خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی لرستان اعلام کرد؛

دو درصد مردم لرستان دچار آمبلیوپی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۰۴۲

خانواده‌ها لرستانی برای طرح غربالگری بینایی‌سنجی(تنبلی چشم) کودک خود می‌توانند به مهدهای کودک، خانه‌های بهداشت و آمادگی آموزش و پرورش مراجعه و اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا لرستان، اسدالله حیدری با بیان اینکه طرح غربالگری تنبلی چشم در مناطق سردسیر و روستاهای دورافتاده لرستان که فاقد دسترسی به پایگاه‌های سنجش بودند سه ماه زودتر شروع شده است، افزود: این در حالی ست که طرح آمبلیوپی (غربالگری تنبلی چشم) رسماً هم اکنون در استان آغاز می‌شود.

مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان اینکه چیزی در حدود ۲ درصد از مردم به دلیل اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، آب مروارید، پایین افتادگی پلک، آستیگماتیک بودن، دوربینی و نزدیک‌ بینی، انحراف چشم دچار آمبلیوپی می‌شوند، یادآور شد: با تشخیص به موقع و درمان در سن طلایی (تا قبل از ۵ سال) کودک را می‌توان درمان کرد و چنانچه این عارضه مزمن باشد درمانش سخت است.

وی عنوان کرد: امسال در استان ۱۱۰ هزار و ۸۹۷ نفر مورد غربالگری تنبلی چشم قرار می‌گیرند و علیرغم اینکه سازمان بهزیستی سهم لرستان را ۷۰ درصد تعیین کرده اما بنا داریم ۱۰۰ درصد استان را پوشش دهیم و سال گذشته ۸۷ درصد پوشش دادیم یعنی ۹۶ هزار و ۲۶۷ کودک در ۱۱۰۰ مرکز و پایگاه مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۴۵۰ کودک شناسایی شدند.

وی تصریح کرد: پیشگیری از تنبلی چشم کاری حیاتی است که از نابینا شدن فردی پیشگیری می‌کند.

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به اینکه  پس از تشخیص اولیه، کودک برای آزمایشات دقیق‌تر به چشم پزشک ارجاع می‎شود، بیان کرد: بهزیستی لرستان کودکان حمایت می‎کند تا دچار نابینایی نشوند.

حیدری با بیان اینکه خانواده ‎ ها برای طرح غربالگری بینایی‌سنجی(تنبلی چشم)  کودک خود می‌توانند به مهدهای کودک، خانه‌های بهداشت و آمادگی آموزش و پرورش مراجعه و اقدام کنند، افزود: در مهدکودک‌ها غربالگری رایگان است اما در مراکز غیردولتی در مرحله اول برای هر کودک ۱۵۰۰ تومان و در مرحله دوم ۴۰۰۰ تومان هزینه  از خانواده‎ها دریافت می‎شود.

 

انتهای پیام/
زهرا شفیعی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز