خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله ایازی در گفت‌وگو با ایلنا:

آزادی مردم در بیان و انتخاب، مهمترین اصل در انقلاب ۵۷ بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۲۰۷

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: مهمترین اصل در انقلاب اسلامی ملت ایران در سال ۱۳۵۷، آزادی مردم در بیان و انتخابات بود که برای همین آرمان های اساسی بود، که شهیدان بسیاری خون دادند.

آیت الله سیدمحمدعلی ایازی، در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سؤال که به نظر شما مهمترین دستاوردهای انقلاب مردم ایران در سال ۵۷، چه بود؟ اظهار داشت: مهمترین میراث انقلاب که میراث امام هم بوده، سه شعار «استقلال»، «آزادی» و «جمهوری اسلامی» بوده است.

وی افزود: شعار «آزادی» یعنی این که مردم حق بیان، حق گفت وگو، حق نوشتن و حق ابراز کردن دارند؛ در قانون اساسی هم همین اصل آمده و روی آن تأکید شده است.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، ادامه داد: شعار «استقلال» ملت ایران برای انقلاب سیاسی هم، مبتنی بر اصل نه شرقی و نه غربی بوده و نه این که بگوییم نه غربی نه غربی! یعنی موازنه منفی هم بوده؛ توضیح بیشتر این که ما روابط با کشورها و ارتباطات خوب بین المللی داشته باشیم اما استقلال خودمان را داشته باشیم تا در امورات مهم حق انتخاب را خودمان داشته باشیم؛ و زیر بلیط هیچ کشوری نرویم. اگر در گذشته تأکید می کردیم که زیر بلیط غرب نباید باشیم، امروز باید تأکید کنیم که شعار ما همان شعار انقلابی ملت ایران است که نه زیر بلیط بلوک شرق و نه زیر بلیط بلوک غرب نباید برویم؛ باید خومان حق انتخاب و تصمیم گیری داشته باشیم.

ایازی در مورد شعار «جمهوری اسلامی» هم گفت: «جمهوری اسلامی» یعنی مردمسالاری باید در نظام سیاسی ایران، حاکم باشد؛ و این موضوع هم به شعار نیست و اگر به دنبال عملی شدن شعار جمهوری اسلامی هستیم، مهم ترین اصل در آن، اصل بودن نقش مردم در انتخابات است؛ یعنی همه طبقات و اقشار مردم در بدنه های مختلف کشور، حضور داشته باشند و حق انتخاب کردن و البته حق انتخاب شدن و کاندیدا شدن داشته باشند. و الا اگر حق انتخاب مردم را ضعیف کنیم، چه حق انتخاب کردن و چه حق انتخاب شدن، نمی توانیم بگوییم در راستای تقویت جمهوری اسلامی قدم برداشته ایم.

وی تأکید کرد: اگر این سه شعار را از این انقلاب بگیرند، دیگر از این انقلاب چیزی باقی نمی ماند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از کانون های تبلور مسئله آزادی و مسئله جمهوریت، این است که مردم در انتخابات، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن داشته باشند و الا اینکه گروهی مهندسی کنند و تصمیم بگیرند و فقط افراد خاصی را بیاورند و بگویند همین را انتخاب کنید، مثل این می ماند که یک میوه فروشی فقط یک کیلو گلابی بیاورد و بگوید همین یک  کیلو گلابی را انتخاب کن! این دیگر انتخاب نیست؛ انتخاب این است که شما افراد مختلفی از طبقات مختلف و دیدگاه های مختلف و نظرات مختلف را داشته باشید و بعد آن جا مردم انتخاب کنند؛ این که مردم چه کسی را انتخاب کنند هم، ما دیگر قیم مردم نیستیم که چه کسی را می خواهند یا نمی خواهند. خود امام خمینی(ره) هم در سخنرانی معروف خود در بهشت زهرا پس از ورود به میهن گفتند که نسل گذشته ما از طرف ما صلاحیت این را نداشتند که برای امروز ما تصمیم بگیرند و انتخاب کنند؛ این هم مسئله مهم و اساسی اش بوده است.

وی افزود: میراث امام خمینی(ره) بعنوان بنیانگذار نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، برای امروز ما این بود که مردم در این نظام سیاسی اصل هستند و مشروعیت حکومت از طریق مردم است؛ اصل بودن نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران، آرمان مردم برای انقلاب ۵۷ بود و دائم باید روی این اصل تأکید کرد؛ و اگر این انقلاب می خواهد بماند، باید روی محوریت جایگاه مردم و نقش مردم، همواره توجه و اهمیت قائل شود.

ایازی گفت: وظیفه ما و همچنین وظیفه همه دغدغه مندان این است که نسبت به آگاهی بخشی به مردم قدم بردارند و البته کسی که انتقاد می کند و دردهای کشور و یا دغدغه اش در مورد کم توجهی به آرمان های والایی که شهیدان بسیاری برای آن خون داده اند بیان می کند، نه می خواهد این انقلاب از بین برود و نه با کسی دعوا دارد، بلکه می خواهد شعارهای اصیل این انقلاب که همان آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی باشد زنده بماند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز