خبرگزاری کار ایران

«سقائیان نژاد» شهردار جدید قم در گفت وگوی تفصیلی با ایلنا:

در شهرداری قم به دنبال شغل نیامدم، آمده ام خدمت کنم

asdasd
کد خبر : ۲۸۱۷۱۲

امیدوارم با استفاده از ظرفیت های موجود قم بتوانیم 1300 میلیارد تومان بدهی شهرداری قم را برطرف کنیم/از دوستان مان در اصفهان، به عنوان شهر معین، برای شهر قم استفاده خواهیم/نیت ما برای کار در شهرداری قم نیت الهی و خدمت صادقانه است و انشاالله انگیزه کاری هم فراهم می شود.

صادق چهرقانی–خبرگزاری ایلنا: شهردار جدید قم می گوید: برای داشتن شغل به شهرداری قم نیامدم، بلکه آمده ام خادم مردم و حضرت معصومه(س) باشم.

«سیدمرتضی سقائیان نژاد اصفهانی» که در 12 سال گذشته شهردار اصفهان بود و چندی پیش توسط شورای اسلامی این شهر استیضاح و از کار برکنار شد، بلافاصله و پس از چند روز توسط اعضای شورای اسلامی شهر قم و البته بدون هیچ رأی مخالفی، به عنوان شهردار جدید قم انتخاب شد. وی دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی برق - گرایش ماشین‌های الکتریکی - از دانشگاه ایالتی کنتاکی کشور آمریکا است.

«سقائیان نژاد» پس از انتخاب به عنوان شهردار قم، در گفت وگوی تفصیلی با خبرگزاری ایلنا، از اولویت های خود برای کار در شهرداری قم گفت؛ از این که باید نقشه راه شهرداری قم ترسیم شود تا اگر در آینده، فرد دیگری نیز شهردار قم شد، همان نقشه راه را ادامه دهد تا به قول خودش کار شهرداری قم دارای یک حساب و کتاب مشخصی شود؛ او البته اضافه کرد که متأسفانه تا کنون این نقشه راه ترسیم نشده است.

شهردار جدید قم، کارهای زیست محیطی از جمله ایجاد فضای سبز شهری و همچنین مباحث مربوط به بحث دفع زباله و بازیافت آن، تقویت فرهنگ شهروندی و رابطه خوب مردم با شهرداری، اتمام پروژه های نیمه تمام، ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری قم با تقویت توریسم مذهبی و گردشگری، ایجاد شهر هوشمند اسلامی، ایجاد بسترهای تفریحات سالم به منظور شادابی شهروندان و مسافران را از مهمترین برنامه های خود برای کار در شهرداری قم اعلام کرد.

«سقائیان نژاد» در ادامه به رابطه خوب خود با دکتر علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین علما و مراجع تقلید قم اشاره می کند و می گوید امیدوارم با استفاده از این ظرفیت ها، بتوانیم راه برون رفت از مشکلات این شهر  از جمله بدهی فعلی شهرداری قم که مبلغ نزدیک به 1300 میلیارد تومان باشد را برطرف کنیم.

مشروح گفت وگوی صادق چهرقانی خبرنگار ایلنا با «سیدمرتضی سقائیان نژاد» شهردار جدید قم را در ادامه بخوانید:

*جناب آقای دکتر! ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و همچنین انتخاب شما به عنوان شهردار قم، اولین سؤالم این است که اولویت های شما برای کار در شهرداری قم چیست؟

اجازه بفرمایید قبل از هر چیز عرض ادب داشته باشم خدمت مردم شهید پرور قم، مخصوصا عرض ادب داشته باشم به ساحت حضرت معصومه(س).

ببینید آنچه که در حقیقت امروزه برای قم نیاز داریم، یک برنامه خط کش راه یا نقشه راه است. متأسفانه شاید آن نقشه راهی که باید طبق آن حرکت کرد، هنوز در قم تشکیل نشده است. این کار جزء برنامه های پایه ای شهرداری است که باید انجام شود تا ما هر حرکتی را در شهرداری انجام می دهیم، بر اساس یک برنامه مدون شده ای باشد؛ البته در کنار این برنامه دراز مدت، برنامه  قم 1400 را باید تدوین کنیم.

یکی از کارهای اولیه که من باید بلافاصله شروع کنم این است که ما بتوانیم انشاالله یک برنامه ای را داشته باشیم که در ادوار بعدی هم، اگر بخواهد تغییراتی در شهرداری قم ایجاد شود و مثلا شخص دیگری در این جایگاه قرار گیرد، اجمالا باید آن برنامه را دنبال کند و شهر، دارای یک برنامه حساب و کتاب داری می شود که انشاالله می تواند جلوگیری کند از اصراف ها و دوباره کاری ها. این قسمت اول قضیه است.

بحث های بعدی این است که در کنار برنامه دراز مدتی که به آن اشاره کردم، بحث های کوتاه مدت و میان مدت نیز باید مورد توجه باشد. مثلا به بحث خدمات شهری، که به یک صورتی، امروز درگیر مردم و مخصوصا زائرین هست آن ها را قوام دهی کنیم؛ از نظر فضای سبز و بحث های نظافت و تمیزی شهر، بحث زباله، دفع زباله و بازیافت و برنامه هایی که به یک صورتی به مباحث زیست محیطی بر می گردد. پس اولویت بعدی ما کارهای زیست محیطی است.

بحث فرهنگ، آن هم فرهنگ شهروندی از دیگر مسائلی است که قطعا باید روی آن برنامه ریزی لازم را داشته باشیم و انشاالله اگر مردم شهر تعلق خاصی نسبت به شهر پیدا کنند خیلی از بحث های مدیریت شهری می تواند قوام خودش را داشته باشد.

اولویت مهم دیگر ما برای کار در شهرداری قم، پروژه های نیمه تمامی است که امروزه در حقیقت برای شهر قم مطرح است؛ آن ها باید حتما در اولویت قرار گیرد و تمام شود.

بحث طرح های تفصیلی شهر؛ مخصوصا که شهر قم یک شهر مذهبی - تاریخی است، باید قطعا در این راستا برنامه های مدون شهرسازی را داشته باشیم.

از همه مهمتر رفتن به سوی درآمدهای پایدار است؛ یکی از درآمدهای پایداری که می تواند برای قم مطرح باشد، بحث توریسم و زائرین است که همانطور که می دانیم، در یک سال نزدیک 20 میلیون نفر زائر در قم تردد دارند؛ این موارد باید به عبارتی راه و چاه خود را پیدا کند.

تفریحات سالم، شادابی مردم، شادابی و تندرستی توریسم مذهبی که وارد قم می شوند، از برنامه های دیگری است که باید دنبال کرد.

در نهایت یک شهر هوشمند اسلامی باید ایجاد شود که هم بتواند بحث های شهرسازی لازم را دنبال کند و هم بتواند شهرداری الکترونیک را از نظر خدمات رسانی به مردم فراهم کند و بن مایه این ها نیز اعتمادی باشد که برای مردم مطرح است؛ چون اعتماد مردم در این راستا بسیار مهم است و این مردم هستند که شهرداری ها را اداره می کند؛ شهرداری از بودجه مردم تأمین می شود و در نهایت رضایت مندی و اعتماد آن ها یک اصل است.

خوشبختانه با تعامل و تفاهمی که در اولین روز انتخابم به عنوان شهردار قم، در بین مسئولین محترم استان، شهر و شورای اسلامی شهر قم حس کردم، فکر می کنم این همدلی، قطعا زمینه ساز فرصت های خوبی برای شهر قم خواهد بود که انشاالله با توجه به شعار سال که مقام معظم رهبری آن را همدلی و همزبانی نامگذاری کردند، بتوانیم انشاالله شهر قم را، هم برای خود شهر قم، هم برای کل کشور و هم شیعیان جهان، در حد یک شهر اسلامی، ارتقاء داده و زمینه های لازم آن را فراهم کنیم.

*سؤالی که ممکن است برای بسیاری افراد هم مطرح باشد این است که آقای دکتر سقائیان نژاد بعد از 12 سال حضور در جایگاه شهردار اصفهان، چقدر انگیزه دارد که برای شهر قم کار کند؟

ما عنایت الهی را در امور مدیریتی خود، حرف اول و آخر می دانیم؛ کار مدیریت را هم توفیقات الهی می دانیم که باید در درجه اول این توفیقات الهی شامل حال ما شود تا بتوانیم کار خود را کنیم. اگر نیت الهی شد و در حقیقت نیت این شد که ما بیاییم برای رضای خداوند کار کنیم، این خودش یک دغدغه اولیه و انگیزه ای را ایجاد می کند. ما نیت را انشاالله بر مبنای خدمت صادقانه قرار می دهیم، و دنبال نتیجه اش هم نیستیم؛ اگر نتیجه داد الحمدالله و اگر نتیجه هم نداد الحمدالله؛ به دلیل این که نیت در راستای اهداف الهی هست. دغدغه ما دغدغه اعتقادی است. کاری ندارم اصفهان باشد، شیراز باشد، یا تبریز باشد، اما قم با توجه به این که شهر شیعه و در حقیقت پیشانی  نظام جمهوری اسلامی ایران و ام القرای اسلام هست، قطعا حساسیت خاص خودش را دارد؛ و اگر انشاالله این معامله، از سوی خداوند مورد قبول قرار گیرد، قطعا دغدغه های لازم و انگیزه های لازم فراهم می شود و مثل یک عبادت جای خود را در حرکت های ما باز میکند. من دنبال شغل نیامدم بلکه آمده ام تا برای خدمت و بازکردن گره های مردم تلاش کنم و انشاالله خدا کمک کند تا بتوانیم خادم مردم و خادم حضرت معصومه(س) باشیم.

*یکی از مصوبات مهم در سفر مقام معظم رهبری در سال 89 به شهر قم، بحث ایجاد کمربند فضای سبز به طول 10 کیلومتر به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار و ریزگرد به شهر قم و همچنین کاهش دمای گرم شهر قم بود، اما متأسفانه بعد از چندی این طرح مهم تقریبا به حال خود رها شد، در حالی که با توجه به وضعیت آب و هوایی قم و هجوم ریزگردها و گرد و غبار به این شهر، این طرح ضروری به نظر می رسد؛ آیا برنامه ویژه ای برای انجام این کار دارید؟

در بحث های زیست محیطی که اشاره شد، توسعه فضای سبز یکی از مسائل اصلی محسوب می شود؛ کمربند سبزی که اشاره فرمودید، قاعدتا در همین راستا قرار می گیرد. من فکر می کنم تجاربی که ما در اصفهان به ویژه در بحث های زیست محیطی و توسعه های فضای سبز داریم، قطعا می تواند یک پشتوانه خیلی خوبی برای کار ما در شهر قم باشد. ما از دوستان مان در اصفهان، به عنوان شهر معین، برای شهر قم استفاده خواهیم کرد و قطعا فرمایشات مقام معظم رهبری و حرکت های دیگری که شأن و منزلت قم هست را کوشش کنیم به کمک همه عزیزان، هم در اصفهان و تجاربی که در اصفهان بوده و هم هماهنگی هایی که در قم هست، به منصه اجرا و ظهور برسانیم.

*یکی از دغدغه های مردم قم همواره این بوده که چرا مسئولین قم، برای پیشرفت این شهر، از ظرفیت های موجود این شهر از جمله علما و مراجع تقلیدی که در بین دولتمردان نفوذ کلام دارند و همچنین جناب آقای لاریجانی به عنوان نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی، آن طور که باید و شاید استفاده نمی کنند. سؤال این است که چقدر مردم قم امیدوار باشند که در دوره شهرداری شما، از همه ظرفیت های موجود این شهر که ذکر شد، برای پیشرفت و ترقی شهر قم و همچنین برطرف شدن بدهی های فعلی شهرداری قم استفاده شود؟

خوشبختانه بنده، هم با علمای قم، خدا را شکر ارتباطات نزدیکی روی سابقه ای که در سنوات گذشته از بعثه مقام معظم رهبری داشتم، دارم؛ یعنی آشنایی هایی هست که واقعا برایم بسیار بسیار مغتنم هست و هم در عین حال با افراد با نفوذ شهر قم که حالا سر رأس شان هم جناب آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی هستند، ارتباطات نزدیکی دارم. از همه این موارد مهم تر، من یک وفاق و همدلی در این شهر دیدم؛ خدمت آقای صالحی منش استاندار محترم رسیدم دیدم چقدر خاضعانه، ایشان در جهت همدلی در شهر قم فعالیت می کند؛ ریاست محترم شورای شهر را باز مشاهده کردم؛ ارتباطات را خیلی حسنه و خوب دیدم؛ خدا کمک کند که انشاالله من هم بتوانم حلقه ای باشم که این حلقه بتواند همان بحث همدلی را فراهم کند؛ همانطور که می دانید نزدیک به 1300 میلیارد تومان شهرداری قم به واسطه وام هایی که گرفته شده و یا از طریق اوراق مشارکت مقروض است، که این بار سنگینی است و ما باید به کمک دوستان مان و هم دولت مردان و مجلس شورای اسلامی که در رأس شان آقای دکتر لاریجانی است، بتوانیم انشالله زمینه ساز برون رفت از این بحران را برای شهر قم فراهم کنیم و انشاالله خط اعتلا و به عبارتی پیشرفت و حرکت های بایسته را مزید این حرکت کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز