خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مطالعات پژوهشی حوزه‌های علمیه:

بستر آزاد برای ارائه نظریات نباشد تولد در دانش اتفاق نمی افتد

مدیرکل مطالعات پژوهشی حوزه‌های علمیه، گفت: اگر مجموعه بسترهای مقدماتی، فضای چالشی مناسب و آزادی و اختیار لازم برای ارائه نظریات جدید ایجاد شود، این زایش و تولد در دانش اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایلنا از قم، حجت الاسلام والمسلمین حقی، شب گذشته، در نشستی خبری که به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش برگزار شد، با بیان این که کرسی‌های نظریه‌پردازی حوزه در آغاز تولد قردار دارد، اظهار داشت: در سال‌های گذشته کارهای مقدماتی و بسترسازی برای فعال شدن کرسی‌های نظریه‌پردازی در قالب تدوین قوانین، آئین نامه‌ها و شیوه‌های حمایتی و اجرایی شده است. 

وی افزود: تاکنون اعلام رسمی و فراخوانی برای ارائه نظریات جدید به کمیسیون کرسی‌های نظریه‌پردازی صورت نگرفته اما پنج طرح نامه به این کمیسیون ارائه شده است. 

مدیرکل مطالعات پژوهشی حوزه‌های علمیه افزود: اگر فضای کرسی‌های نظریه‌پردازی به خوبی مدیریت شود، بستر مناسبی برای ارائه ایده‌های جدید نظریه پردازان شکل خواهد گرفت تا این نظریات مورد محک جدی قرار بگیرد. 

حجت الاسلام والمسلمین حقی با بیان اینکه نظریه‌پردازی برآیند تولید علم است، ابراز داشت: اگر مجموعه شرایط تولید دانش در یک جامعه‌ای فراهم نباشد نباید منتظر نظریه پردازان جدید بود. 

وی افزود: اگر مجموعه بسترهای مقدماتی، فضای چالشی مناسب و آزادی و اختیار لازم برای ارائه نظریات جدید ایجاد شود، این زایش و تولد در دانش اتفاق خواهد افتاد. 

مدیرکل مطالعات پژوهشی حوزه‌های علمیه افزود: این بستر‌ها تا حدودی آماده شده است و امیدواریم با فعال شدن کمیسیون کرسی‌های نظریه‌پردازی شاهد ارائه نظریات جدید باشیم. 

حجت الاسلام والمسلمین حقی با یادآوری ارسال پنج طرح نامه به کمیسیون کرسی‌های نظریه‌پردازی، گفت: برگزاری دو پیش کرسی مصوب شده و ظرف یک ماه آینده اولین کرسی نظریه‌پردازی به شکل رسمی در چارچوب قوانین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار خواهد شد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه مراکز حوزوی که واجد صلاحیت علمی باشند می‌توانند در چارچوب کمیسیون کرسی‌های نظریه‌پردازی حوزوی نظریات جدید خود را مطرح و ارائه کنند.

کد خبر : ۳۳۰۴۷۰