خبرگزاری کار ایران

گذری در تاریخ فاطمیان با کتاب «پژوهشی در یکی از امپراتوری‌های اسلامی»

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۷۲۳

کتاب «پژوهشی در یکی از امپراتوری‌های اسلامی» با اشاره به حکومت فاطمیان کنکاشی در این بخش از تاریخ دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پژوهشی در یکی از امپراتوری‌های اسلامی (تاریخ فاطمیان و منابع آن) ازجمله کتاب‌های تاریخی است که توسط پل ای. واکر نوشته شده و فریدون بدره‌ای آن را ترجمه کرده است و توسط نشر فرزان روز چاپ و روانه بازار شده. با وجود آنکه نخستین سال چاپ این کتاب ۱۳۸۳ است اما در سال ۱۳۹۸به چاپ دوم رسید و با قیمت ۱۰۰ هزار تومان در بازار کتاب موجود است.

این کتاب که حاصل پژوهشی پیرامون تاریخ فاطمیان است و فرقه‌ای را به تصویر می‌کشد که همراه با اسماعیلیه نقش موثری در ایدئولوژی دینی داشت در ۹ فصل و ۳۲۵ صفحه تدوین شده که دو بخش دارد.

در بخشی از توضیحات کتاب آمده است: این کتاب سیر جامعی در تاریخ فاطمیان و منابع آن را با درآمدی به کل موضوع و نگاهی اجمالی به تاریخ آن از زمانی که ابوعبدالله شیعی دعوت خود را در شمال آفریقا آغاز نهاد تا تاسیس دولت فاطمی در سال ۳۹۶ ه و سقوط آخرین خلیفه آن در ۵۶۷ ه با هم ترکیب کرده است. اما تاکید عمده آن ارائه روشمند طبقات مختلف منابع مربوط به تاریخ فاطمیان است.

این کتاب تاریخ فاطمیان را طی سه مرحله بررسی می‌کند. این سه مرحله عبارت‌اند از: نخست، دوره‌ای که فاطمیان از ۳۶۲ تا ۳۹۶ ه . در شمال افریقا و مغرب استقرار می‌یابند؛ دوم از ۳۹۶ تا ۴۶۷ ه . که قرن امپراتوری آن‌هاست؛ و سرانجام ۴۶۷ تا ۵۶۷ ه . سده وزیران نظامی.

کتاب همچنین انواع منابعی که برای بازسازی و تجزیه و تحلیل تاریخ فاطمیان اطلاعاتی در اختیار مخاطب می‌گذارد، بررسی شده است. این منابع عبارت‌اند از: سکه‌ها و مصنوعات دیگر طرازها، اهدا نامه ساختمان‌ها، اشیای هنری، یافته‌های باستان شناسی – که شواهد مستقیمی (معمولا به صورت کتیبه) از رویدادهای تارخی به دست می‌دهند، اسناد، نامه‌ها هم اصل و هم استنساخ‌های آن، توصیف و شرح شاهدان عینی و معاصران، تاریخ‌ها، مکان شناسی، تذکره‌ها، و آثار محققان و پژوهندگان.

این کتاب همچنین متضمن یک کتابشناسی مشروح است که هم منابع و ماخذ سده‌‌های میانه را شامل می‌شود و هم بررسی‌های جدید را، آن هم نه فقط آثاری که در نوشتن این کتاب از آنها استفاده شده است بلکه کل آنچه تاکنون درباره فاطمیان به نگارش درآمده است.

حتا تصاویری برای پشت و روی جلد کتاب انتخاب شده است که یکی از اولین سکه‌های فاطمی را نشان می‌دهد. این سکه در سال ۹۰۹ میلادی توسط داعی ابو عبدلله سیعی در قیروان ضرب شده است و اکنون در یک مجموعه خصوصی در لندن نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز