خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت سوم

قوانین موجود زمینه ساز مهاجرت جوانان است/ پیشگامی اتاق تعاون در حمایت از جوانان+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۶۷۸

رئیس اتاق تعاون استان قزوین گفت: در شرایط کنونی که حمایت از تعاونی‌ها و جوانان وجود ندارد، خود ما زمینه مهاجرت جوانان را فراهم کرده‌ایم و به نوعی سکوی پرتاپ جوانان شده‌ایم، چون جوانانی داریم که تنها سرمایه آن‌ها دانش آن‌ها است و حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد، این مهاجرت‌ها یکی از بزرگترین آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، روح الله زارعی با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم با اشاره به سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد گفت: سهم 25 درصدی تعاونی‌ها در هوا و خلا محقق نمی‌شود؛ در حال حاضر اقتصاد کشور دولتی است و پس از پیروزی انقلاب هم بیشتر کارخانه‌ها و مکان‌های سرمایه‌گذاری مصادره و در اختیار دولت و نهادهای مرتبط با دولت قرار گرفت.

رئیس اتاق تعاون استان قزوین ادامه داد: جوان‌های تحصیل کرده سرمایه‌ای جز دانش خود ندارند و جوانان روستایی هم به لحاظ نداشتن سرمایه به شهرها مهاجرت کرده‌اند، درحالی که تعاون به سیستم دولتی وصل شده باید سرمایه را در اختیار تعاونی‌ها قرار دهد که از دهه نود این امر کمرنگ و در این باره بسیار کم لطفی شده است.

وی عنوان کرد: دولت ما خصوصی سازی انجام می‌دهد اما سهم 25 درصدی تعاونی‌ها که در قانون هم درج شده در اختیار تعاونی‌ها قرار نمی‌گیرد، حتی تجربه داریم که کارگران کارخانه‌ها گفتند ما خانه‌هایمان را می‌فروشیم تا کارخانه را به جای بخش خصوصی در اختیار ما قرار دهند، در این مورد هم کم لطفی صورت گرفت؛ بنابراین ما نیروی کار داریم اما ابزار، سرمایه و حمایت لازم وجود ندارد و در این شرایط تحقق سهم 25 درصدی ممکن نیست.

ضرورت حل و فصل مباحث نظارتی تعاونی‌های مسکن

این مسئول درباره مشکلات تعاونی‌های مسکن گفت: در استان قزوین تعاونی‌های مسکن مختلفی داریم که یکی از چالش‌های موجود در رابطه با آن‌ها مباحث نظارتی سازمان نظام مهندسی است، در سطح شهر قزوین با جاذبه‌ای که برای مهاجرت وجود دارد، زمین سرمایه‌بر است، اعضا با تمام توانی که دارند زمین را خریداری می‌کنند و بنابراین پس از آغاز ساخت و سازها نمی‌توانند سهمیه خود را در مدت زمان تعیین شده واریز کنند و در نتیجه پروژه‌ها به درازا می‌کشد.

وی ادامه داد: براساس قوانین نظام مهندسی برای برجی که ساخت آن حداقل شش سال زمان براست در زمان کوتاه ناظر تعیین می‌کنند و این حق نظارت بعد از مدت مشخص تمدید می‌شود و در مجموع    40 درصد آورده عضو در زمینه‌هایی مانند نظارت، مالیات و بیمه هزینه می‌شود، انتظار ما از مسئولین بویژه معاونت عمرانی استاندار این است که مباحث نظارتی را برای تعاونی‌ها حل و فصل کند.  

زارعی تاکید کرد: همانطور که در بحث مسکن مهر خارج از سهمیه تخفیف‌های فراوان در نظر گرفته شده و امتیاز می‌دهند، انتظار داریم در تعاونی‌های مسکن هم کمک شود؛ چرا که تمام برج‌های استان قزوین زیرنظر تعاونی‌ها ساخت و ساز می‌شوند و هیچ برجی در قالبی جز تعاونی‌ها ساخته نمی‌شود.

مشاوره اتاق تعاون در حوزه صادرات

رئیس اتاق تعاون استان قزوین درباره استفاده از ظرفیت جوانان در تعاونی‌ها اظهار کرد: اتاق تعاون در این حوزه پیشگام بوده و  به دانشگاه‌ها مراجعه داشته‌ایم، در گذشته برای فارغ التحصلان که مشکل سرمایه داشتند امتیاز ویژه در نظر گرفته می‌شد، در حال حاضر که با مشکل جمعیت مواجه هستیم و جمعیت به سمت پیری در حال پیش رفتن است جذب جوانان دارای اهمیت است.

وی عنوان کرد: ما در همه زمینه‌ها به تعاونی‌ها مشاوره می‌دهیم، در زمینه صادرات  هم اتاق ایران یک اتاق تجاری و نمایشگاه را در مسکو  افتتاح کرده، در زمینه روستاها هم حل مشکلات زیربنایی اشتغال و تولید در روستاها دارای اهمیت است و در همین راستا تعاونی‌های توسعه روستایی با همکاری تحصیلکرده‌های روستاها درحال شکل گیری است.

 

حجم ویدیو: ۶۵.۰۰M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۰:۰۳ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز