خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از مشکلات کیوسک‌های مطبوعاتی در خرم آباد؛

کیوسک‌های مطبوعاتی و ضرورت توجه شهرداری خرم آباد

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۵۱۲

یکی از مشاغل فرهنگی در شهر خرم آباد، کیوسک داران مطبوعاتی هستند که با کمترین توجه از سوی دستگاه‌های مدیریت شهری و نهادهای فرهنگی مواجه شده اند.

یکی از مشاغل فرهنگی در شهر خرم آباد کیوسک داران مطبوعاتی هستند که با کمترین توجه از سوی دستگاه‌های مدیریت شهری و نهادهای فرهنگی مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، توجه به اینکه شهر خرم آباد با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر، فقط ۲۵ کیوسک مطبوعاتی را در خود جای داده است، این افراد برای ارائه خدمات به این حجم زیاد جمعیت روزانه تا ۱۴ ساعت مشغول کار هستند. برای بسیاری از افرادی که شاید آشنایی نسبت به نوع خدمات دهی این صنف بدون متولی ندارند، لازم است گفته شود که از ساعت ۷صبح تا ۲۲شب، ساعت کاری این قشر زحمت کش محسوب می شود که با این حجم کاری با مشکلات عدیده‌ای هم از طرف شهرداری مرکز استان و سازمان میادین و تره بار شهرداری خرم آباد مواجه شده اند.

نیاز به متولی برای کیوسک های مطبوعات

یکی از کیوسک داران مطبوعاتی شهر خرم آباد در این زمینه به خبرنگار ایلنا می‌گوید: متاسفانه هر ساله، سازمان میادین شهرداری خرم آباد و شهرداری مرکز استان با صدور ابلاغیه و اخطارهایی نسبت به جمع آوری دکه ها اقدام می کنند که در ازای این موضوع، درخواست پرداخت مبالغ سنگینی بابت مالیات و عوارض دارند، که حداقل یک میلیون تومان مبلغی است که باید از سوی کیوسک داران پرداخت شود.

«مهدی مدهنی» ادامه می دهد: کیوسک داری مطبوعات یکی از مشاغل سخت محسوب می شود که ساعت کاری زیادی را صرف خدمات دهی به مشتریان می کنیم. اما شهرداری و سازمان میادین نه تنها حمایتی از ما انجام نمی دهند بلکه هر ماه با ابلاغ برگه اخطار و مالیات بار روانی زیادی را بر ما تحمیل می کنند.

این شهروند ادامه داد: در تمام استان ها کیوسک های مطبوعاتی دارای یک صنف و متولی مشخص هستند که در مواقع مهم از آن ها حمایت می کنند و پیگیر مطالبات شان می شوند. اما در این استان و به خصوص خرم آباد کیوسک های مطبوعاتی زیر نظر هیچ صنف خاصی نیستند و هیچ گونه متولی هم ندارند که در این جور مواقع از مطالبات آنها حمایت کند.

نبود حمایت بیمه‌ای از کیوسک داران

یکی دیگر از کیوسک داران مطبوعاتی شهر خرم آباد در همین زمینه می گوید: مهم‌ترین مشکل کیوسک داران مطبوعاتی نداشتن بیمه تامین اجتماعی است.

«ایرج درویشی» اضافه می کند: بنده با سابقه ۱۲سال فعالیت در این عرصه، هنوز تحت پوشش هیچ نهاد بیمه ای نیستم و دلیلش هم این است که اداره ارشاد به عنوان صادر کننده مجوز کیوسک های مطبوعاتی، هیچ گونه بیمه اجتماعی برای ما در نظر نگرفته است.

وی ادامه می‌دهد: این شغل در استان لرستان یکی از مشاغلی است که هیچ گونه امنیت شغلی ندارد و هر لحظه که شهرداری اراده کند، اقدام به جمع آوری این کیوسک‌ها می‌کند.

درویشی می‌افزاید: متاسفانه شهردار فعلی خرم آباد که ریاست سازمان میادین را هم بر عهده دارد یکی از افرادی است که به‌طور جدی با کیوسک های مطبوعاتی مشکل دارد و در هر جلسه اقدام به ابلاغ برگه هایی برای جمع آوری و تعطیل کردن این کیوسک ها می کند.

درویشی ادامه می دهد: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر خرم آباد، کیوسک های مطبوعاتی از دادن هرگونه مالیات معاف هستند، ولی شهردار فعلی خرم آباد به این قانون اعتنا نمی کند و در صدد جمع آوری این کیوسک ها است.

نبود وسایل خدمات رفاهی برای کیوسک ها

یک شهروند دیگر که در همین عرصه مشغول به کار است به ایلنا می گوید: این روزها صحبت از این است که استان لرستان صدرنشین بیکاری در کشور است و باید مبالغ هنگفتی هزینه شود تا چند شغل ایجاد شود، اما شهردار خرم آباد به تنهایی در صدد بیکار کردن بیش از ۱۰۰ نفر از جوانان و اهالی این شهر است که کیوسک های مطبوعاتی را اداره می کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰۰ نفر از این راه امرار معاش می کنند.

«احمد مدهنی» ادامه می دهد: شهرداری کدام خدمات را برای کیوسک های مطبوعاتی ارائه داده است که در قبال آن مبلغ ۱میلیون و دویست هزار تومان مالیات سالیانه را طلب می کند. کدام وسایل گرمایشی و سرمایشی را برای ایام گرم و سرد سال در اختیار ما قرار داده است که حال در صدد جمع آوری این کیوسک ها است.

مدهنی ادمه می‌دهد: در تمام کشور، عرف است که شهرداری به کیوسک های مطبوعاتی خدماتی را ارائه می دهد و مسایلی از قبیل زیباسازی کیوسک ها وسایل رفاهی و حتی بیمه تامین اجتماعی را برای این صنف در نظر می گیرد و سالیانه مبلغ معقولی را از آنها دریافت می کند. حال شهرداری خرم آباد هم این مسایل را برای کیوسک های خرم آباد در نظر بگیرد تا با کمال میل این عوارض و مالیات را که حق هر شهروند است در اختیار شهرداری قرار دهیم.

ضرورت ورود استاندار و رئیس شورای شهر به موضوع

یکی دیگر از کیوسک داران مطبوعاتی شهر خرم آباد به خبرنگار ایلنا می گوید: متاسفانه شهردار خرم آباد به عنوان یگانه شخصی است که با کیوسیک‌ها مطبوعات سر ناسازگاری دارد.

«رضا مروتی» ادمه می‌دهد: بعد از ۲۸سال، سابقه فعالیت مطبوعاتی در شهر خرم آباد، یک ماه قبل شهردار خرم آباد به بهانه ساماندهی کیوسک های مطبوعاتی و معابر سطح شهر اقدام به جمع آوری کیوسک مطبوعاتی‌ام کرده و من از آن تاریخ خانه نشین شده ام.

وی ادامه می دهد: با این همه سال سابقه، دیگر هیچ جایی برایم کار گیر نمی آید و هم اکنون با توجه به اینکه هیچ گونه بیمه تامین اجتماعی ندارم، به خانه اول یعنی ۲۸ سال قبل برگشته ام. با این تفاوت که دیگر سن و سال من اجازه راه اندازی شغل دیگری را نمی دهد.

مروتی اضافه می‌کند: با چند سر عائله و بیماری قلبی بیش از ۱۸ روز است که نتوانسته ام نتیجه آزمایشات پزشکی ام را بخاطر بی پولی بگیرم و از استاندار محترم و رئیس شورای شهر عاجزانه درخواست می کنم جلوی زیاده خواهی های شهردار خرم آباد را گرفته و نسبت به حل مشکلات ما وارد میدان شوند.

هدف ساماندهی کیوسک ها و زیباسازی شهر است

شهردار خرم آباد در این باره به خبرنگار ایلنا می گوید: در راستای ساماندهی معابر سطح شهر و کیوسک ها، برنامه هایی را در نظر گرفته ایم که در حال اجرایی کردن آن هستیم.

«یحیی عیدی بیرانوند» ادامه داد: معبر در تعریف مدیریت شهری، متعلق به تمام شهروندان است و متاسفانه کیوسک های مطبوعاتی به شکل بدی سد معبر کرده و شکل نامطلوبی به تمام شهر داده اند.

وی ادامه داد: برای ساماندهی این کیوسک ها و بحثزیباسازی آن ها نیاز به همکاری این افراد داریم و با پرداخت به موقع عوارض خود می توانند شهرداری را در این زمینه کمک کنند.

شهردار خرم آباد اضافه کرد: در مرحله اول برای این ساماندهی باید قراردادی بین کیوسک داران مطبوعاتی و سازمان میادین شهرداری برقرار شود تا این عزیزان طرف قرار داد خود را بشناسند و و در هر زمانی که احساس شد هر یک از کیوسک ها از قوانین شهرداری پیروی نکردند به صورت قانونی برخورد شود.

عیدی بیرانوند ادامه داد: این قرارداد به مثابه این نیست که شهرداری در صدد تملک کیوسک های مطبوعاتی است، بلکه به دنبال اجرای قرارداد مستاجر و موجر است که با رعایت آن می توان به دیگر خواسته های مد نظر این صنف جامه عمل پوشاند.

شهردار خرم آباد اظهار کرد: بحثکیوسک های مطبوعاتی در مجموع یک بحثبرخوردی نیست و به آن ها مهلت داده شده است که برای اجرای یک‌سری قواعد و اجرای دستورات برنامه هایی را اجرایی کنند. بیشتر برخورد ما با دکه هایی است که به زیبا سازی شهر ضربه بزنند و یا با فروش اقلامی غیر از مطبوعات مانند دخانیات و تنقلات، این حرفه فرهنگی را زیر سوال می‌برند.

شهردار خرم آباد تصریح کرد: با راه اندازی سازمان فرهنگی هنری شهرداری خرم آباد در آینده ای نزدیک این احتمال وجود دارد که کیوسک های مطبوعاتی را به عنوان یک صنف تحت تکفل خود قرار دهیم.

حمید مریدی / ایلنا / لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز