خبرگزاری کار ایران

رونمایی از تابلوی ضریح ملکوتی در اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی

تابلوی خوشنویسی با عنوان ضریح ملکوتی از آثار هنرمند لرستانی مهران جمشیدیان در آیین اختتامیه جشنواره کتاب‌خوانی رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، در حاشیه آیین اختتامیه جشنواره کتاب‌خوانی رضوی که در سالن علامه طباطبایی برگزار شد، از تابلوی خوشنویسی با عنوان ضریح ملکوتی از آثار استاد هنرمند، مهران جمشیدیان  رونمایی شد.

این هنرمند لرستانی اثر هنری خود را به آستان مقدس امام رضا تقدیم کرد.

مهران جمشیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خرم آباد افزود: این تابلو در ابعاد واقعی 60 در 80 سانتی متر مربع و با تکنیک نقاشی، خط (خط شکسته) به پیشگاه امام رضا تقدیم شده است.

وی با بیان اینکه برای این اثر از امام رضا خواستم که نمادی از ضریح قبلی در ذهنم ایجاد شود که همان دست‌مایه ساخت تابلوی ضریح ملکوتی شد، اظهار کرد: در این اثر سعی شده است فرم و شکل خاصی که تداعی کننده حال و هوای حرم ملکوتی امام رضا است و در قالب یکی از خانه‌های ضریح ملکوتی امام رضا به اجرا در آمده است.

وی با بیان اینکه بین ۱۲ تا ۱۵ روز روی خلق این تابلو کار کردم و اثری دلی است که به گنجینه آستان قدس رضوی اهدا می‌شود، تاکید کرد: ضریح ملکوتی راه به آسمان‌ها دارد و در این اثر سعی شده است از عناصر ریزی بهره‌مند شده‌ام تا گوشه‌ای از این ملکوت را به نمایش بگذارم.

وی افزود: دخیل پارچه سبز، پرندگان، سبزه و دشت و چمن که با شادمانی توجه خاصی به ولادت امام رضا دارند، همه حکایت از این ولادت با سعادت دارند.

استاد جمشیدیان تصریح کرد: شعار لا الله الا الله که در بالای تصویر است شعار امام رضا بوده است و حاله‌ای ایجاد کرده‌ام تا دل‌ها به سوی این امام توجه ویژه کند.

وی تاکید کرد: در این المان سعی شده است که هرچند ما در کنار ضریح مبارک نیستیم ولی با دل پرواز کرده و به امام نزدیک شود.

به گزارش ایلنا، سال پیش نیز تابلوی شمس‌الشموس از استاد جمشیدیان به گنجینه آستان قدس رضوی تقدیم شد.

مهران جمشیدیان تاکنون 9  اثر خوشنویسی خود را به آستان قدس رضوی تقدیم کرده است.

وی پنج سال به عنوان پیشکسوت نمونه استانی انتخاب شد و نخستین رسم‌الخط قرآنی با خط نستعلیق در تاریخ کشور را نگارش کرده است.

وی سال گذشته نیز یک تابلوی نقاشی خط به نام گوهر نجابت را به موزه حضرت فاطمه معصومه (س) اهدا کرد و تابلوی یاس کبود را برای اهداء به موزه آستان مقدس حضرت علی(ع) به ستاد عتبات عالیات استان تحویل داد.

این خوشنویس لرستان سال 1383 به عنوان مدرس و پیشکسوت نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد.

کد خبر : ۴۰۰۶۱۸