خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل محیط زیست استان قزوین اعلام کرد

توسعه ایستگاه‌های سنجش آلایندگی، نیاز امروز استان قزوین

سرپرست اداره کل محیط زیست استان قزوین در جمع رسانه‌های گروه استان گفت: معاینه فنی خودورها، تشکیل اکیپ مشترک با نیروی انتظامی برای برخورد با خودورهای آلاینده، درختکاری در تاکستان، حضور در رادیو و تلویزیون و ... از جمله فعالیت‌های این اداره کل در روز هوای پاک خواهد بود.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ سیاوش شمسی‌پور عصر دیروز در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های روز هوای پاک افزود: در این روز کارکنان محیط زیست با حضور در مدارس آموزش‌های کوتاهی را به دانش آموزان در خصوص هوای پاک ارائه خواهند داد، همچنین پروژه‌ها محیط زیستی متنوعی نیز در استان به بهره برداری خواهد رسید.

این مسئول یادآوری کرد: اداره کل محیط زیست استان در راستای تحقق اهداف سازمانی خود برنامه‌های جامعی در درست اقدام دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح جامع آلودگی هوای استان، بررسی ناوگان حمل و نقل، افزایش فضای سبز شهری و کمربند سبز، کنترل و نظارت دقیق‌تر معاینات فنی خودروها و کنترل صنایع آلاینده اشاره کرد.

شمسی پور تصریح کرد: تحقق تمامی این اهداف به ویژه در حوزه کنترل آلودگی هوا و ممانعت از دچار شدن به وضع کلانشهرهای کشور نیاز به تعامل همه سازمان با اداره کل محیط زیست دارد.

وی افزود: در آلودگی هوای استان چندین عامل دخیل هستند که خوشبختانه با ورود سوخت یورو 4 به چرخه سوخت خودورهای شهری قزوین گام بزرگی در این راستا برداشته شده است، رسیدگی به وضعیت سیمان آبیک به استان البرز واگذار شده که خوشبختانه با توجه به پارامترهای آلایندگی در حال حاضر وضعیت مطلوب‌تری نسبت به گذشته داریم.

این مسئول بیان کرد: در خصوص نیروگاه شهید رجایی به دلیل کمبودهایی که در تأمین سوخت نیروگاه وجود دارد، مسئله استفاده از سوخت جایگزین مطرح شده که هرچند این برای ما قابل قبول نیست اما باید از سوی نهادهای کشوری نیر وزارت نفت و نیرو سوخت مورد نیاز آن تأمین شود تا درصد آلایندگی زیست محیطی نیروگاه به حداقل برسد.

شمسی پور با اشاره به روزهای آلوده در شهرهای استان گفت: در شهر قزوین در 6 ماهه نخست سال جاری 25 روز و برای شهر آبیک 55 روز آلوده به ثبت رسیده است که با توجه به نیازهای موجود می‌بایست جایگاه‌های کنترل آلودگی هوای استان هم از لحاظ کیفی و کمی ارتقا پیدا کند تا بتوانیم وضعیت سنجش آلودگی هوا را بهبود بخشیم.

وی با اشاره به محورهای کلی برنامه‌های این اداره کل، گفت: محوریت اصلی اقدامات ما در اداره کل محیط زیست با دو محور توجه به مدیریت پسماندهای خانگی، صنعتی، بیمارستانی، ویژه و خطرناک است که خوشبختانه نسبت به گذشته وضعیت مناسب‌تری را دارا هستیم.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان، افزود: از آن جایی که سایت اختصاصی 10 هکتاری پسماند صنعتی در محمدآباد آماده دریافت پسماندهای صنعتی است و افتتاح این سایت به عنوان تنها نمونه موجود در کشور، می‌تواند آینده خوبی را در مدیریت پسماند استان به ارمغان آورد.

شمسی پور گفت: مسئله مهمی که در مورد پسماندهای صنعتی وجود دارد، نداشتن همکاری لازم واحدهای صنعتی است که باید اشاره کنم سایت محمدآباد آماده دریافت پسماندهای صنعتی واحدهای صنعتی بوده و نیاز به همکاری واحدهای صنعتی در این حوزه داریم.

این مسئول اظهار کرد: پسماندهای پزشکی تولید شده در شهر قزوین نیز اکنون توسط بخش خصوصی بی خطر سازی شده و نهایتاً به جایگاه جمع آوری پسماند منتقل می‌شود که البته در این حوزه همچنان عدم همکاری برخی مراکز درمانی را شاهد هستیم که امیدواریم در آینده نزدیک این وانع نیز رفع شده و معایب کار برطرف شود.

وی افزود: هرچند مدیریت اعمال شده در سایت محمدآباد مورد تأیید کامل ما نیست اما این فعالیت، فعالیتی نو و گامی جدید به حساب می‌آید که با گذشت می‌تواند وضعیت بهتری داشته باشد.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان بیان کرد: از دیگر اقدامات مرتبط با اهداف سازمان ما، ارتقا سرانه مناطق حفاظت شده استان است که با وجود سرانه 11 درصدی کشور همچنان سهم استان 1.5 درصد است که با اضافه شدن مناطق طارم و الموت این عدد به 7.5 خواهد رسید و تلاش ما رسیدن به سرانه کشوری در میزان مناطق حفاظت شده است.

شمسی پور تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به سیاست‌های مطروحه از سوی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست، ما در جهت اجرایی کرن این سیاست‌ها گام برداشته و با بررسی‌های انجام شده 35 محور زیست محیطی برای استان ترسیم کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: از مهم‌ترین محورهایی که در محیط زیست استان مورد توجه است، آب و کنترل کانون‌های گرد و غبار درون استانی است که برای کنترل وضعیت تالاب‌ها و احیای آن‌ها برنامه‌های متعددی در دست اقدام است که با احیای تالاب اوان و پاکسازی کف تالاب و نصب دوربین‌های کنترل از راه دور گام‌های خوبی در این جهت برداشته‌ایم.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان ادامه داد: کانون‌های گرد و غبار استان را در مرحله شاسایی قرار دارند و تا پایان نیمه اول سال آینده این کانون‌ها شناسایی و اقدامات لازم در جهت کنترل این مناطق با احیای پوشش گیاهی و ... انجام خواهد شد.

شمسی پور با اشاره به احداث اکوپارک صنعتی در شهرک صنعتی البرز گفت: با توجه به این که پسماندهای صنعتی برخی صنایع خوراک اولیه صنایع دیگری هستند، لذا با همکاری واحدهای می‌توانیم با جمع آوری این گونه پسماندها و رساندن به واحدهای نیازمند، به اقتصاد واحدها و محیط زیست استان کمک قابل توجهی کرد.

وی افزود: از سوی دیگر با ایجاد شهرک بازیافت لجن‌های نفتی می‌توان لجن‌های نفتی موجود در واحدهای صنعتی را امحا کرده و از رها شدن و آسیب رساندن آن‌ها به محیط زیست جلوگیری کنیم.

این مسئول ادامه داد: الحاق پارک صنعتی لیا به شهرک صنعتی لیا، سرشماری زمستانه وحوش و پرندگان و رسیدگی به وضعیت زیست محیطی استان نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

کد خبر : ۳۳۹۷۸۱