خبرگزاری کار ایران

استاندار لرستان؛

حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیر مجاز از مشکلات شهرداری‌های لرستان است

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۲۱۰

بودجه ۳۰۷ میلیارد تومانی برای ۲۵ شهرداری لرستان نشان دهنده این است که شهروندان این شهرها بسیار فقیر بوده و سرانه درآمدی پایینی دارند که با این رقم کم هیچ اتفاقی در سطح شهرها رخ نخواهد داد.

استاندار لرستان گفت: حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیر مجاز از مشکلات شهرداری های لرستان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، هوشنگ بازوند در همایش شهرداران استان لرستان بودجه شهرداری‌های استان را بسیار اندک دانست و اظهار داشت: بودجه ۳۰۷ میلیارد تومانی برای ۲۵ شهرداری لرستان نشان دهنده این است که شهروندان این شهرها بسیار فقیر بوده و سرانه درآمدی پایینی دارند که با این رقم کم هیچ اتفاقی در سطح شهرها رخ نخواهد داد.

وی با بیان این مطلب که کل بودجه شهرداری‌های استان لرستان با بودجه شهر دوم یکی از استانهای کشور برابری می کند عنوان کرد: این رقم هزینه ساخت تنها دو پروژه است لذا عمق محرومیت مردم لرستان در رقم این بودجه به وضوح مشاهده می شود تا آنجا که روی هر نقطه ای از این استان دست می گذاریم گرفتاری هایی وجود دارد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه چگونه می‌شود با ۳۰۷ میلیارد تومان آسایش و آرامش ۶۱ درصد از مردم استان لرستان را تامین کرد، افزود: نتیجه این محرومیت این است که سالانه حدود هفت هزار و ۴۰۰ نفر از استان مهاجرت می کنند و این یک فاجعه برای لرستان است.

بازوند مدیریت شهری لرستان را با چالش های زیادی مواجه دانست و بیان داشت: انتظار می رود شورای اسلامی شهرها بعد از چهار دوره به سمت کارهای تخصصی پیش بروند نه اینکه هر چهار ماه یکبار شهردار عوض کنند و این اصلا کار درستی نبوده و عین توسعه نیافتگی است.

وی در اینباره ادامه داد: جایگاه معاونت عمرانی در استان باید آنقدر قوی باشد که جلوی این اتفاقات گرفته شود و تثبیت مدیریتی در شهرداری‌های استان صورت گیرد چرا که این عزل و نصب‌های شبانه به ضرر شهر تمام خواهد شد.

استاندار لرستان مشکل قیر شهرداری‌ها را مختص تمامی شهرداری‌های کشور دانست و در این خصوص گفت: تهیه قیر مورد نیاز شهرداری ها بایستی در بودجه سال ۹۴ پیشنهاد داده شود و همانطور که برای تامین قیر وزارت راه و شهرسازی ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه بلاعوض گذاشته شده است برای شهرداری ها نیز مبلغی در نظر گرفته شود.

بازوند تصریح کرد: اوایل سال جاری با یک شرکت قیر واقع در شازند اراک قراردادی منعقد کردیم که این شرکت برای تهیه قیر استان اقدام کند ولی این قرارداد تا کنون عملیاتی نشده است لذا بایستی پیگیری های لازم در این زمینه صورت گیرد تا این شرکت به تعهدات خود عمل کند.

وی در خصوص پرداخت طلب شهرداری ها از دستگاه‌های اجرایی بیان داشت: معاون عمرانی استاندار بایستی یک نفر را برای تعیین میزان طلب شهرداری‌ها مشخص کند و ما قول می دهیم این میزان طلب را از وزارت اقتصاد برای شهرداری‌ها دریافت کنیم.

استاندار لرستان از شهرداران لرستانی خواست برای پایداری شهرداری‌های حوزه خود بدنبال کشف منابع پایدار باشند و در اینباره افزود: یکی از راه های دست یابی به منابع پایدار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و پروژه های مشارکتی است و شهرداران بایستی برای اداره شهر از این بخش کمک بگیرند چرا که در غیر اینصورت با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.

بازوند با اشاره به اینکه سرانه پرداخت عوارض مردم لرستان ۵۰ درصد میانگین کشوری است خطاب به شهرداران لرستانی گفت: اگر می خواهید شهرداران موفقی باشید بایستی شهروندان پولداری داشته باشید لذا بایستی نسبت به بالا بردن سرانه درآمدی مردم تدابیری بیندیشید.

وی نحوه برخورد صحیح با سرمایه گذاران را به شهرداران استان گوشزد کرد و اظهار داشت: بنیاد مستضعفان قرار بود یک هتل پنج ستاره در خرم آباد احداثکند که شهرداری لرستان ۸۰ میلیارد تومان را برای فروش زمین به آنها پیشنهاد داد که این امر باعثشد که این سرمایه گذار پشیمان شود چرا که معتقد بود با ۳۰ میلیارد تومان می تواند زمینی خوب در تجریش یا فرمانیه تهران خریداری کند.

استاندار لرستان اضافه کرد: این نحوه برخورد با سرمایه گذار یعنی فرار سرمایه گذار از استان لذا بایستی ابتدا به سرمایه گذار اجازه داده شود که کار خود را آغاز کرده سپس از او عوارض دریافت کرد و با سیستم های بروکراسی سرمایه گذار را فراری ندهید.

بازوند نتیجه عدم سرمایه گذاری در شهر را بودجه اندک ۱۰۵ میلیارد تومانی برای شهرداری خرم آباد دانست و بیان داشت: این مبلغ هزینه ساخت یک پروژه هم نمی شود.

حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیر مجاز از مشکلات استان

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بحثسیمای شهری اشاره کرد و خطاب به شهرداران گفت: اگر می خواهید شهری با سیمای خوب داشته باشید بایستی عمران شهری خوبی داشته باشید و معاون عمرانی استاندار بایستی نقش اساسی در بحثعمران شهری داشته باشد بطوریکه لرستان را در این زمینه حداقل به نرم کشوری نزدیک کند.

استاندار لرستان از وضعیت ورودی شهرهای استان به ویژه ورودی شهرهای خرم آباد و بروجرد گلایه کرد و بیان داشت: از هر طرف که وارد شهر خرم آباد می شویم ورودی شهر دارای نقیصه هایی است، به عنوان مثال احداثپارک کمالوند حداکثر سه ماه کار داشت که با گذشت شش ماه هنوز این پارک آماده نشده است.

بازوند با بیان این مطلب که سیمای شهر در نشاط مردم و امید آن ها به زندگی نقش بسزایی دارد اضافه کرد: نبایستی یک شهر خسته کننده پیش روی مردم باشد چرا که شهر مانند موجود زنده ای است که نیاز به رسیدگی دارد.

وی تصریح کرد: اگر در شهر سکونتگاه های غیر رسمی شکل بگیرد یک نوع بیماری در این موجود زنده ایجاد می شود که سال ها برای درمان این بیماری بایستی هزینه شود لذا بایستی به این موجود زنده کاربری داده شود.

استاندار لرستان حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیر مجاز را یکی از مشکلات استان دانست و عنوان کرد: گاهی در کمیسیون ماده پنج تصمیمات اشتباهی اتخاذ می شود که خروجی آن منجر به حاشیه نشینی می شود و این در حالی است که اگر این تصمیمات کمیسیون ماده پنج نبود مردم خودسرانه تصمیم به ساخت و ساز نمی گرفتند.

بازوند عدم استفاده مطلوب از رودخانه شهر خرم آباد را عامل نازیبایی شهر دانست و اظهار داشت: رودخانه شهر خرم‌آباد ظرفیت بزرگی برای شهر محسوب می شود ولی شهر خرم آباد و رودخانه آن انگار با یکدیگر قهر هستند و هر مشکلی که در شهر بوجود می آید به گردن رودخانه شهر انداخته می شود و به این رودخانه اهمیتی داده نمی شود و این در حالی است که در شهر اصفهان به زاینده رود بسیار اهمیت داده می شود.

وی از شهرداران خواست از این ظرفیت خوب استفاده کنند و اضافه کرد: همانطور که دریاچه کیو سالها خشک شده بود و با صرف ۷۵۰ میلیون تومان مشکل آن برای همیشه حل شد بایستی برای رودخانه شهر نیز چاره ای اندیشیده شود چرا که سیمای زیبای شهر علاوه بر اینکه باعثآسایش مردم می شود آرامش را نیز برای مردم به ارمغان می آورد.

استاندار لرستان با بیان این مطلب که سیمای شهری می تواند یک مهندسی اجتماعی را در شهر ایجاد کند ادامه داد: وقتی مهندسی اجتماعی در شهر حاکم نباشد امنیت نیز در ان شهر وجود ندارد و توسعه معنا پیدا نمی کند بنابراین لازم است در جلسات شورای ترافیک مباحثمهندسی اجتماعی مطرح شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بحثپویا کردن صنعت ساختمان اشاره کرد و بیان داشت: این صنعت هم اکنون در یک رکود بسر می برد و بزرگترین علت این رکود بحثطرح بیمه ای بوده که مجلس تصویب کرده است که امیدوار هستیم این مشکل در بودجه سال ۹۴ برطرف شود تا صنعت ساختمان از این رکود خارج شود.

استاندار لرستان استفاده از ماده ۱۰۰ بعنوان زمینه ای برای کسب درآمد توسط شهرداری ها را امری اشتباه و نادرست قلمداد کرد و خطاب به شهرداران گفت: اگر از ماده ۱۰۰ بعنوان منبع درآمد استفاده کنید در واقع جسم شهر را فروخته اید و یک زخم بزرگ را بر پیکره شهر وارد کرده اید و مطمئن باشید هر اقدامی جز قلع بنا در رابطه با ماده ۱۰۰ انجام شود خیانت به شهر و مردم شهر محسوب می شود.

بازوند در اینباره افزود: ماده ۱۰۰ منبع درآمد نیست و نباید گذاشته شود تا از این طریق ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرها شکل گیرد چرا که این ساخت و سازها منجر به پیدایش سیستم زمین خواری خواهد شد.

وی یادآور شد: سالی ۱۰ تا ۱۵ هزار متر مربع در هر شهر از زمین های دولتی بصورت غیبرمجاز زمین خواری صورت می گیرد که بایستی روی این ساخت و سازها پیگیری جدی صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز