خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فقیه در قزوین:

کتاب قرآن در کسب علم مصونیت بخشی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۷۵۹۸

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: بسیاری از مکتب‌ها، حکما و فلاسفه حرف‌هایی را می‌زنند و سال‌ها بعد به اشتباه خود اعتراف می‌کنند و می‌گویند ما در فلان مسئله اشتباه کرده‌ایم، اما در قرآن باطل و اشتباه راه ندارد، قرآن صراط مستقیم است که هر آدم عاقلی به دنبال آن می‌رود، بنابراین آن چیزی که مصونیت‌بخشی دارد کتاب خداست.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان قزوین، محفل انس با قرآن کریم ویژه حوزویان و کانون‌های قرآنی حوزه علمیه استان قزوین در حسینیه امامزاده سلطان سید محمد (ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام المسلمین عبدالکریم عابدینی در این محفل گفت: اگر بخواهیم قرآن را بشناسیم در درجه اول باید به خود قرآن رجوع کنیم، قرآن خیلی جاها به‌صورت ویژه خودش را معرفی کرده است، برای مثال خدای متعال در آیه 82 سوره اسراء می‌فرماید (و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‌‌کنیم ولى ستمگران را جز زیان نمى‌‌افزاید.)

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید اگر از قطرات نورانی قرآن نوشیدی و حالت بد شد مشرک و نامسلمان هستی، اگر هم با نوشیدن این قطرات جان گرفتی و روح پیدا کردی مؤمن هستی.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: برای شناخت قرآن می‌توان به روایات رجوع کرد، همچنین برای شناخت قرآن می‌توان به رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س) و ائمه (ع) رجوع کرد که در ادامه به نمونه‌هایی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: بسیاری از مکتب‌ها، حکما و فلاسفه حرف‌هایی را می‌زنند و سال‌ها بعد به اشتباه خود اعتراف می‌کنند و می‌گویند ما در فلان مسئله اشتباه کرده‌ایم، حال اینکه چقدر آدم‌ها پیرو همین مکتب و سخنان اشتباه می‌شوند و به بیراهه می‌روند جای خود دارد، اما در قرآن باطل و اشتباه راه ندارد، قرآن صراط مستقیم است که هر آدم عاقلی به دنبال آن می‌رود، بنابراین آن چیزی که مصونیت‌بخشی دارد کتاب خداست.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) فرمودند اگر کسی علم و دانش را در غیر از قرآن جست‌وجو کند، خدا او را گمراه کرده است، اگر خدا هدایتش کرده باشد علم را در قرآن می‌بیند، یعنی محور علمش قرآن است و قرآن برای او اصل است.

عابدینی تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از خطبه 198 نهج‌البلاغه فرمودند خدا قرآن را قرار داده تا علمایی که تشنه علم هستند، تشنگی خود را با قرآن رفع عطش کنند؛ البته همه ما می‌دانیم که هر چه از قرآن بنوشیم تشنگیمان برای نوشیدن بیشتر افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه خطبه 176 می‌فرماید اگر علم می‌خواهید، بدانید که چشمه‌های جوشان علم در قرآن است، اگر می‌خواهید قلبتان جلا، نورانیت و درخشندگی پیدا کند، بدون قرآن امکان‌پذیر نیست.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: حضرت در ادامه فرمودند آن‌هایی که می‌خواهند علم را فقیهانه و عمیق بفهمند بدانند که قرآن دلشان را بهاری می‌کند؛ هر موضوع علمی یا هر آیه قرآن مانند یک نهال است، نهال نیازمند جای مناسب برای کاشتن است، قرآن نیز دل آدم‌ها را برای دریافت علوم، معارف، حکمت‌های الهی و آیات قرآنی بهاری می‌کند.

وی یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه فرمود قرآن شاهراه آدم‌های صالح و مصلح است و دوایی است که وقتی به میدان بیاید دیگر دردی باقی نمی‌ماند؛ برای مثال قرآن درد کفر را درمان می‌کند، اگر کسی مبتلا به شبهات دینی باشد، این‌ درد است، قرآن این درد را شفا می‌دهد، نفاق نیز از دردهای بد درمان و حتی بی‌درمان است، با قرآن این بیماری‌ها و دردها درمان می‌شود، ریا و ظلم نیز از دردهایی است که قرآن آن‌ها را درمان می‌کند، قرآن درمانگری است که وقتی از آن استفاده شد، دیگر دردی باقی نخواهد ماند.

عابدینی عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه فرمود قرآن نوری است که بعد از آن تاریکی باقی نمی‌ماند، یعنی اگر این نور در دل کسی روشن شد، جان این آدم عمیقاً روشن می‌شود و دیگر تاریکی ندارد، تاریکی آدم را گمراه کرده و به گناه می‌کشاند، تاریکی آدم را بداخلاق، ظالم و ظلم‌پرور می‌کند، قرآن نوری است که با آن دیگر تاریکی وجود ندارد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید هر کس را خدا نورانی نکند، هیچ نوری در جان او نخواهد بود، ما بدون نور در تاریکی هستیم، تاریکی به معنای جهنم است، در جهنم ظلمات است، نور فقط با قرآن و اهل بیت (ع) است، هر کس را خدا نورانی نکند او بی‌خاصیت است، یعنی ممکن است سخنرانی کند اما حرف‌هایش سرشار از تاریکی است، ممکن است استادی برجسته باشد یا مقام و منصب داشته باشد اما همه این‌ها تاریکی است و به درد نمی‌خورد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: حدیث آمده هر کس تصمیم گرفته و اراده کرده که علم پیدا کند، باید آن را در قرآن جست‌وجو کند و دست از قرآن برندارد، تدبر و تأمل در قرآن انسان را به علم حقیقی می‌رساند.

عابدینی خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان را در پیش‌رو داریم، در این ماه تلاش کنیم پیوندمان را با قرآن محکم‌تر کنیم، به طوری که این پیوند ناگسستنی باشد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: همه درس‌هایی که می‌خوانیم برای این است که قرآن را بفهمیم، تمام رشته‌های حوزوی باید با قرآن هماهنگ باشند، در این صورت علوم آلی و ابزاری می‌شوند و هدفشان قرآن خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز