خبرگزاری کار ایران

روزنامه‌نگاران قزوینی در استودیو ایلنا عنوان کردند/ بخش اول

خورگامی: نتایج حضور پای صندوق‌های رای بهتر از عدم حضور است/ سلیمانی: اقتدار بیرونی بدون مشارکت مردم شکل نمی‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۳۲۶

محمدحسن سلیمانی و احمدخورگامی از روزنامه‌نگاران استان در بخش اول برنامه "راه نو" به موضوع انتخابات، تاثیر آن در سرنوشت مردم و نقش رسانه‌ها پرداخته و تاکید کردند که نتایج حضور پای صندوق‌های رای قطعا بهتر و موثرتر از عدم حضور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قسمت اول برنامه تحلیلی و گفت‌وگو محور "راه نو" با حضور "محمدحسن سلیمانی" و "احمد خورگامی" از روزنامه‌نگاران استان برگزار شد.

در بخش اول این برنامه نقش رسانه‌ها در برگزاری انتخابات و رابطه انتخابات با سرنوشت مردم بررسی شد.

محمدحسن سلیمانی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با بیان اینکه رسانه‌ها سکان‌دار آگاهی رسانی و تنویر افکار عمومی در جامعه هستند، گفت: قطعا رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف بویژه سیاسی و انتخابات نقش‌آفرینی موثری دارند.

این روزنامه نگار قزوینی ادامه داد: حتی در شرایط امروز که شبکه‌های اجتماعی مجازی و رسانه‌های گوشی محور  فعال هستند، رسانه‌های مکتوب و در کنار آن‌ها رسانه‌های مبتنی بر فضای وب ازجمله خبرگزاری و پایگاه‌های خبری هم می‌توانند تاثیرگذار باشند.

به گفته سلیمانی اگر رسانه‌ها کارکردهای خود را به خوبی اجرا کنند حتی در شرایط امروز که بخشی از جامعه با موضع انتخاب قهر است، می‌توانند تاثیرگذار بوده و میزان مشارکت را افزایش دهند.

نقش‌آفرینی رسانه‌ها می‌تواند به یک انتخابات پرشور ختم شود

وی با تاکید بر نقش مشارکت در انتخابات تصریح کرد: نمی‌توان از انتخابات صحبت کرد و مشارکت اندک داشت، انتخابات یعنی بخش قابل توجهی از جامعه آماری در عرصه و میدان حضور داشته باشند؛ نقش‌آفرینی موثر رسانه‌ها می‌تواند به یک انتخابات پرشور ختم شود؛ البته تاثیرگذاری رسانه‌ها، نیازمند زمینه‌سازی و بستر‌سازی است.

این روزنامه‌نگار درباره بررسی شاخص‌ها و بسترهای مشارکت گفت: سیر مشارکت در یک دهه اخیر رو به کاهش است و باید بسترها و زمینه‌های آن بررسی شود، درواقع نمی‌توان بدون آسیب شناسی و با صرف فعالیت رسانه‌ای به افزایش مشارکت دست یافت.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که حضورشان در سرنوشت، آینده زندگی‌یشان موثر است و نمایندگانی که انتخاب می‌کنند در صحنه قانون‌گذاری و پارلمان کشور تاثیرگذار هستند، اگر مردم این را باور نکنند یا رویکردها، رویه‌ها و بسترهای فعلی تغییر نکند، تلاش و تاثیرگذاری رسانه‌ها هم کم می‌شود.

مشارکت در انتخابات پشتیبان کشور در عرصه بین‌المللی است

احمد خورگامی روزنامه‌نگار اصولگرا هم با تاکید بر نقش مشارکت به‌عنوان پشتوانه مردمی حکومت اظهار کرد: مهم‌ترین رکنی که می‌تواند در حوزه‌های بین‌المللی و چانه زنی‌ها پشتیبان نظام و دولت‌ها باشد مشارکت در انتخابات است.

وی درباره نقش رسانه‌ها در حضور پرشور انتخاباتی گفت: اثرگذاری، رشد و توسعه رسانه‌های جدید، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غیررسمی و فاقد مجوز، افراد شاخص و اثرگذار با دنبال کننده زیاد، به این دلیل است که رسانه‌های رسمی نتوانسته‌اند نقش اصلی خود را ایفا کنند، کم کم اعتماد افکار عمومی به رسانه‌های رسمی از بین رفته و به شبکه‌های مجازی و اجتماعی روی آورده‌اند.

به باور این روزنامه‌نگار اگر رسانه وظیفه خود را درست انجام دهد، انتقادات سازنده و نقاط ضعف گفته می‌شود؛ اما به خاطر هزینه‌های موجود، رسانه‌های مستقل کمتر می‌توانند نیازهای خود را تامین کنند و در نتیجه معمولا وابسته می‌شوند و مجبور هستند جریان سیاسی حامی خود را توجیه کنند.

وی با اشاره به نقش آگاهی بخشی رسانه‌ها تاکید کرد: رسانه‌ها درصورتی که نقاط ضعف و قوت را بیان کنند، با آگاهی بخشی می‌توانند به مردم بگویند که حضور آن‌ها قطعا بهتر و موثرتر از عدم حضور آن‌ها خواهد بود.

باید مشارکت ابتدای انقلاب همچنان ادامه‌دار باشد

در ادامه سلیمانی با اشاره به پیشینه انتخابات و رجوع به آرای مردم از ابتدای انقلاب گفت: انتخابات یکی از پایه‌های اساسی دمکراسی و مردم سالاری است و در نظام جمهوری اسلامی از ابتدا به آرای عمومی رجوع کردیم، 11 فرودین 58 در رفراندومی که مبتنی بر نظام سیاسی بود مردم به میزانی در این همه‌پرسی شرکت کردند که شاخص و ممتاز شد، این مشارکت باید همچنان ادامه داشته باشد؛ چرا که مشروعیت حاکمیت مبتنی بر مشارکت است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته هم شاهد حضور بالای 60 درصد بودیم، باید این وضعیت حفظ شود؛ زیرا این میزان مشارکت سرمایه نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت سیاسی است.

این روزنامه‌نگار تاکید کرد: اقتدار بیرونی، تاثیرگذاری و نفوذ ما بدون مشارکت مردم شکل نمی‌گیرد، باید دلایل و زمینه‌های کاهش مشارکت بررسی و آسیب شناسی شود.

افزایش مشارکت با حضور افراد دارای سلایق مختلف

وی عنوان کرد: در این فرصت اندک هم اگر درها را باز بگذاریم تاثیرگذار خواهد بود، تصمیم شورای نگهبان در اعلام اسامی و تایید کسانی که به هر جهت مبتنی بر قانون بودند و حضور پیدا کردند فارغ از اینکه چه نگاه سیاسی دارند، تاثیرگذار است.

سلیمانی ادامه داد: یکی از مهمترین محورهای افزایش مشارکت این است که همه نحله‌های فکری و سیاسی درون نظام را که قانون اساسی را مبنای باور پذیری قرار داده‌اند درنظرگرفته و این فرصت فراهم شود که در عرصه انتخابات مشارکت فعال داشته باشند؛ تقویت تشکل‌های مدنی و سیاسی در همین راستا است.

وی تصریح کرد: نگاه واسع شورای نگهبان می‌تواند به رقابت کمک کند، بدون رقابت و با صرف حضور یک جریان فکری و سیاسی نمی‌توان مردم را پای صندوق آورد، باید اقدامی صورت بگیرد که امیدآفرینی را افزایش دهد، مردم زیر بار تورم دچار چالش و مشکلات اقتصادی هستند، نیاز داریم که دورنمای روشنی را از تغییرات پیش رو قرار دهیم.

این روزنامه‌نگار قزوینی با اشاره به اهمیت نقش جوانان گفت: اتفاقات سال گذشته باید نظام را به این برساند که ایجاد برخی تغییرات برای افزایش مشارکت ضرورت دارد.

وی ادامه داد: افراد مایل هستند در سرنوشت کشور دخالت مستقیم داشته باشند، با نگاه مهربانانه‌تر برخی دستگاه‌ها نسبت به منتقدان و افرادی که تغییراتی را می‌طلبند می‌توان شکافی که بین بخشی از جامعه و حاکمیت وجود دارد را به مشارکتی رساند که نظام در اولین همه‌پرسی به آن دست یافت و این شدنی است.

فرآیند برگزاری انتخابات قابل دفاع است

خورگامی درباره نقش شورای نگهبان در انتخابات گفت: شورای نگهبان وظیفه نظارت دارد و هیات اجرایی انتخابات را برگزار می‌کند و در این روند منتخبین مردم و اشخاص حقوقی دخیل هستند.

وی با اشاره به تجربه انتخابات در سال 76 عنوان کرد: در آن سال، تمام افکار عمومی یک انتظار را داشت، نشریه طنز "گل‌آقا" کاریکاتور زده بود که بنویسیم خاتمی و بخوانیم ناطق، اما شرایط خروجی صندوق‌ها به شکل دیگری رقم خورد، سال 92 هم رئیس جمهور منتخب با اختلاف کم به دور دوم رفت، شاید کاندیدای رقیب را منصوب به نظام می‌دانستند اما فرد دیگری پیشرو بود و این نشان می‌دهد، در هر شرایط خدشه‌ای در انتخاب مردم اتفاق نمی‌افتد.

به گفته این روزنامه‌نگار که تجربه حضور در فرآیند اجرایی و بازرسی انتخابات را دارد، به هیچ وجه امکان ندارد همه افراد حاضر در صندوق‌های رای از یک طیف فکری و دارای یک نیت و اعتقاد قلبی باشند و این، امکان تقلب در صندوق‌های رای را به پایین‌ترین حد ممکن می‌رساند و فرآیند انتخابات قابل دفاع است.

وی در ادامه درباره نظارت شورای نگهبان عنوان کرد: اعتقاد دارم، اگر صرف رد صلاحیت بر مبنای تفکر سیاسی فرد باشد خطا و اشتباه است؛ اما اگر کسی فساد و دست آلوده‌ای داشته باشد باید برخورد شود و این منتسب به یک جریان نیست و نباید اینطور باشد که بگوییم فلانی اصولگرا است و اگر فساد کرد اشکالی ندارد.

خورگامی تاکید کرد: برخی انتقادها وارد است، ممکن است اگر برخی افراد تایید شوند از نظر سیاسی و قومیتی مشارکت را بالا ببرنند؛ اما درهر صورت فساد باید خط قرمز باشد.

حجم ویدیو: ۱۹۲.۳۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۲۰:۳۰ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز