خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی مطرح کرد؛

افزایش کرسی‌های تفسیر قرآن حوزه به ۶۰۰کلاس

رئیس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم، گفت: امیدواریم با حمایت اساتید و تلاش بیشتر، دروس تفسیر قرآن حوزه که در حال حاضر حدود ۴۵۰ کرسی است، در سال تحصیلی آینده از مرز ۶۰۰ درس در سطح عالی تجاوز کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی میرکتولی در مراسم اختتامیه دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که با حضور آیت الله سبحانی و جمعی از شخصیت‌های برجسته حوزی در دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) در قم برگزار شد، گفت: مجمع عالی تفسیر حوزه با توجه به نیاز و عزمی که در حوزه برای تعمیق و گسترش مبانی قرآنی صورت گرفت، ایجاد شد. 

وی افزود: این روند از ۶ سال پیش در حوزه آغاز شد و اساتید و مفسران قرآن این مجمع عالی را شکل دادند که تا کنون برکات و ثمرات بسیاری را به برای حوزه و مبانی دینی ما به ارمغان آورده است. 

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه گفت: امام علی (ع) فرمودند، کلام خداوند از کنگره عرش خداوند برای هدایت انسان‌ها تجلی یافته است و از دالان امن به دست بهترین سفیران الهی تنزل یافته و بر پاک‌ترین زبان جاری شده است. 

وی تصریح کرد: بخشی از آیات قرآن به گونه‌ای است که همه فهم است و همه مردم توان فهم آن را دارند؛ بخش و دسته دوم آیات نیز آیاتی هستند که برای هر کسی قابل فهم نیست و انسان با روح لطیف خود به آن دست می‌یابد. 

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی بیان کرد: سومین دسته از آیات الهی نیز آیاتی است که تنها ائمه اطهار (ع) آن‌ها را درک می‌کنند و هر کسی که می‌خواهد از این آیات بهره ببرد، باید آن‌ها را به شرط کیفیت وجودی از این ائمه بجوید. 

وی با اشاره به به برگزاری ۴۰۵ درس تفسیر قرآن کریم در حوزه‌های علمیه گفت: این دروس در حوزه توسعه خواهد یافت و امیدواریم با حمایت اساتید و تلاش بیشتر، این دروس در سال تحصیلی آینده از مرز ۶۰۰ درس در سطح عالی تجاوز کند. 

دبیر مجمع عالی تفسیر خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های این مجمع می‌توان به همکاری این مجمع با سازمان تبلیغات اسلامی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد که از این طریق ۳۰ مفسر قرآن کریم به ۳۰ شهر کشور اعزام شدند. 

وی گفت: حمایت مادی و معنوی مناسبی از این اساتید انجام شده است و همه این اساتید با نمرات عالی در ارائه تفسیر قرآن کریم موفق بودند که موضوع شایسته‌ای است. 

حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی گفت: خوشبختانه مراجع عظامت تقلید حمایت بسیار خوبی از این فعالیت‌ها دارند و تاکید بسیاری بر اعزام این اساتید به سراسر کشور دارند؛ در این بین حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی بر لزوم اعزام ۳ استاد تفسیر به هر شهر تاکید دارند. 

کد خبر : ۳۲۳۷۴۹