خبرگزاری کار ایران

با حضور معاون اول رئیس جمهور؛

فاز نخست خط یک قطار شهری شیراز افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۷۱۴

دولت در حدود ۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی برای قطار شهری را در دست احداثدارد که این مربوط به شهرهای بزرگ همچون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، کرج، قم و کرمانشاه است که در حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان نیازمند سرمایه گذاری است و طبق قانون مصوب مجلس ۵۰ درصد از این عدد را دولت و ۵۰ درصد را شهرداری‎ها تامین کند.

معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز(شنبه) در جریان سفر به شیراز فاز نخست خط یک مترو شیراز را افتتاح کرد و بخش های مختلف آن را مورد بازدید قرار داد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در این مراسم که استاندار فارس، شهردار شیراز و شماری از مسئولین استان نیز حضور داشتند با تاکید براینکه یکی از جهت گیری های مهم دولت تدبیر و امید توسعه حمل ونقل ریلی در کشور است، گفت: ایران کشوری پهناور است که در موقعیت ویژه ای قرار گرفته و حجم جابه جایی بار، مسافر و ترانزیت در ایران بسیار بالاست که این موضوع ایجاب می‌کند توسعه خطوط ریلی و سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی جزو اولویت‌ها و سیاستگذاری های مهم کشور باشد.

وی ضمن قدردانی از تلاشها و اقدامات صورت گرفته از سوی دست اندرکاران استان برای احداثقطار شهری، اظهار امیدواری کرد روز به روز کارهای بیشتری به دست فرزندان این کشور برای توسعه و پیشرفت کشور انجام شود و مشکلات مردم یکی پس از دیگری مرتفع گردد و خدمات ارزشمندتری در اختیار ملت ایران قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه جابجایی بار و مسافر از طریق جاده مستلزم هزینه های سنگین برای کشور است، گفت: یکی از این هزینه‌ها مربوط به مصرف انرژی و سوخت است که با شرایط فعلی کشور این وضعیت قابل دوام نیست.

جهانگیری با تاکید بر اینکه صرفه جویی انرژی در ایران باید به یک اصل جدی تبدیل شود، افزود: تفاوت هزینه‌ها در مصرف انرژی برای جابجایی از طریق جاده و جابجایی از طریق خطوط ریلی بسیار متفاوت است و بی تردید استفاده از خطوط ریلی صرفه‌جویی بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

معاون اول رییس جمهور ضمن اشاره به هفته نیروی انتظامی و تبریک این هفته به سبزپوشان ناجا، تلفات را از دیگر مشکلات حمل ونقل جاده‌ای عنوان کرد و گفت: علی‌رغم کاهش چشمگیر تلفات که با همت و تلاشهای پلیس و نیروی انتظامی در سالهای اخیر صورت گرفته، اما همچنان سالانه هزاران نفر از شهروندان به دلیل تصادفات جاده‌ای از بین می‌روند که این موضوع علاوه بر تلفات بالا هزینه های اقتصادی را نیز به همراه دارد.

وی افزود: در حمل ونقل ریلی امنیت بسیار بیشتر از حمل و نقل جاده‌ای است و گذشته از آن حجم باری که از طریق خطوط ریلی قابل جابجایی است بسیار بیشتر از حمل و نقل جاده‌ای است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه ترافیک شهرها و آلایندگی ناشی از افزایش خودروها را از دیگر مشکلات شهرهای بزرگ خواند و گفت: ترافیک و آلودگی شهرها از مسائل تعیین کننده است که هم وقت و سرمایه مردم را هدر می‌دهد و هم سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

جهانگیری اضافه کرد: برای حل این مشکلات حتماً باید چاره ای اندیشیده شود که توسعه قطار شهری و ساخت مترو یکی از راه‌های کاهش ترافیک و از بین بردن آلودگی هواست.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه توسعه خطوط ریلی در نقاط حساس از نظر جمعیت و بار از اولویت های دولت تدبیر وامید است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم قطارها برقی شوند، سرعت آنها افزایش یافته و مسیرها بصورت دو خط و رفت و آمدی ایجاد شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود از حمایت‌های ویژه دولت برای حضور بخش خصوصی در توسعه خطوط ریلی و ایجاد ناوگان حمل و نقل ریلی خبر داد و گفت: دولت از ورود بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت‌های ریلی کشور استقبال می‌کند و حتی سرمایه‌گذاری و سود فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در این بخش را تضمین می‌نماید.

وی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت استفاده از خطوط ریلی ایجاد شده در کشور بسیار پایین است، تصریح کرد: بخش خصوصی در ایجاد ناوگان نیز سرمایه گذاری کرده است اما این سرمایه گذاری ها به هیچ عنوان متناسب با نیازهای کشور نیست.

جهانگیری با اشاره به جلسه اخیر در خصوص توسعه خطوط ریلی که با حضور رییس جمهور برگزار شد، گفت: در این جلسه تصمیماتی اتخاذ شد و دولت به طور جدی بخش خصوصی را که نسبت به ایجاد ناوگان سرمایه گذاری کند مورد حمایت قرار خواهد داد.

جهانگیری با اشاره به برنامه ریزیهای صورت گرفته برای ۶ خط مترو در کشور که در مجموع به طول۱۶۰ کیلومتر در حال بهره‌برداری است، گفت: بخش عمده از این خطوط مربوط به تهران، بخشی به مشهد و بخشی نیز مربوط به شیراز است که امروز فاز اول خط یک آن به بهره برداری رسید.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: دولت در حدود ۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی برای قطار شهری را در دست احداثدارد که این مربوط به شهرهای بزرگ همچون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، کرج، قم و کرمانشاه است که در حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان نیازمند سرمایه گذاری است و طبق قانون مصوب مجلس ۵۰ درصد از این عدد را دولت و ۵۰ درصد را شهرداری‎ها تامین کند.

وی اظهار امیدواری کرد با همراهی دولت و شهرداری‎ها و تامین اعتبارات مورد نیاز، این تحول بزرگ در حمل و نقل ریلی و درون شهری کشور ایجاد شود و شاهد آثار مثبت آن در کشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل مربوط به بافت قدیمی شهر شیراز نیز اشاره کرد و گفت: شهرهایی مثل اصفهان و شیراز نگینی بر انگشتری کشور هستند و نمی‌توانیم نسبت به مسائل فرهنگی و تاریخی این شهرها کم توجه باشیم.

وی افزود: آثار تاریخی و فرهنگی این شهرها متعلق به بشریت است و همه دنیا نسبت به این آثار حساسیت دارند و لازم است نسبت به احیا بافت تاریخی این شهرها با حفظ عناصر تاریخی تعیین کننده که همگان نسبت به آن حساسیت دارند، اقدام شود.

جهانگیری شیراز را از مهمترین کانونهای توسعه ایران برشمرد و گفت: پتانسیل و ظرفیت ‌های موجود در شیراز باید بتواند علاوه بر توسعه خود زمینه توسعه شهرها و مناطق همجوار را نیز فراهم کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز