خبرگزاری کار ایران

بررسی بیش از دو هزار درخواست متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان‌آور

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان از بررسی تعداد دو هزار و 451 درخواست بازنشستگی بیش از موعد مشاغل سخت و زیان‌آور طی یازده ماه سال‌جاری در این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و امور اجتماعی استان لرستان، علی آشتاب روز چهارشنبه در کمیته بررسی مشاغل سخت و زیان آور استان افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعداد دو هزار و 451 درخواست در این کمیته‌ها مورد بررسی قرار گرفته است که از این تعداد درخواست‌ها یک هزار و 920 پرونده مورد تایید  قرار گرفته است و برای اقدام به سازمان تامین اجتماعی ارسال شده  است.

وی اظهار کرد: در سال جاری تعداد  68 جلسه کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر برای بررسی درخواست‌های بازنشستگی بیش از موعد برگزار شده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به ماهیت مشاغل سخت و زیان‌آور تصریح کرد :از منظر قانون، کارهای سخت و زیان‌آور،  کارهایی است که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر، تنشی به مراتب بالاتر ازظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد شود.

آشتاب افزود: نتیجه چنین اشتغالی، بیماری‌های ناشی از آن شغل و عوارض ناشی از آن است.

وی با اشاره به ماده 3 آیین نامه اعلام کرد: کارفرمایان کارگاه‌های دایر که تمام یا برخی از مشاغل آنها در کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استانی یا شورای عالی حفاظت فنی سخت و زیان‌آور شناخته شده یا می‌شود مکلفند ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ تصمیم و نظر کمیته یا شورا نسبت به ایمن سازی عوامل و شرایط محیط کار مطابق حد مجاز و استانداردهای مشخص شده در قانون کار و آیین نامه‌های مربوطه اقدام و صفت سخت و زیان‌آور مشاغل موضوع بند الف ماده یک آیین نامه را حذف و نتیجه را به کمیته‌های بدوی استانی برای بررسی و تایید گزارش کنند.

آشتاب  همچنین عنوان کرد: افرادی که حداقل 20 سال متوالی و 25 سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور اشتغال داشته و درهر مورد حق بیمه مدت مزبور خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند می‌توانند با مراجعه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل سکونت خود اقدام کنند.

کد خبر : ۳۴۹۹۳۸