خبرگزاری کار ایران

کارشناس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

تأثیرات خودکشی بر خانواده و جامعه جبران‌ناپذیر است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۱۲

تأثیرات روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی خودکشی بر خانواده و جامعه به حدی زیاد است، که غیرقابل اندازه‌گیری و گاهی اوقات جبران‌ناپذیر است.

ایلنا: کار‌شناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تأثیرات روان‌شناختی، اجتماعی و اقتصادی خودکشی بر خانواده و جامعه به حدی زیاد است، که غیرقابل اندازه گیری و گاهی اوقات جبران ناپذیر است.

به گزارش ایلنا؛ محمدرضا یوسفی در مورد علل به وجود آمدن افکار خودکشی و چگونگی برخورد با افراد دارای این افکار مخرب پرداخت و افزود: خودکشی به معنای خاتمه زندگی به دست خود فرد است. اگر کسی دست به خودکشی بزند ولی زنده بماند؛ به این رفتار، اقدام به خودکشی می‌گوئیم.

یوسفی با اشاره به اینکه بیشتر خودکشی‌ها در سنین پایین‌تر اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: هر اقدام به خودکشی می‌تواند برای حداقل ۶ نفر از آشنایان و افراد نزدیک فرد، تأثیر بد و مخربی از لحاظ روان‌شناختی، اجتماعی و اقتصادی و غیره داشته باشد.

این کار‌شناس با اعلام اینکه خودکشی به تنهایی یک بیماری نیست و الزاما نشانه یک بیماری نیست؛ بلکه اختلالات روانپزشکی، عامل اساسی مرتبط با خودکشی هستند، ادامه داد: پدیده اقدام به خودکشی با اختلالات خُلقی، الکلیسم، اسکیزوفرنی، اختلالات شخصیت، اختلالات جسمی و بیماری‌های نورولوژیکی همچون صرع و غیره در ارتباط است.

یوسفی احساسات فرد دارای افکار خودکشی را شامل غمگینی، تنهایی، نا‌امیدی، درماندگی و احساس بی‌ارزش بودن دانست و با تشریح این موضوع گفت: وقتی که افراد می‌گویند من از زندگی خسته‌ام «یا دیگر در زندگی چیزی وجود ندارد، متأسفانه اغلب مواقع به این افراد توجهی نمی‌شود و یا حتی مورد تمسخر واقع می‌شوند، در حالی که با توجه ویژه به این افراد، از بسیاری از خودکشی‌های می‌توان پیشگیری کرد.

به گفته این کار‌شناس چندین عامل فردی و اجتماعی جمعیت‌شناختی نیز از جمله سابقه اقدام به خودکشی، تنها زندگی کردن، داغدیدگی در دوران کودکی، افراد طلاق گرفته، بیوه، مجرد و غیره، با اقدام به خودکشی مرتبط هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز