خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان مطرح کرد:

کاهش ۱۵ درصدی مرگ و میر ناشی از مسمومیت دارویی در لرستان

asdasd
کد خبر : ۴۲۲۰۹۰

مدیرکل پزشکی‌قانونی لرستان از کاهش ۱۵ درصدی مرگ و میر ناشی از مسمومیت دارویی طی شش ماه اول سال جاری در استان لرستان خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد، حمیدرضا نظیفی با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: طی شش ماه اول سالجاری ۱۷ مورد مسمومیت منجر به فوت ناشی از مصرف داروها در استان مشاهده شده که شامل چهار زن و ۱۳ مرد بوده است.

وی آمار موارد مسمومیت منجر به فوت ناشی از مصرف داروها در استان طی شش ماهه اول سال ۹۴ را برابر با ۲۰  مورد دانست و افزود: از این میان شش زن و ۱۴ مرد به دلیل استفاده از دارو فوت شده اند.

 مصرف خودسرانه قرص متادون  بیشترین عامل موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت دارویی

وی بیشترین عامل موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت دارویی در استان را به دلیل مسمومیت با داروی متادون دانست و اظهار داشت: این داروی شبه افیونی یک مخدر صنعتی قوی بوده ولی کمتر از مرفین و هروئین اعتیاد آور است و غالبا به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به کار می رود.
 
وی افزود: متادون برای تسکین دردهای مزمن نیز تجویز می شود و بیشتر مسمومیت‌ ها با این دارو عمدی است که به ‌علت دوز بالای مصرف و یا مصرف همزمان آن با سایر داروها به خصوص «بنزودیازپین ها» و یا الکل به‌ وجود می‌آید.
 
مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان بیان داشت: در حال حاضر شایع ‌ترین مسمومیت از لحاظ ترکیبی، مسمومیت دارویی است، داروهایی که سیستم اعصاب مرکزی را متاثر کرده و از بین آنها خواب آورها، مسکن‌ ها و داروهای ضد افسردگی رتبه اول را در رابطه با ایجاد مسمومیت‌های دارویی دارند.

حمید رضا نظیفی عنوان کرد: متادون داروی بدون نسخه نیست و حتما با تجویز پزشک توزیع می‌شود اما به هر حال این دارو نیز مانند هر دارو یا ماده مخدر دیگری از کانال‌های غیررسمی و روش‌ های غیرقانونی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و سوء مصرف می‌شود.
 
دکتر نظیفی افزود: همچنین مصرف داروهای اعصاب هم سهم بالایی از بروز مسمومیت‌ هایی دارویی را داشته و به ‌طور کلی بخش عمده مسمومیت‌های دارویی بر اثر مصرف عمدی آرام بخش‌ها به‌ وجود می‌آید.
 
افزایش ۲۰ درصدی تقاضا برای صدور مجوز سقط درمانی در لرستان
حمید رضا نظیفی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی تقاضا برای صدور مجوز سقط درمانی در لرستان اظهار داشت: طی شش ماه اول امسال ۱۰۲ پرونده تقاضا برای صدور مجوز سقط درمانی در پزشکی قانونی لرستان تشکیل شده است در حالی که این تعداد در مدت مشابه سال قبل ۸۵ مورد بوده است.

96 مجوز سقط درمانی در استان لرستان صادر شد
 
وی عنوان کرد: پس از بررسی پرونده ها طی مدت زمان یاد شده در سالجاری ۹۶ مجوز سقط درمانی در استان لرستان صادر شده است.

 مدیر کل پزشکی قانونی لرستان با بیان اینکه در شش ماه اول سال گذشته نیز تعداد ۷۵ مجوز سقط درمانی در استان لرستان صادر شده است، تصریح کرد: آمار صدور مجوز سقط درمانی طی شش ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل نیز ۲۸ درصد افزایش داشته است.

نظیفی درخصوص روند صدور مجوز سقط درمانی گفت: زمانی‌که جنین ناهنجاری داشته باشد و این ناهنجاری به حرج او منجر شود، یا وقتی‌که خود مادر بیماری خطرناکی داشته باشد که ادامه بارداری سبب خطر جانی برای او باشد، مادر می‌تواند به پزشکی قانونی مراجعه کرده و شخصاً تقاضای صدور مجوز سقط درمانی را داشته باشد.

 وی تاکید کرد: صدور مجوز سقط درمانی به شرطی که سن جنین کمتر از چهار ماه و معادل ۱۹ هفته باشد صادر می شود و چنانچه سن جنین از ۱۹ هفته بیشتر باشد و یا بر اساس سونوگرافی، بیش از چهار ماه از زمان لقاح گذشته باشد به هیچ وجه برای فرد متقاضی، مجوز سقط صادر نمی‌شود.
 
تمام ناهنجاری‌های جنینی موجب صدور مجوز سقط درمانی نمی‌شود
 مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با بیان اینکه متقاضیان دریافت مجوز با توصیه پزشک بیمار، برای سقط درمانی به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند و پزشکی قانونی نیز پس از بررسی مدارک مجوزهای لازم را صادر می‌کند، اضافه کرد: مجوز سقط‌ درمانی در زمان وجود خطر جانی برای مادر در صورت ادامه بارداری و یاناهنجاری‌های جنینی شامل عقب افتاده و ناقص‌الخلقه بودن جنین با تأیید سه پزشک متخصص توسط پزشکی قانونی صادر می‌شود.

نظیفی تاکید کرد: تمام ناهنجاری‌های جنینی موجب صدور مجوز سقط درمانی نمی‌شود و فقط ناهنجاری‌هایی که پس از تولد یا حیات نوزاد منافات داشته باشد و این موضوع مورد تأیید سه پزشک متخصص و معتمد باشد صادر می‌شود.

وی گفت: درخواست دریافت مجوز سقط درمانی بدون نیاز به دستور مرجع قضایی بررسی می‌شود و علت این امر را می‌توان اهمیت زمان در رسیدگی به پرونده‌های سقط جنین بیان کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان تاکید کرد: مادران متقاضی سقط درمانی بلافاصله پس از مراجعه به پزشکی قانونی به کارشناس مربوطه ارجاع و مدارک او مورد بررسی قرار می‌گیرد، اگر سن بارداری این فرد بیش از ۱۹ هفته باشد بلافاصله به فرد پاسخ منفی داده می‌شود.
 
برنامه قانونی برای سقط نوزادان نامشروع وجود ندارد
 نظیفی درخصوص نوزادان نامشروع تشریح کرد: فعلاً برای نوزادان نامشروع برنامه قانونی وجود ندارد؛ مگر آنکه جنین نامشروع ناهنجار باشد یا مادر بیماری خطرناکی مثل بیماری قلبی داشته باشد.

وی ادامه داد: البته افرادی که به دلیل تجاوز جنسی باردار شده‌اند، معمولا بدون مراجعه به پزشکی قانونی اقدام به سقط غیرقانونی می‌کنند، لذا به ندرت مرجعاتی از این نوع به پزشکی قانونی داریم و به طور مثال زمانی‌که مادر بیماری روانی داشته و خانواده نتوانسته او را کنترل کند که در چنین حالتی ممکن است به دلیل بیماری روانی مادر مجوز سقط درمانی را صادر کنیم.

مدیر کل پزشکی قانونی لرستان تاکید کرد: پزشکی قانونی امانت‌دار مردم بوده و از معدود مواردی که لازم نیست افراد به سیستم قضایی مراجعه کنند، همین تجاوزات است که اگر فرد درخواست سقط داشته باشد، اطلاعات او محرمانه می‌ماند و البته لزوماً درخواست آنها پذیرفته نمی‌شود.

 نظیفی خاطرنشان کرد: قانون مجازات اسلامی‌ جدید مصوب ۹۲ در ماده ۷۱۸ در تبصره‌ای در صورت خطر جانی مادر، محدودیت سنی برای سقط را برداشته است، یعنی اگر مادر بیماری قلبی داشته باشد، حتی اگر بالای ۱۹ هفته باشد و جان مادر به خطر بیفتند پزشک می تواند وفق مقررات بارداری را خاتمه دهد و نیازی به مراجعه به پزشکی قانونی نیست، اما از نظر ناهنجاری خود جنین، در قانون امکان سقط بعد از ۱۹ هفته پیش‌بینی نشده است.
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز