خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرکتولی:

مهمترین علم در عالم هستی، علم قرآن و تفسیر آن است

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه گفت: مهم‌ترین علمی که در عالم هستی وجود دارد، علم قرآن و تفسیر قرآن است.

به گزارش ایلنا از قم، حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی، سه شنبه شب در سی و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله علامه طباطبایی(ره) که با حضور آیت الله نوری همدانی و شخصیت های برجسته حوزه علمیه در بیت علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد، اظهار داشت: امام حسن (ع) سفارش کردند که ظرف خود را از علم پرکنید و چراغ راه متحیران عالم باشید. 

وی افزود: مهم‌ترین علمی که در عالم هستی وجود دارد، علم قرآن و تفسیر قرآن است؛ قرآن مقدم همه علوم است و سایر علوم مقدمه فهم قرآن هستند؛ کما اینکه علم مقدمه تزکیه است و تزکیه سکوی ارتقا به مراحل عالیتر علم است. 

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی بیان کرد: در کافی شریف، دو طایفه از روایات را از وجود ائمه هدی (ع) داریم، برخی روایات بیان می‌کنند که هر روایاتی را باید به قرآن عرضه کرد؛ یعنی اگر به دو روایت متعارض برخورد کردیم، باید روایات را به قرآن عرضه کنیم؛ طایفه دوم، روایاتی است که بیان می‌کنند همه روایات ائمه معصوم (ع) در فرض یا غیر از فرض تعارض باید به قرآن عرضه شود. 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم گفت: پیامبر اکرم (ص) عترت را در عرض قرآن قرارداد، نه روایات را؛ روایت قطعی الصدور، در کنار قرآن مرجعیت دارد، ولی روایتی که قطعیت آن ثابت نشده است باید به قرآن عرضه شود. 

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم، چهار مساله را بازگو کرده است، آنچه در جهان هستی وجود دارد و آنچه نیست؛ معاد، برزرخ، میزان، جن، ملک، عالم روح و...؛ آنچه باید باشد و آنچه نباید باشد نیز از سوی خداوند در قرآن بیان شده است. 

این استاد تفسیر افزود: درد بشر امروز و دیروز و فردا، از سوی قرآن بیان شده و شفای آن نیز از سوی خداوند بیان شده است؛ قرآن صحف آسمانی و سلطان سخنان خدا، و مهیمن بر تمام آیات نازله در کتب سماوی است. 

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی بیان کرد: قرآن، تفسیر جهان هستی است؛ زیرا همانگونه که عناصر عالم همدیگر را تفسیر می‌کنند، قرآن نیز خود، مفسر خود است و خداوند اولین مفسر عالم است. 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم گفت: همیشه باید این سوال را از خود بپرسیم که آیا تکلیف خود را در مقابل کتاب الهی، صادقانه و تکلیفمندانه عمل کردیم یا خیر؟ 

وی با اشاره به برنامه‌های این همایش خاطرنشان کرد: امشب اولین شب همایش اساتید تفسیری حوزه در این بیت شریف برگزار شده است و فردا شب اساتید سطوح عالی و خارج حوزه و آیت الله العظمی جوادی آملی حضور خواهند داشت و شب آخر نیز اساتید سطح عالی و خارج حوزه حضور می‌یابند. 

استاد تفسیر افزود: امسال یک شب به برنامه‌های تفسیری حوزه اضافه می‌شود و اساتید تفسیری حوزه گردهمایی خواهند داشت. 

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی بیان کرد: از سال ۸۸ مجمعی به نام مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با حضور مفسران حوزه تشکیل شد و امیدواریم که مدیران عالی حوزه علمیه و شورای عالی مدیریت حوزه نیز معاونت فعالی به نام معاونت قرآن ایجاد کنند تا تمام فعالیت‌های این عرصه مدیریت شود. 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم گفت: امروز تفسیر ترتیبی و موضوعی و آیات الاحکام فقهی به ۴۰۵ درس در سطح عالی و دروس خارج حوزه رسیده است. 

وی خاطرنشان کرد: آیت الله العظمی حکیم و فیاض در حوزه علمیه نجف از پیشرفت‌های شگرف حوزه علمیه قم، ابراز شگفتی کردند؛ ما نیز عرض کردیم که آیت الله العظمی خویی این حرکت عظیم قرآنی را در نجف آغاز کردند، ولی این حرکت را متوقف کردند؛ این حرکت قرآنی در قم با علامه طباطبایی آغاز شد و امروز نیز شاگردان‌‌ همان مرد بزرگ در حوزه نور افشانی می‌کنند و بزرگانی چون آیات عظام جوادی آملی و حسن‌زاده آملی و.... شاگردان این مکتب نورانی بودند. 

این استاد تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم افزود: امیدواریم در سال ۹۴ و ۹۵ آمار تدریس مباحث تفسیری به بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ درس برسد؛ این مسئولیت بر یک شورای خاص نیست بلکه هر استادی در حوزه باید فکر کندکه اگر در روز قیامت در مقابل خدا بایستم و خدا از من در خصوص تدریس قرآن بپرسد، چه می‌خواهیم بگوییم.

کد خبر : ۳۲۳۱۰۷