد ریال نیز کمک بلاعوض و یا سرمایه‌گذاری‌ برای اشتغال در لرستان از سوی این ستاد، سرمایه‌گذاری شده است. وی بیان داشت: این امر کار بزرگی بوده که در لرستان شکل گرفته است.  

دکتر مخبر با بیان این‌که امروز نیز دو منطقه از استان لرستان را به عنوان نقطه‌ی هدف پیشرفت آبادانی و توسعه پیش‌بینی کردیم، گفت: در کل کشور حدود ۲۳ نقطه را هدف‌گذاری کرده‌ایم، که از این تعداد دو مورد در لرستان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این‌که این دو نقطه شامل دلفان و کوهدشت است، افزود: کار در شهرستان دلفان توسط بنیاد برکت شروع شده است و بخشی از تصمیماتی که گرفته بودیم عملیاتی شده است. رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، ادامه داد: این اقدامات ادامه پیدا می‌کند و به عنوان یک نقطه‌ی نمونه‌ی اقتصاد مقاومتی ارایه خواهد شد و در شهرستان کوهدشت نیز این کار انجام می‌گیرد.

دکتر مخبر با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ی مشارکت و همکاری در قالب طرح پیشرفت، آبادانی و توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی شهرستان‌های دلفان و کوهدشت، گفت: این تفاهم‌نامه‌ها در این راستا بوده که بتوانیم کوهدشت و دلفان را به عنوان دو نقطه‌ی نمونه‌ی اقتصاد مقاومتی، مسایل و مشکلات‌شان را حل کنیم.

گفتنی است، توسعه و پیشرفت پایدار با ایجاد هم‌افزایی و مشارکت همه‌جانبه‌ی مردم، دولت و بخش‌های غیردولتی با تأکید بر عدالت اجتماعی، توازن منطقه‌ای و رشد اقتصادی پایدار؛ توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم؛ محرومیت‌زدایی و رفع فقر اقتصادی،؛ افزایش رضایت و امید به زندگی مردم؛ افزایش جمعیت و ایجاد مهاجرت معکوس؛ کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود شاخص‌های توسعه‌ی انسانی و مشارکت اجتماعی منطقه از جمله رویکردهای اساسی این‌ تفاهم‌نامه به‌شمار می‌رود. حضور فعال، اثربخش، راهبردی و هماهنگ‌کننده در فرآیند مدیریت و راهبری پیشرفت و آبادانی شهرستان‌های دلفان و کوهدشت، کمک در ایجاد هم‌افزایی، استفاده از ظرفیت‌های ملی و استانی، اجرای برنامه‌های هدفمند حمایتی، کمک به جریان‌سازی و گفتمان فرهنگی، کمک به جلب و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، مساعدت در توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی جامعه‌ی محلی و مشارکت در اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق روستایی از جمله تعهدات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است که از طریق بنیاد برکت به عنوان نهاد توسعه‌گر عملیاتی خواهد شد.

وی، در ادامه با بیان این‌که در کل کشور ایجاد ۱۰۰ هزار شغل را با ایجاد 30 هزار بنگاه اقتصادی کوچک در برنامه داریم، ادامه داد: ۵۰ هزار مورد از آن مستقیم و 50 هزار مورد غیرمستقیم، و در قالب طرح‌های اشتغال‌زایی و کسب‌وکارهای اجتماع‌محور بنیاد برکت است.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، با تأکید بر این‌که در لرستان یک تعهد ایجاد اشتغال از قبل و یک تعهد اشتغال را در ارتباط با بروز سیل داریم، افزود: در رابطه با سیل، ما تصمیم گرفتیم تا نزدیک هفت هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در مناطق سیل‌زده‌ی استان، ایجاد کنیم.

دکتر مخبر همچنین با اشاره به تأثیر وحدت و هم‌دلی نماینده‌ی ولی‌فقیه و استاندار لرستان در رفع سریع‌تر مشکلات سیلاب استان، افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در 10 استان سیل‌زده قرارگاه ایجاد کرد و سه میلیون و 400 هزار قلم کمک و خدمات‌رسانی هم‌چون تأمین اقلام امدادی را ارایه داد. وی تفاهم و هم‌دلی ایجاد شده در جریان امدادرسانی به سیل‌زدگان را تجلی صحنه‌های تفاهم و ایثار جنگ دانست و تصریح کرد:‌ به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب، باران رحمت خدا بود اما ما مدیریت نکردیم و بخشی از آن نقمت شد، اما در مجموع نعمت بارندگی‌ها بسیار است و بحرانی که دشمن روی خشکسالی‌های ایران و تنش‌های اجتماعی حساب کرده بود را دفع کرد.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: بعد از سیل قول‌هایی از جمله تأمین 10 هزار بسته لوازم خانگی و 15 هزار بسته نوشت‌افزار برای لرستان داده شد. دکتر مخبر افزود: مقرر شد اقلامی که توانایی تولید آن در لرستان وجود دارد از همین استان تأمین شود که در این راستا انعقاد قرارداد با کارخانه‌ی یخچال‌سازی لرستان در دست اقدام است و به گفته‌ی مدیر کارخانه؛ این قرارداد موجب ایجاد 200 اشتغال مستقیم جدید خواهد شد.

وی با بیان این‌که 15 هزار بسته نوشت‌افزار نیز تهیه شده بیان داشت: بازسازی 500 دستگاه پمپ آب با اعطای هر دستگاه 30 میلیون ریال بلاعوض و 70 میلیون ریال وام قرض‌الحسنه نیز در نظر گرفته شده بود که تا فردا مبالغ 30 میلیون ریالی به حساب استان واریز می‌شود.

وی افزود: یک هزار رأس دام سبک نیز در استان توزیع می‌شود و تمامی این اقدامات با هماهنگی استانداری خواهد بود.

دکتر مخبر گفت: قبل از سیل 140 هزار خانه‌ی روستایی در خوزستان و 93 هزار واحد مسکن روستایی لرستان توسط نمایندگی بیمه‌ی برکت بیمه شده است و اکنون نیز برای ساخت و تعمیر 20 هزار واحد با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهم کردیم و امیدواریم بخش قابل‌توجهی از این میزان به لرستان اختصاص یابد.

وی افزود: چنان‌چه وضعیت واحدهای مسکونی سیل‌زده سامان‌د‌هی شود تا پایان اردیبهشت نیز لوازم خانگی تعهد شده توسط ستاد اهدا می‌شود و امید می‌رود بخش عمده‌ای از تعهدات اشتغال و مسکن‌سازی تا پایان امسال انجام گیرد.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه‌ی خرم‌آباد نیز در این مراسم، گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مرکز امید محرومان و نیازمندان است.

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی با بیان این‌که سیلاب خرابی‌های عظیمی در پی داشت و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند، اظهار داشت: اما جنبه‌ی دیگری این سیل داشت، و آن جنبه‌ی آزمون بزرگی بود که برای دستگاه‌های اجرایی، دولت، روحانیت، نیروهای مسلح و نهادهای انقلابی داشت.  

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) حقیقتاً هم‌چون سایر موارد از آزمون سیلاب لرستان سربلند و پرافتخار بیرون آمد.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه‌ی خرم‌آباد با بیان این‌که بدون اغراق امیدی که مردم سیل‌زده دارند، به دلیل وعده‌هایی بوده که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) داده است، افزود: تاکنون این وعده‌ها عملیاتی شده و در حال انجام است.

آیت‌الله میرعمادی با تأکید بر این‌که امروز ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، مرکز امید محرومان و نیازمندان شده است و این مایه‌ی افتخار است، گفت: قطعاً رضای خدای متعال و مقام معظم رهبری در این امر نیز وجود دارد.

وی با بیان این‌که تقدیم بیش از ۱۰ هزار بسته لوازم خانگی به سیل‌زدگان، اهدای ۱۵ هزار بسته لوازم‌التحریر برای دانش آموزان، اینجادسه هزار شغل و…، از جمله اقدامات این ستاد در لرستان بوده است، گفت: امیدواریم عشایر دام‌دار استان که در جریان سیلاب دچار خسارت شدند نیز مورد توجه این ستاد قرار گیرند.

نماینده‌ ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه‌ی خرم‌آباد، هم‌چنین بیان داشت: ساخت خانه‌ها از سوی این ستاد در دستور کار قرار گرفته، آن‌چه که بسیار ضروری بود و جلسه‌ی امروز مکمل آن شد، مسئله‌ی اشتغال بوده است.

آیت‌الله میرعمادی با تأکید بر این‌که امروز ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در این زمینه، بالاترین عبادت در لرستان است، گفت: این جلسه نیز در راستای ایجاد اشتغال در دو شهرستان دلفان و کوهدشت است، که اقدام مبارک و ارزشمندی است.

وی با اشاره به این‌که سیل فایده‌ی بسیار مهمی داشت و آن این بوده که تجربه‌ی سنگین و ارزشمندی در زمینه‌ی امداد و نجات به دست آمده که به دنیا قابل انتقال است، افزود: این تجربه‌ی عظیم که بتوان این حجم عظیم گل‌ولای را ظرف کم‌تر از یک ماه برطرف کرد و آب، برق، گاز و راه ایجاد کرد، کم‌تر از تجربه‌ی دوران دفاع مقدس نیست.

نماینده‌ ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه‌ خرم‌آباد با بیان این‌که مدیرانی که در این حادثه‌ سیل سربلند بودند، سرمایه‌ عظیمی برای کشور هستند، گفت: هم‌چنین عنایت و توجه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز قابل تقدیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز