خبرگزاری کار ایران

مصرف قلیان در بوستان‌های بروجرد ممنوع شد

asdasd
کد خبر : ۳۷۵۲۸۰

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: باتوجه به مضرات قلیان، مصرف آن در تمام بوستان های شهرستان بروجرد ممنوع شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، محسن صیرفی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بوستان فدک بروجرد به عنوان پایلوت جلوگیری از استعمال قلیان در این شهرستان انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: با ممنوعیت مصرف قلیان در بوستان ها، طرح جلوگیری از عرضه و مصرف قلیان از سوی کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی بروجرد نیز اجرا شده است. 

وی اظهار کرد: مصرف قلیان در سفره‌خانه‌ها و قهوه خانه‌های سنتی بروجرد ممنوع است لذا در صورت مشاهده، با افراد مصرف کننده برخورد می شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد بیان کرد: به منظور ممنوعیت و ترویج محصولات دخانی در مراکز عرضه موادغذایی، طبق ماده سه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات اقدام می شود. 

وی با اشاره به نقش خانواده‌ها در کاهش مصرف قلیان در بین قشر جوان گفت: به منظور فرهنگ سازی در خانواده ها اطلاعیه های بهداشتی و هشدار در خصوص مضرات مصرف دخانیات از طریق رسانه ها و صفحه نمایش شهری اعلام می شود. 

صیرفی شکسته شدن قبح مصرف قلیان را یکی از مشکلات جامعه دانست و یادآور شد: متاسفانه این ماده دخانی به صورت جمعی مصرف می شود.

وی عنوان کرد: مصرف قلیان در نوجوانان 13 تا 16 ساله بیش از 2 برابر افزایش یافته که این میزان در بین دختران بیشتر است.

وی با بیان اینکه مصرف یک نخ سیگار بین 500 سی سی تا یک لیتر دود تولید می کند، گفت: هر وعده قلیان برابر با مصرف یک پاکت سیگار یعنی استعمال 10 تا 20 لیتر دود است.

وی اظهار داشت: دود استنشاق ‌شده از قلیان نه تنها تمام مواد سرطان ‌زای دود سیگار را دارد بلکه منوکسیدکربن بیشتری نیز دارد ولی متاسفانه در فرهنگ جامعه ما به این حقیقت علمی توجهی نشده است.

وی گفت: با استعمال سیگار و قلیان روند گرفتگی عروق بدن از جمله عروق کرونر با سرعت بیشتری انجام می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز