خبرگزاری کار ایران

حسینیه امینی‌ها؛ شاهکار گچ‌بری و آینه کاری

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۹۱۱

حسینیه امینی‌ها از بناهای بسیار دیدنی است و آمیختگی حساب شده و زیبای تزیینات گچ بری، نقاشی روی چوب و آئینه کاری در سقف، دیوارها، طاقچه‌ها، رف‌ها و دیوار واره‌های چوبی بسیار چشمگیر و در حد شاهکار بوده و نوروز فرصت مناسبی است تا از این بنای چشم نواز دیدن کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی و پایتخت بودن در دوره صفویه ازمواردی است که باعث شده در قزوین بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود داشته باشد.

حسینیه امینی‌ها یکی از بناهای معروف و زیبای قزوین است، این بنا، قسمتی از یک عمارت گسترده و تو در تو است که در سال ۱۲۷۵ قمری در دو طبقه به وسیله مرحوم محمدرضا امینی که از اعیان تجار قزوین ساخته شده است.

حسینیه دارای دو حیاط شمالی و جنوبی و سه تالار شرقی – غربی است که به موازات یکدیگر از شرق به غرب قرار دارند و به وسیله پنج دری‌های متحرک مشبک از هم جدا می‌شوند.

حیاط‌ها هم از شمال و شرق به خارج راه دارند.

تالار میانی بزرگتر از دو تالار دیگر و به طول ۱۸ متر و عرض ۵ متر ساخته شده و طول و عرض دو تالار دیگر، هر یک ۵ در ۱۰ متر است.

برای روضه‌خوان‌ها و ذاکرین و محل تهیه چای و قهوه و غیره در انتهای شرقی و غربی هر یک از دو تالار اول و سوم، دو اتاق چهار ذرعی جداکرده‌اند که درواقع تالار وسط به طول ۱۸ ذرع و تالارهای طرفین هریک با طول ۱۰ ذرع است و این تالارها بوسیله اُرسی‌های زیبا از هم جدا می‌شوند و هنگام روضه خوانی با بلند کردن اُرسی‌ها درواقع هر سه تالار یکی می‌گردند و محوطه سرپوشیده بززرگ و آینه کاری زیبایی تشکیل می‌دهند که گنجایش چندهزار تن مستمع را دارد.

اُرسی‌های این تالارها بسیار زیبا است و در ردیف هنرهای زیبا محسوب می‌شود، همچنین سقف‌های آن‌ها قاب و رنگ روغنی است. در وسط تالار بزرگ جار (چلچراغ) آویخته شده و در دو تالار دیگر در هر یک دو جار و چهار سه شاخه بلور به دیوار نصب است و فرش‌های تالار یکتخته و عتیق بوده است.

آمیختگی حساب شده و زیبای تزیینات گچ بری، نقاشی روی چوب و آئینه کاری در سقف، دیوارها، طاقچه‌ها، رف‌ها و دیوار واره‌های چوبی بسیار چشمگیر و در حد شاهکار است.

 دو اتاق شمالی – جنوبی نیز در شرق و غرب تالارها وجود دارد که از تزیینات کمتری برخوردار است؛ سردابه، آشپزخانه، انبارها و شربت خانه در طبقه زیرین حسینیه واقع شده است.

مرحوم امینی برای خیرات و مبرات دهاتی را در سال ۱۳۰۳ هجری قمری وقف کرده و درآمد این املاک به مصارف روضه خوانی در ایام محرم و اطعام مسکینان در محرم، صفر و رمضان برسد.

در این بنای زیبا و معنوی همچنان در ماه‌های محرم و صفر روضه خوانی برگزار می‌شود.

این بنا در خیابان مولوی واقع شده و در ایام نوروز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ برای بازدیدکنندگان فعال است.

منابع: سیر تاریخی بنای شهر قزوین و بناهای آن، سید محمد دبیرسیاقی

سایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کتاب قزوین آیینه تاریخ و طبیعت ایران، محمدعلی حضرتی‌ها

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز