خبرگزاری کار ایران

با حضور معاون اول رئیس جمهور؛

سد ایوشان لرستان به بهره‌برداری رسید

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۱۶۶

صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، و وزیر نیرو، سد ایوشان در استان لرستان به بهره‌برداری رسید.

صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - و وزیر نیرو، سد ایوشان در استان لرستان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، با حضور اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - و وزیر نیرو سد ایوشان در شهرستان خرم آباد به بهره برداری رسید.

کلنگ طرح ایوشان در سال ۸۳ به زمین زده شد و قرار است تا در مدت پنج سال به بهره‌برداری برسد اما به خاطر مشکلات اعتباری ده سال به طول انجامید.

برای این سد ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است و حجم ذخیره آب آن ۵۲ میلیون مترمکعب بوده که موجودی آن هم اکنون ۲۳ میلیون متر مکعب است.

اهداف پروژه سد ایوشان را تامین آب کشاورزی مطمئن برای اراضی دیم و مستعد پایاب در دشت ایوشان به میزان حدود۴۳۵۰ هکتار خالص یا ۵۱۰۰ هکتار ناخالص، تامین کمبود آب شبکه احداثشده در دشت چغلوندی با استفاده از آب برگشتی شبکه و تخصیص از آب تنظیمی، جلوگیری از خسارت سیلاب های بزرگ بهاره به رودخانه هرود به اراضی پایین دست وروستا های مجاور، فراهم نمودن امکانات تفریحی وسیاحتی به ویژه با توجه به زیبای های بکر وطبیعی است.

طراحی شبکه اصلی در ۱۵ واحد زراعی به وسعت ۴۳۵۰ هکتار خالص انجام که ۴۰۰هکتارآن از طریق سیستم پمپاژ و ۳۹۵۰ هکتار مابقی به روش ثقلی آبیاری می شود.

سد مخزنی ایوشان در فاصله ۱.۵ کیلومتری بالا دست روستای ایوشان گلستان وحدود ۵۷کیلومتری شهر خرم آباد و برروی رودخانه هرود واقع شده است و مساحت حوضه آبخیز رودخانه هرود تا محور سد مخزنی ایوشان ۱۲۰کیلومتر مربع است.

نوع سد ایوشان خاکی - سنگریزه ای با هسته ناتراوای رس، سیستم آب بندی آن تراشه آب بند است و ارتفاع این سد ازکف پی ۷۰متر وعرض تاج از بدنه اصلی را ۸متر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز