خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان

جایگاه عزاداری «ولایت» قلعه فلک الافلاک شهر خرم آباد ثبت ملی شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: این جایگاه به عنوان یکی از پنج جایگاه ملی کشور ثبت شده و اکنون استان لرستان دارای یک جایگاه معنوی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، رضا صفی‌‎خانی ظهر یکشنبه در مراسم تجلیل از عاشوراییان فجرآفرین افزود: حدود یک قرن از تشکیل جایگاه ولایت شهر خرم آباد می‌گذرد و این جایگاه سالیان سال در ایام عاشورا عزاداری برگزار کرده است.

وی اظهار کرد: سنت عزاداری لرستان باعث شده شور عزاداری در این استان هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بر تقویت عزاداری سنتی در لرستان تاکید کرد و افزود: انتظار می‌رود در سال‌های آینده برای تقویت عزاداری سنتی مخصوص استان لرستان گام‌های خوبی برداشته شود. 

وی معنویت‌گرایی را وجه تمایز و مشخصه اصلی انقلاب اسلامی ایران از دیگر انقلاب‌ها دانست و افزود: نطفه انقلاب در 13خرداد ماه سال 1357 و در روز عاشورا بسته شد به طوری‌که بزرگ‌ترین تجمعات و جرکات اجتماعی برای شکل‌گیری انقلاب در این روز شکل گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: عاشوراییان فجرآفرین در لرستان که امروز از آنها تقدیر می‌شود در راه حفظ ارزش‌های انقلاب و عاشورا زحمات فراوانی کشیده و در واقع وارث افرادی هستند که عزاداری سنتی را در لرستان نهادینه کردند.

 نقش مهم و سازنده اصناف و بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی

رییس اتاق اصناف مرکز استان لرستان نیز در این مراسم افزود: اصناف و بازاریان نقش مهم و سازنده‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند.

آرش راشدی اظهار کرد: حضور بازاریان و اصناف در راهپیمایی‌های مردمی سال 1357 و پس از آن حمایت از رزمندگان اسلام و پشتیبانی از جبهه‌های حق علیه باطل برگ زرینی از خدمات و حضور بازاریان و اصناف در صحنه‌های انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و تلاش‌های دولت تدبیر و امید نیز به پیروزی برجام انجامید که این پیروزی بزرگ موجب رونق اقتصاد و شادابی بازار و اصناف می‌شود.

در پایان این آیین از خادمان و دستگاه‌های متولی برگزاری آیین عزاداری عاشورا در جایگاه ولایت خرم آباد تجلیل شد.

جایگاه ولایت اصناف و بازاریان محوطه قلعه فلک الافلاک خرم آباد از جمله قدیمی‌ترین جایگاه‌های عزاداری محرم محسوب شده که به شماره 53 و در تاریخ چهاردهم آذر ماه امسال در فهرست میراث معنوی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر : ۳۴۴۹۴۲