خبرگزاری کار ایران

هشتمین سالمرگ‌ِ بنیانگذار موسیقی مدرن بلوچستان+صوت

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۸۰۸

امروز سی مهرماه هشتمین سالمرگ موسیقی‌دان پیشکسوت خطه بلوچستان غلام‌رسول دینار زهی است. او را یکی از استادان مطرح موسیقی بلوچستان می‌دانند که موسیقی مدرن منطقه را بنیان گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز 30 مهرماه سالمرگ غلام‌رسول دینار زهی (خواننده و نوازنده بلوچستان) است. این هنرمند را بنیانگذار موسیقی مدرن بلوچستان می‌دانند.

غلام‌رسول دینارزهی که شاگرد فتیح‌محمد نسکنتی‌ بود، به مدت سی‌و‌چهار سال در زمینه موسیقی محلی بلوچستان فعالیت کرد. غلام‌رسول دینارزهی از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۵ هـ . ش در رادیو و تلویزیون کویته و کراچی به آهنگسازی سرودهای بلوچی پرداخت و سپس از سال ۱۳۵۸ در صدا و سیمای مرکز استان سیستان و بلوچستان مشغول به کار شد. این هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی مدتی نیز به عنوان گوینده اخبار در رادیو به فعالیت پرداخت.

غلام رسول دینارزهی، طی دوران حیاتش برای بیش از صد نغمه و سرود فلکوریک آهنگ ساخت؛ آثاری که حال در نبود او توسط هنرمندان جوان در جشنواره‌ها و رویدادهای هنری اجرا و بازتولید می‌شود.

این استاد و پیشکسوت موسیقی نواحی که سال 1322 در شهر بمپور ایرانشهر زاده شده بود، در اواخر عمر از ضعف جسمی و کاهش دید رنج می‌برد و بالاخره صبح‌گاه‌ پنج شنبه 28 مهرماه‌ سال 1390 در اثر عارضه‌ قلبی در چابهار درگذشت.  

غلام‌رسول دینارزهی را بنیانگذار موسیقی مدرن بلوچستان می‌دانند.

بشنویم اثری از زنده‌یاد غلام‌رسول دینار زهی؛

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز