خبرگزاری کار ایران

مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری لرستان

کمیته ارتقاء احساس امنیت در لرستان راه‌اندازی شود

مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری لرستان گفت : کمیته ارتقاء احساس امنیت در لرستان راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، احسان جهانیان ظهر دوشنبه در کمیسیون ارتقاء امنیت اخلاقی و اجتماعی افزود:  بین شاخص‌های امنیتی و احساس امنیت تفاوت زیادی وجود دارد.

جهانیان اظهار کرد: بیشترین میزان احساس ناامنی به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال مربوط  است و افراد بالای ۶۰ سال کمترین احساس ناامنی را دارند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نتایج به دست آمده از یک تحقیق پژوهشی در سال ۹۱ تا ۹۳ عوامل موثر بر ایجاد احساس امنیت مشخص شده‌اند،تصریح کرد: بر اساس نتایج این تحقیق پلیس تنها بخشی از احساس امنیت را ایجاد می کند و می‌تواند به طور غیر مستقیم روی احساس امنیت در شهروندان موثر باشد.

مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری لرستان با اشاره به اینکه افرادی که تجربه ناامنی قبلی نداشته‌اند از احساس امنیت بیشتری برخوردارند تصریح کرد: حمایت اجتماعی، ریسک و مخاطره، بی‌نظمی اجتماعی و ترس از وقوع جرائم و بزهکاری تعیین کننده ترین عوامل موثر بر احساس امنیت هستند.

جهانیان با اشاره به اینکه بنا بر نتایج به دست آمده از تحقیق فوق هر چه انسان باسوادتر باشد احساس ناامنی بیشتری دارد، افزود: سطح سواد و تحصیلات  در میزان احساس امنیت افراد تاثیرگذار است. 

وی به راهکارهای ارتقاء احساس امنیت در جامعه که از نتایج برخی تحقیقات به دست آمده است اشاره کرد و افزود: اجرای طرح پلیس جامعه محور، اجرای طرح نگهبان محله، افزایش نقش نظارتی پلیس بر جرائم خیابانی، اعتمادسازی برای تقویت احساس امنیت همگی عواملی هستند که باعث ارتقاء احساس امنیت می‌شوند.

مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری لرستان با بیان اینکه احساس امنیت در ابعاد روانی، اقتصادی، سیاسی و قضایی کمتر است ادامه داد: افرادی که نسبت به روحانیت نگرش مثبت دارند از احساس امنیت بالایی برخوردارند.

جهانیان میزان احساس امنیت در کشور را در حد پایینی دانست و گفت: ابعاد شش گانه احساس امنیت شامل امنیت دفاعی، انتظامی، شغلی، جانی، مالی و اخلاقی است.

مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری لرستان عدم نگرانی از تامین امنیت و تامین نیاز افراد را در ارتقاء احساس امنیت موثر خواند و اضافه کرد: همچنین افزایش احساس امنیت از طریق رفع فقر و محرومیت و دسترسی شبانه روزی شهروندان به مراکز و امکانات درمانی حاصل می‌شود.

کد خبر : ۳۲۰۵۰۴