خبرگزاری کار ایران

در نامه جامعه باستان‌شناسی ایران به مونسان مطرح شد:

لزوم حفظ سلامت و حراست از آثار و محوطه‌های باستانی در زمان شیوع کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۰۰۵۴۹

جامعه باستان‌شناسی ایران در زمان شیوع ویروس کرونا نامه‌ای دربارۀ لزوم حفظ سلامت و حراست از آثار و محوطه‌های باستانی به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نوشت.

به گزارش ایلنا، در پی شیوع ویروس کرونا، جامعه باستان‌شناسی ایران دربارۀ لزوم حفظ سلامت و حراست از آثار و محوطه‌های باستانی در زمان شیوع این ویروس و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نامه‌ای به وزیر  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشت. 

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای علی اصغر مونسان

وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

 با عرض سلام و احترام و تبریک سال نو

همانگونه که می‌دانیم در روزها و هفته‌های اخیر برای مبارزه با گسترش شیوع ویروس کرونا، هیئت دولت طرح‌های متنوعی چون "فاصله‌گذاری اجتماعی" یا "فاصله‌گذاری هوشمند" را به اجرا گذارده و بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی تعطیل شده و یا به صورت پاره‌وقت به فعالیت مشغولند. این طرح در کنار مزایایی که دارد و به پیشگیری از همه‌گیری بیماری کرونا و حفظ سلامت جامعه کمک می‌کند، می‌تواند بستری برای برخی فرصت‌طلبان و غارتگران میراث فرهنگی فراهم آورد و در هنگامه این بحران و نبود نظارت کافی، گزندی به آثار و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی میهنمان برساند.

متاسفانه در فضای مجازی و رسانه‌ها، اخبار ناخوشایندی از تخریب و آسیب به عرصه و حدود آثار تاریخی و فرهنگی سراسر کشور بویژه استان‌های کرمانشاه، فارس و دیگر استان‌ها به گوش می‌رسد که ما را بیش از پیش بیم‌ناک کرده است. این در حالی است که تا قبل از بحران کرونا نیز بسیاری از محوطه‌های باستانی، موزه‌ها و حتی محوطه‌های ثبت ملی و جهانی میهن‌مان فاقد برخی از مهمترین و ابتدایی‌ترین امکانات حفاظتی بوده و سلامت و تأمین امنیت آنها همواره یکی از مسائل و نگرانی‌های کارشناسان حوزۀ میراث فرهنگی بوده است.

«جامعۀ باستان‌شناسی ایران» در راستای دغدغه‌ها و اهداف خود ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود و با اعتقاد به این امر که همواره در طول تاریخ، بروز بیماری‌های واگیردار و صعب‌العلاج، به بحران‌های اجتماعی انجامیده و بسترساز مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده است، از وزیر محترم میراث فرهنگی تقاضا دارد با بهره‌گیری از همه امکانات تخصصی و عمومی کشور و با تکاپوی موثرتری، به شرایط کنونی آثار و محوطه‌های باستانی و مراقبت از آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند و با پایش گسترده از آسیب‌های احتمالی وارد شده بر میراث فرهنگی کشور گزارشی را ارایه نمایند تا بتوان بر اساس اطلاعات و آمار دقیق به برنامه‌ریزی بهتر پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز