خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان لرستان:

اطاله دادرسی یکی از چالش‌های دادگستری استان است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۳۲۰

رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: اطاله دادرسی یکی از چالش های دادگستری است و همه باید در راستای رفع آن تلاش و برنامه ریزی کنند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سعید شهواری در بازدید ازدادگاه عمومی بخش اشترینان با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم در هر حوزه قضایی باید بومی سازی شود چرا که زمینه های وقوع جرم در هر منطقه متفاوت است، اظهار داشت: باید همه برنامه ریزی‌های حوزه‌های قضایی به سمتی که قانون به عنوان وظیفه مشخص کرده را به خوبی انجام داد که در برنامه عملیاتی سالانه نمود می‌یابد.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: همه سرفصل‌های برنامه عملیاتی مهم هستند اما چند موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد و باید کاستی‌های مرتبط با آن را جبران کرد.

وی با بیان این که در فرآیند دادرسی سرعت باید توام با دقت انجام گیرد، افزود: اطاله دادرسی یکی از چالش‌های دادگستری است و همه باید در راستای رفع آن تلاش و برنامه ریزی کنند چراکه خروجی و نتیجه آن رضایت‌مندی مردم خواهد بود.

حجت الاسلام شهواری یادآور شد: کاهش ورودی پرونده به دادگستری و پیشگیری، مسئله مهم  از پنج وظیفه‌ای است که قانون بر عهده قوه قضاییه گذاشته است.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: توجه ویژه به این مسأله می‌تواند به کاهش چشمگیر پرونده به دادگستری‌ها کمک کند که باید زمینه‌های وقوع جرم در هر حوزه قضایی احصا شده و برای آن برنامه ریزی شود.

وی افزود: ارجاع پرونده های تصادفات ماده ۷۱۶ و ۷۱۷ به شورای حل اختلاف موجب کاهش هزینه ها، زمان رسیدگی و ورودی پرونده‌ها  و به بالا رفتن آمار صلح و سازش نیز کمک می‌کند.

حجت الاسلام شهواری رسیدگی به پرونده‌های مسن و معوقه را امری لازم و ضروری دانست و یادآورشد: قضات باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند چرا که زندگی و روزمرگی برخی از مردم به همین پرونده ها وابسته است.

وی بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و نهادهای ارفاقی، تاکید کرد و افزود: مسئله حبس زدایی و استفاده از دیگر ارفاقات قانونی مانند پابند الکترونیک باید در دستور کار قضات قرار گرفته و به آن توجه ویژه داشته باشند.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: آوردن متهم از زندان به دادگاه می‌تواند هزینه‌ها و تنش‌های احتمالی در پیش داشته باشد که استفاده از ظرفیت دادرسی الکترونیک می‌تواند از این موارد جلوگیری به عمل آورد.

وی موضوع تکریم ارباب رجوع را بسیار مهم دانست و افزود: در دادگستری باید با مهربانی و با روی گشاده با مردم برخورد و آنها را در رابطه با مشکلاتشان اقناع کرد.

حجت الاسلام شهواری با تاکید بر اینکه ملاقات با مردم باید علاوه بر روزهای ملاقات عمومی در سایر روزها نیز صورت پذیرد، یادآورشد: دادگستری محل مراجعه مردم با مشکلات متفاوت است لذا مردم باید از اخلاق و روی خوش کارکنان قضایی و اداری دادگستری آرامش بگیرند.

وی افزود: گاهی دیدار و ملاقات با مردم به آرامش آنها ختم می شود و از رخدادهای غیرمترقبه و غیر قابل پیش‌بینی بعدی جلوگیری به عمل می‌آورد لذا لازم است که همه قضات و کارکنان به این موضوع اهمیت ویژه‌ای بدهند.

رئیس کل دادگستری لرستان را در بازدید از دادگاه عمومی بخش اشترینان، معاونان حفاظت و اطلاعات، مالی و پشتیبانی، منابع انسانی و امور فرهنگی و معاون فناوری اطلاعات همراهی کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز