خبرگزاری کار ایران

آپدیت جدید آیفون، انگیزه‌ای برای همراه اول و ایرانسل در توسعه بیشتر 5G است

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۹۱۸

آپدیت اخیر سیستم عامل IOS و باز شدن امکان استفاده از شبکه 5G برای مشترکان ایرانی، دور جدیدی از مسیر تحول و اقتصاد دیجیتال را آغاز کرد.

با گذشت 3 سال از راه‌اندازی آزمایشی و محدود، اکنون با حدود 400 سایت ایرانسل و 300 سایت همراه اول با تکنولوژی 5G، نسل پنجم ارتباطی هر چند با تأخیر اما با سرعت در حال پیاده‌سازی و تحت پوشش قرار دادن تمامی نقاط تحت پوشش نسل‌های گذشته فناوری است.

از جمله دلایل مهمی که روند توسعه این فناوری در کشور را با کندی و به نوعی عقب ماندگی مواجه کرد، سیاست‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تخصیص باند فرکانسی موردنیاز توسعه 5G بود و هست

کمتر از 3 سال از راه‌اندازی آزمایشی و محدود نسل پنجم ارتباطی در کشور ما می‌گذرد؛ مرداد 1399 نخستین سایت آزمایشی 5G ایران در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات واقع در خیابان کارگر شمالی تهران راه‌اندازی شد.

متعاقبا هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل با سرعت بخشیدن به اقدامات خود در توسعه این شبکه، تجهیزات خود را در مراکز استان‌ها و شهرها نصب و راه‌اندازی کردند و چتر 5G را بر سر گستره جغرافیای کشور گرفتند.

تا جاییکه اکنون با احتساب حدودی 400 سایت ایرانسل و 300 سایت همراه اول، نسل پنجم ارتباطی هر چند با تأخیر اما اکنون با سرعت در حال پیاده‌سازی و تحت پوشش قرار دادن تمامی نقاط تحت پوشش نسل‌های گذشته فناوری است.

از جمله دلایل مهمی که روند توسعه این فناوری در کشور را با کندی و به نوعی عقب ماندگی مواجه کرد، سیاست‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تخصیص باند فرکانسی موردنیاز توسعه 5G بود و هست؛ تاکنون این سازمان نتوانسته نیاز اولیه توسعه این فناوری یعنی تخصیص باند 3500مگاهرتز را به سرانجام برساند و اپراتورها مجبور هستند شبکه خود را بر باندهای دیگر سوار کنند.

دلیل دیگر که منجر شده اپراتورهای تلفن همراه کشور نتوانند استفاده تجاری از سایت‌های نسل جدید خود داشته باشند، تأمین منابع سرمایه‌گذاری بسیار حایز اهمیت است.

واقعیت این است که شرایط تحریم در تأمین مالی و خریدها به طور قابل توجهی اثرگذار بوده است و اپراتورها در ایران باید به نحوی بر این شرایط تحریمی فائق شوند.

علاوه بر تغییر نسل شبکه ارتباطی که مستلزم هزینه‌های بالایی است و سرمایه‌گذاری چشم‌گیری می‌طلبد، بازگشت سرمایه خود حوزه 5G نیز شاید به راحتی اتفاق نیفتد و در دنیا محل بحث است.

با وجود اینکه اخیرا خبری در میان روزهای تعطیل نوروز، سر و صدای زیادی به پا کرد و آن چیزی نبود جز «آیفون‌های داخل ایران قادر به اتصال به شبکه 5G همراه اول شدند»، چشم امید بسیاری از کاربران و مشترکان تلفن همراه را به حدود 700 سایت نسل پنجمی که اکنون توسط همراه اول و ایرانسل در کشور زیر بار است، دوخت.

ممکن است کاربران حتی دورنمای واضحی از آینده این تکنولوژی و موارد مصرف آن نداشته باشند، اما اکنون احساس نیاز آنها به سرعت اینترنت چند صد مگابیتی بیش از پیش شده و این مسئولیت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان حاکم عرصه ICT را دو چندان می‌کند تا هر چه سریع‌تر موانع پیش‌پای توسعه این فناوری را بردارند.

لازم به ذکر است دارندگان گوشی‌های چینی نظیر محصولات شیائومی و هواوی پیش از این بروزرسانی سیستم عامل آیفون (iOS 16.4)، توانایی اتصال به 5G را داشتند، اما کاربران سامسونگ و اپل با وجود تدارک سخت‌افزاری دریافت سیگنال 5G در محصولات‌شان، امکان استفاده از آن را برای کاربران ایران باز نکرده بودند.

اکنون صرفا کاربران سامسونگ از دسترسی به شبکه‌ی 5G در ایران محروم هستند؛ شرایطی که پیش‌بینی می‌شود با وجود وضعیت رقابتی حاکم بر بازار ارتباطات سیار، احتمالا به‌زودی دستخوش تغییر شود.

کشور ما ناچار به طی کردن مسیری است که کشورهای پیشرفته و حتی منطقه آن را رفته‌اند؛ آن هم مسیر اقتصاد و تحول دیجیتال است.

اقتصاد دیجیتال به طور مختصر برای بهبود کیفیت زندگی و افزایش سطح رفاه اجتماعی به کمک فناوری‌های دیجیتال است؛ یکی از مقولات آن به مباحث زیرساختی و توسعه دسترسی‌های ارتباطی مرتبط می‌شود و در مدل‌های تجاری آن، مهم‌ترین مقوله به بسط محصولات و خدمات نوآورانه در حوزه فناوری‌های دیجیتال مربوط می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز