خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان:

۱۴ درصد مساحت استان، حفاظت شده خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۹۱۶

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ۱۴ درصد مساحت استان، حفاظت شده خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ۱۴ درصد مساحت استان، حفاظت شده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، محمدحسین بازگیر در جمع خبرنگاران، بیان کرد: در گذشته مناطق حفاظت شده سه منطقه بود که ۶.۲۲ درصد از مساحت استان را به خود اختصاص می‌‎داد اما طی تلاش‎های به عمل آمده در سال‎های اخیر این مناطق به پنج منطقه افزایش یافت.
وی اضافه کرد: در حال حاضر این مناطق ۷.۹ درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده است.
مهندس بازگیر ادامه داد: قبلاً مناطق حفاظت شده، سفیدکوه خرم‎آباد با مساحت ۷۰ هزار هکتار، اشترانکوه ۱۰۶ هزار، تالاب‎های پلدختر ۱۵ هزار، اثر طبیعی ملی غار ماهی کور و دو منطقه شکار و صید ممنوع وجود داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از منطقه حفاظت شده اشترانکوه به پناهگاه حیات وحش ارتقا پیدا کرده که مصوبه آن را ابتدای امسال گرفتیم و طی آن ۲۵ هزار هکتار از اشترانکوه جدا می‌‎شود.
بازگیر اظهار کرد: سه منطقه شکار و صید ممنوع هشتادپهلو با مساحت ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار، گرین ۶۵ هزار و چهارشاخ نورآباد ۲۳ هزار هکتار معرفی و تصویب شد.
وی افزود: همچنین دو زیستگاه سمندر لرستانی با مساحت ۲۴ هزار هکتار و سرکن عبدولی در کوهدشت که یک زیستگاه جنگلی تپه ماهوری بوده و محل زیست آهو در استان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دو زیستگاه سمندر یک و دو نیز برای تبدیل شدن به منطقه شکار و صید ممنوع مجوز نهایی آن‌ها گرفته شده، گفت: برای دو تالاب بیشه دالان و تنوردر نیز مجوزهای قانونی جهت تبدیل شدن به منطقه شکار و صید ممنوع گرفته شده اما هنوز ابلاغ نشده است.
بازگیر یادآور شد: با ارتقاء و افزایش این مناطق، منطقه‎های حفاظت شده به ۱۴ درصد مساحت استان خواهد رسید.

محمد حسین بازگیر با تاکید بر ضرورت حفاظت از گونه نادر سمندر لرستانی اظهار داشت: در این راستا حفاظت از این گونه اندمیک لرستان نیازمند تعریف یک پروژه ملی و بین المللی است.

وی با بیان اینکه این گونه نادر و اندمیک لرستان با مظلومیت مواجه و نیازمند توجه جدی است عنوان کرد: در این راستا باید برای حفاظت از سمند لرستانی زیرساختهای لازم را در محل زیستگاه این گونه ایجاد کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان لرستان با تاکید بر ورود مراکز علمی و دانشگاهی استان و کشور برای حفاظت از این گونه نادر تصریح کرد: از سازمان محیط زیست کشور نیز می‌خواهیم که برای حفاظت از سمندر لرستانی یک پروژه ملی و حتی بین المللی تعریف کنند.

بنابر این گزارش در خانواده پهناور حیات وحش ایران راسته دوزیستان شامل هشت گونه سمندر بوده که اکثر آن‌ها در شرایطی نامعلوم یا بحرانی به سر می‌برند. در بین این خانواده هشت نفره، سمندر کوهستانی لرستان در سال‌های اخیر تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده و همچنان جمعیت این گونه با خطرات مختلفی روبروست.

این گونه ارزشمند در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب ‌های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال‌‌ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌‌ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز