خبرگزاری کار ایران

گزارش اختصاصی ایلنا از وضعیت نامطلوب کیفیت نان در لرستان؛

کم فروشی مهم‌ترین تخلف نانوایی‌ها در لرستان / قصور نانوایی‌ها یا کیفیت آرد

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۲۱۶

بی کیفیتی نان، کم فروشی، تعطیلی برخی نانوایی‌ها و سهمیه کم آرد، صدای مردم و همچنین گلایه نانوایان استان لرستان را در آورده است.

بی‌کیفیتی نان و تعطیلی برخی نانوایی‌ها و سهمیه کم آرد، صدای مردم و همچنین گلایه نانوایان استان لرستان را در آورده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، نان یکی از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین اقلامی است که در سبد غذایی خانوار‌ها استفاده می‌شود، بر همین اساس به نظر می‌رسد که در خصوص بالا بردن کیفیت نان باید اقدامات جدی صورت بگیرد.

این در حالی است که بالا بودن ضایعات نان در خرم آباد، رعایت نکردن بهداشت در نانوایی‌ها، کم فروشی، نبود کارکنان ماهر و با تجربه در نانوایی‌ها، نبود تجهیزات به روز و استاندارد نبودن دستگاه‌های پخت نان نارضایتی شهروندان خرم آبادی را به دنبال داشته است.

به نظر می‌رسد فرهنگ سازی در راستای ترویج شیوه‌های مصرف و نگهداری نان، افزایش نظارت برکیفیت آرد تولیدی، استانداردسازی ماشین آلات و آموزش هدفمند کارکنان واحدهای نانوایی‌ها از جمله راهکارهایی است که در بالا بردن کیفیت نان موثر است.


وجود ضایعات بالای نان

یک شهروند خرم آبادی در مورد کیفیت نان به ایلنا می‌گوید: متاسفانه برخی مواقع به دلیلی کیفیت پایین نان، بخش زیادی از نان به ضایعات تبدیل می‌شود و نیمی از قرص نان دور ریخته می‌شود.

«اکرم سپهوند» می‌افزاید: نان یکی از اقلامی است که در سفره همه خانواده‌های خرم آبادی قرار دارد و شهروندان هزینه زیادی را بابت خرید نان متحمل می‌شوند بنابراین توجه و نظارت بیشتر در زمینه کیفیت نان و همچنین رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها ضروری است.


لزوم نظارت جدی بر عملکرد نانوایی‌ها

یکی دیگر از شهروندان خرم آبادی در این زمینه اظهار می‌کند: یکی از مشکلات خرید نان در خرم آباد، علاوه بر کیفیت پایین آن کم فروشی است که متاسفانه در برخی نانوایی‌ها شاهد آن هستیم.

«مهدی ضیایی» معتقد است؛ بازرسی و نظارت در خصوص کم فروشی نانوایی‌ها کمرنگ است این درحالی است که نان نقش مهمی در سبد غذایی خانواده‌های لرستانی دارد.

وی در گفت‌و‌گو با ایلنا خواستار نظارت جدی و مستمر بر عملکرد نانوایی‌ها در خرم آباد است.

رضایت مردمی سیری چند / نانوایان از شکایت هراس ندارند

یکی از شهروندان خرم آبادی با اظهار گلایه از نان‌های تولیدی در سطح شهر اظهار داشت: هدف مسئولان از اجرای قانون در بخش نان تنها گران شدن نه کیفیت نان بوده است.

زهرا عاجزی با بیان اینکه برخی از نانوایی‌ها تنها برای ادای تکلیف به پخت نان اقدام می‌کنند، گفت: نانوا‌ها هیچ توجهی به گلایه مردم نداشته و برای پوشاندن کیفیت نان از ریختن سبزی بر روی آن استفاده تا جای صحبتی برای مردم باقی نماند.

وی عنوان کرد: بسیاری از نانوایان شاید به دلیل اینکه اهرمی بازدارنده برای تخلف آن‌ها نیست هراسی از شکایت ندارند و وقتی از نامطلوب بودن کیفیت نان و خمیر بودن نان گلایه می‌کنی می‌گویند نخرید بروید شکایت کنید.

یکی دیگر از شهروندان نیز اظهار داشت: مسئولان قصد داشتند با اجرای قانون جلوی ضایعات بی‌رویه نان را بگیرند که البته به دلیل قیمت بالای نان و کاهش سرانه مصرف، مردم به تحقق این هدف کمک کرده‌اند.

علی شاهوردی بیان داشت: استفاده کامل و کاهش مصرف نان به دلیل قیمت‌های بالای نان بوده و به ندرت به کیفیت مطلوب آن بر می‌گردد.

وجود نانوایی‌هایی اضافه
رییس شرکت غله و خدمات بازرگانی خرم آباد در خصوص تعداد نانوایی‌های موجود خرم آباد می‌گوید: در حال حاضر۴۶۰ نانوایی در خرم آباد مشغول فعالیت هستند که به نظر می‌رسد بیش از ۱۵۰نانوایی اضافه بر تقاضای جامعه وجود دارد.

«کرم اله محمودی منفرد» در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اشاره به دلایل پایین بودن کیفیت نان در خرم آباد می‌افزاید: وجود نانوایی‌های مازاد، یکی از دلایلی است که باعثکاهش انگیزه برخی متصدیان نانوایی‌ها در پخت نان با کیفیت شده است هر چند این موضوع بی‌کیفیتی نان را توجیه نمی‌کند.


نبود نیروی انسانی ماهر
وی نبود نیروی انسانی ماهر و با تجربه را نیز از دیگر دلایل کیفیت پایین نان عنوان می‌کند و می‌گوید: برخی از متصدیان نانوایی‌ها به دلیل فرار از مالیات و بیمه اقدام به استفاده از کارگرهای بی‌تجربه می‌کنند که آگاهی درست و دقیقی از کیفیت آرد و نان ندارند.

مطالبه نداشتن شهروندان خرم آبادی

وی در ادامه از جمله دلایل دیگر بروز تخلف در نانوایی‌های خرم آباد را بی‌توجهی شهروندان نسبت به تخلف نانوایی‌ها عنوان و اظهار می‌کند: شهروندان خرم آبادی در صورت مشاهده کم فروشی یا پایین بودن کیفیت نان اعتراضی نمی‌کنند که این مسئله اجازه تکرار تخلف را به آن‌ها می‌دهد.

محمودی منفرد می‌گوید: برخی شهروندان نیز از کیفیت آرد و نان اطلاع دقیقی ندارد و به ارزش واقعی آرد تیره آگاهی ندارند و تصورشان این است که آرد سفید مطلوب تراست در صورتی که آرد سفید ارزش غذایی ندارد.

نامطلوب بودن کیفیت نان

رییس شرکت غله و خدمات بازرگانی خرم آباد، وجود مواد اولیه مناسب، تجهیزات به روز و نیروی انسانی ماهر را در پخت نان با کیفیت موثرمی داند و عنوان می‌کند: متاسفانه در خرم آباد بسیاری از این موارد رعایت نمی‌شود و همین مسئله نامطلوب بودن کیفیت نان را به دنبال داشته است.


کم فروشی؛ مهم‌ترین تخلف نانوایی‌ها

محمودی منفرد در بخش دیگری از صحبت‌هایش، عمده تخلف نانوایی‌ها در خرم آباد را کم فروشی و پس از آن رعایت نکردن موارد بهداشتی عنوان می‌کند.

وی می‌گوید: در گذشته در صورت بروز تخلف تعزیرات با همکاری فرمانداری اقدام به پلمپ نانوایی‌ها متخلف می‌کرد این در حالی است که هم اکنون و پس از سال ۸۹ به دلیل خلا قانونی این اقدام صورت نمی‌گیرد.

رییس شرکت غله و بازرگانی خرم آباد می‌افزاید: شرکت غله و خدمات بازرگانی به طور روزانه گشت‌های بازرسی را همراه تیم بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت در نانوایی‌های سطح شهرستان خرم آباد انجام می‌دهد و در صورت مشاهده تخلف اقدام به جریمه متصدیان می‌کند.


فرسوده بودن دستگاه‌ها

محمدی منفرد در پاسخ به این سوال که وضعیت دستگاه‌های موجود در نانوایی‌های خرم آباد چگونه است، می‌افزاید: بیشتر دستگاه‌های موجود در نانوایی‌ها، دستگاه‌های قدیمی و فرسوده هستند.

وی یکی از مشکلات دیگر نانوایی‌ها در خرم آباد را ساختار قدیمی آن‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: در برخی نانوایی‌ها به دلیل مساحت کم امکان استفاده از تجهیزات و ماشین آلات به روز وجود ندارد و متصدیان نیز به دلیل نبود تمکن مالی امکان گسترش نانوایی را ندارند.

رییس شرکت غله و خدمات بازرگانی خرم آباد در پاسخ به این سوال که خود شما به عنوان یک شهروند خرم آبادی از کیفیت نان در خرم آباد راضی هستید، می‌گوید: به نظر من کیفیت نان در خرم آباد بد نیست.


استاندارد کردن تجهیزات نانوایی‌ها

محمودی منفرد کاهش تعداد نانوایی‌ها، استاندارد کردن تجهیزات و آموزش نیروی انسانی ماهر را از جمله راهکارهای افزایش کیفیت نان در خرم آباد عنوان می‌کند.

وی همچنین معتقد است فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شهروندان می‌تواند نقش موثری در بالا بردن کیفیت نان داشته باشد.

گزارش نسرین صفر بیرانوند / ایلنا / لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز