خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اوقاف قزوین تشریح کرد:

ایجاد فضای معنوی در جامعه با طرح ضیافت الهی

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۷۲۱

مدیر کل اداره اوقاف و امورخیریه استان قزوین با تشریح برنامه های اوقاف قزوین در ماه مبارک رمضان از برگزاری طرح ضیافت الهی ویژه ماه مبارک رمضان در امامزادگان استان خبر داد.

مدیر کل اداره اوقاف و امورخیریه استان قزوین با تشریح برنامه های اوقاف قزوین در ماه مبارک رمضان از برگزاری طرح ضیافت الهی ویژه ماه مبارک رمضان در امامزادگان استان خبر داد.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ حجت الاسلام مصطفی نوروزی مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین اظهار کرد: با عنایت به وظایف ذاتی سازمان و تأکیدات نماینده محترم ولی فقیه مبنی بر برگزاری برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه ضیافت الهی(ویژه ماه مبارک رمضان) سال جاری در امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص استان قزوین برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با استفاده از ظرفیت فضای معنوی ماه مبارک رمضان، تقویت باورها، اعتقادات و ایجاد فضای معنوی در جامعه بویژه برای نسل جوان، ترویج و تبلیغ مفاهیم قرآنی و ایجاد فضای انس با قرآن در جامعه در جوار آستان مقدس خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و اجرای دقیق نیات واقفین خیراندیش از اهداف طرح ضیافت الهی است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قزوین افزود: ایجاد فضای تبلیغی ترویجی معارف قرآنی با برگزاری محافل و مجالس ترتیل و تفسیر و استفاده از ظرفیت روحانیون اعزام مبلغ از دیگر اهداف این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای هرچه بهتر برنامه های طرح ضیافت الهی و استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت های استان و مشارکت سایر نهادها در این زمینه «ستاد هماهنگی برگزاری مراسم ضیافت الهی» در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تشکیل شده است.

نوروزی عنوان کرد: همچنین ستاد اجرایی مراسم ضیافت الهی در تمامی شهرستان‌ها تشکیل شده و جهت برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای برنامه ضیافت الهی در بقاع متبرکه اقدام به برگزاری نشست اختصاصی با حضور هیئت امناء، اعضاء شورای فرهنگی و مدیران مراکز فرهنگی قرآنی امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان کرده ایم.

وی در تبیین زوایای برنامه های طرح ضیافت الهی افزود: آماده‌سازی فضای امامزادگان، مراسم استقبال از ماه مبارک رمضان، برگزاری نماز جماعت و خیمه‌های معرفت، مراسم مناجات با خدا، برگزاری محافل انس با قرآن و ترتیل‌خوانی قرآن کریم، برنامه‌های آموزش قرآنی(حفظ، قرائت، تفسیر)، شب‌های قدر و شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)، ولادت امام حسن(ع) و نشست‌های صنفی وقف، روز قدس و نماز عید فطر از برنامه های این اداره است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قزوین گفت: نحوه آماده سازی فضای امامزادگان و برنامه استقبال از ماه رمضان به این صورت است که روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه به عنوان روز غبارروبی، عطر افشانی، نظارت و آماده‌سازی فضای بقاع متبرکه نامگذاری شده و در این روز با دعوت از مسئولین و عموم مردم به همراه بیان خطبة آخر شعبان پیامبر اکرم(ص) و قرائت دعای امام سجاد(ع) برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده می شویم.

وی تصریح کرد: برپائی نماز جماعت در ماه مبارک رمضان به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که با توجه به ظرفیت بقعه تا حد امکان نماز جماعت در سه نوبت برگزار شود و همچنین بین دو نماز سخنرانی انجام نشده و برنامه سخنرانی و بیان احکام شرعی بعد از اقامه نماز جماعت برگزار شده و همچنین از نیروهای افتخاری برای کمک به آماده‌سازی بقاع متبرکه جهت اقامه نماز جماعت استفاده می شود.

حجت الاسلام نوروزی اعلام کرد: برگزاری برنامه سخنرانی و قرائت ادعیه و همچنین جلسات تفسیر، برنامه‌های اختصاصی برای خواهران شامل احکام بانوان، کلاس‌های قرائت و ترتیل‌خوانی قرآن کریم، مباحثتفسیری و اخلاقی و همچنین برای جوانان و نوجوانان دوره‌های قرائت و آموزش حفظ قرآن و مفاهیم قرآنی، احکام، داستان‌های قرآنی، مباحثاخلاقی و اجتماعی، شبهات دینی در ایام ماه مبارک رمضان در سطح امامزادگان و بقاع متبرکه استان قزوین در این ماه شریف در نظر گرفته شده است.

وی درباره نحوه برگزاری محافل انس با قرآن و ترتیل‌خوانی قرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان اظهار داشت: محافل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین‌المللی و استانی و همچنین قاریان مصری در ماه مبارک رمضان در بقاع متبرکه اجرا می شود و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در تمام بقاع شاخص استان برنامه محفل انس با قرآن برگزار شود و محتوای محافل انس با قرآن شامل سخنرانی با محوریت مفاهیم و آموزه‌های قرآنی و ترویج سنت حسنه وقف، اجرای تواشیح، تلاوت قاریان استانی در کنار قاریان بین‌المللی یا قاریان مصری، طرح مسابقه قرآنی برای حضار و اهداء جوایز و تقدیر از پیشکسوتان و فعالین قرآنی است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قزوین ادامه داد: به منظور هرچه با شکوه تر برگزار شدن محافل انس با قرآن کریم و حضور استفاده هرچه بیشتر مردم شریف استان از این محافل نشست‌های لازم با اساتید و جامعه قرآنی استان به منظور جلب مشارکت این عزیزان در اجرای هر چه باشکوه‌تر محافل در شرف انجام است.

وی اضافه کرد: در این جلسات حداقل از دوقاری ممتاز استانی استفاده می شود و امامزادگان، بقاع متبرکه‌ای که ظرفیت لازم جهت برگزاری جلسات با کیفیت و با جمعیت حداکثر را دارا هستند مدنظر ما هستند از این رو در این خصوص شاهد تعامل و همکاری و برگزاری جلسات متعدد و فشرده با کارشناسان، مؤسسات و عناصر قرآنی و جامعه قرآنی، حوزه‌های علمیه برادران و خواهران و نیروی مقاومت بسیج برای تشکیل جلسات ترتیل‌خوانی به منظور استفاده اکثریت علاقه‌مندان با محوریت و مرکزیت امامزادگان هستیم.

نوروزی افزود: همچنین برنامه‌های آموزشی قرآن کریم در دو محور روخوانی و حفظ در قالب طرح نشاط معنوی که همزمان با ماه مبارک است، به گونه ای برنامه ریزی شده است که از ظرفیت ویژه ماه مبارک جهت پربارتر شدن دوره‌های آموزش قرآن کریم بهره برده شود.

وی اعلام کرد: برگزاری جلسات تفسیر جزء اولویت‌های ما بوده و براین اساس اقدامات لازم درباره شناسایی و برنامه ریزی در امامزادگانی که دارای ظرفیت برگزاری این مراسم است و دعوت از اساتید برجسته استانی و محلی اعم از اساتید حوزه و دانشگاه، متون آموزشی لازم انجام شده است و همچنین قرآن کریم به میزان مورد نیاز نیز در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قزوین عنوان کرد: با توجه به ولادت امام حسن(ع)، کریم اهل بیت‌‌(ع) در ماه مبارک رمضان، علاوه بر برگزاری مراسم جشن و مولودی خوانی در راستای تبین زوایای اخلاقی و اجتماعی امام حسن(ع)، اجرای برنامه ویژه تبلیغی ترویجی وقف از جمله برگزاری نشست‌های صنفی و هم اندیشی وقف با جامعه اصناف، دعوت از صنوف مختلف مانند بازاریان، جامعه مهندسین و پزشکان و خیرین و دعوت از صاحب‌نظران و پژوهشگران عرصه وقف برای ایراد سخنرانی و تبادل نظر و ارائه راهکار در این ایام در این نشست ها برگزار می شود.

وی درباره برنامه های شب های قدر نیز توضیح داد: برگزاری مراسمی باشکوه در سطح بقاع متبرکه با دعوت از اساتید و سخنرانان برجسته کشوری و استانی، مداحان و قاریان بنام و مطرح و همچنین دعوت از مسئولین استان و شهرستان برای حضور در این مراسم را در دستور کار خود قرار دادیم که این مراسم، احیا، قرائت ادعیه(جوشن کبیر، دعای افتتاح) و نمازهای وارده، سخنرانی و سینه زنی، مراسم استغفار و قرآن بر سرگرفتن و پذیرایی راشامل می شود.

نوروزی درباره اعزام مبلغ علوم دینی در ماه مبارک رمضان یادآور شد: امامزدگان استان قزوین در ایام ماه مبارک رمضان امسال شاهد حضور مبلغین بومی و غیربومی علوم دینی از ‏حوزه های علمیه کشور خواهند بود و مبلغین در خصوص سیره، جایگاه، ‏مقام و منزلت اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، بصیرت بخشی، ارزش های انقلاب اسلامی ایران، جایگاه و منزلت ماه مبارک رمضان و همچنین اهمیت و ضرورت وقف در جامعه سخنرانی می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز