خبرگزاری کار ایران

استاندار قزوین در جمع روحانیون:

روحانیون به مسائل فرهنگی و اجتماعی بیشتر توجه کنند

استاندار در جمع روحانیون استان اظهار کرد: روحانیون به مسائل فرهنگی و اجتماعی بیشتر توجه کنند و پرداختن به این موضوعات را در دستور کار خود قرار بدهند.

فریدون همتی در جمع روحانیون استان که با حضور آیت الله محمدی‌تاکندی در مسجد شیخ‌الاسلام قزوین برگزار شد، افزود:  تلاش برای اصلاح امور جامعه به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله دغدغه‌ها و اولویت‌های مهمی است که روحانیون می‌توانند نقش اثر گذاری در این زمینه‌ها داشته باشند.

وی با تبریک اعیاد شعبانیه به ویژه میلاد امام حسین(ع) ؛روز پاسدار و همچنین ولادت ابوالفضل العباس(ع) به عنوان روز جانباز افزود: امروز روحانیت در متن جامعه حضور دارد و شاهد همه رفتارها و گفتار هایی که در سطوح فردی ، خانوادگی و اجتماعی در جامعه جاری و ساری است که می‌تواند با تکیه بر منابع عظیم و غنی فرهنگی مثل قرآن و نهج البلاغه در جهت اصلاح و بهبود آنها حرکت کند.

استاندار قزوین با بیان اینکه" متاسفانه بسیاری از نابهنجاری‌ها در جامعه عادی شده است." تصریح کرد: واکنش و برخورد با مسائل فرهنگی و اجتماعی بگونه‌ای است که چندان نتایج و دستاوردهای مفید و موثری به دنبال ندارد بنابراین باید به صبر و سعه صدر و یک برنامه‌ریزی جامع و دقیق در این حوزه‌ها قدم برداشت.

همتی اظهار کرد: غالب شدن فضای سیاسی  بر حوزه رفتارهای اجتماعی و فرهنگی باعث شده است درک درست و دقیقی از رفتارها و گفتارها در جامعه شکل نگیرد و افراد در تحلیل ها و قضاوت های خود تحت تاثیر جناح‌بندی‌های سیاسی قرار بگیرند.

وی گفت: در بسیاری از موضوعات فرهنگی و اجتماعی،شایعات مبنای قضاوت و شکل‌گیری تصمیمات و جهت گیری‌ها می‌شود و این یکی از نگرانی هایی ست که جامعه را تهدید می کند

استاندار قزوین با اشاره به شیوع برخی مسائل و معضلات اجتماعی بیان کرد: اکنون با آسیب ها و مسائلی از قبیل بالارفتن سن ازدواج، کاهش نرخ باروری، اعتیاد، طلاق، دروغ و عدم صداقت و...مواجه هستیم که به شدت کیان فرهنگی و اجتماعی را تهدید است می‌کند و باعث زایل شدن و کاهش سطح اعتماد در جامعه می شود.

همتی افزود: نباید به سادگی از کنار این مشکلات و مسائل عبور کرد بلکه رو حانیت موظف است که این موضوعات را در دستور کار خود قرار بدهد و با همکاری و همراهی نهادهای فرهنگی از قبیل صداو سیما،رسانه‌های جمعی، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، آموزش و پرورش و اصحاب فرهنگ و هنر در جهت پیشگیری این معضلات اقدام کند.

وی تصریح کرد: حقیقت مطلب این است که جامعه به سمت و سویی حرکت می کند که باید نسبت به آینده نگران بود و در اصلاح رفتارهای اجتماعی و فرهنگی احساس مسئولیت کرد و روحانیت باید در این زمینه نقش خود را ایفا کند.

استاندار بیان کرد: اگرچه مردم به روحانیت اعتماد دارند اما این رابطه امروز  نیاز به ترمیم و تقویت دارد  و مردم در همه دوره ها با روحانیت ساده زیست و مردمی همراهی و از آنها حمایت کرده اند.

وی افزود: روحانیت باید به طور مستمر وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه را رصد  کرده و در جهت مطابقت رفتارهای مردم با اخلاقیات و متون دینی گام بردارد و این نیاز به فرهنگ سازی دارد.

کد خبر : ۳۶۹۷۳۹