خبرگزاری کار ایران

اجرای ۲۸ برنامه در مکزیک؛

تور سه ماهه‌ «نوای مهر» در آمریکای لاتین به‌ پایان رسید

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۲۴۵

مهدی عیوقی با بودجه‌ شخصی خود به همراه چند هنرمند دیگر، تور کنسرت‌های موسیقی ایران را در آمریکای لاتین برگزار کرد.

به گزارش ایلنا، مهدی عیوقی نوازنده دف و از هنرمندان موسیقی ایرانی است که عمده فعالیت‌هایش بر معرفی موسیقی ایرانی به مردم ملل دیگر متمرکز است. عیوقی از اوایل خرداد امسال تا اواسط شهریور، به همراه گروهی پنج نفره به قاره امریکا سفر کرد و در دو کشور مهم این قاره، مکزیک و برزیل اجراهای بسیاری را به صحنه برد.

عیوقی درباره سفر به آمریکای لاتین می‌گوید: این سفر چهارمین سفر من به آمریکای لاتین بود که این بار برای  سه ماه برنامه‌ریزی شده بود. دوماه در مکزیک و یک ماه در برزیل بودیم.‌ در مکزیک در شهرهایی مانند مکزیکوسیتی، سن میگل، زاکاتکاس، کنکون، ر تولوم،جزیره هلبوش، تاسکو ، کورناواکا و ویادبراوو اجرا داشتیم.

سرپرست و نوازنده دف ادامه می‌دهد: در دو ماه حضورمان در مکزیک 28 برنامه داشتیم که شامل اجراهای صحنه‌ای به صورت کنسرت، ورک شاپ، مسترکلاس و اجرا در برخی فستیوال‌ها بود. در مکزیک چندین مسترکلاس با موضوع موسیقی ایرانی برگزار کردیم که تمام حاضران در این مسترکلاس‌ها مکزیکی‌ها بودند و جالب اینکه پس از ورکشاپ‌ها با حضور همان هنرجویان مکزیکی، اجراهایی هم برگزار ‌کردیم.

عیوقی با اشاره به استقبال رسانه‌ها مکزیکی از موسیقی ایرانی می‌گوید: در مکزیک آلبومی با محوریت اشعار مولانا ضبط کردیم که این اقدام بازخورد بسیاری در رسانه‌های مکزیک داشت. چندین مصاحبه با رسانه‌های رسمی مکزیک داشتیم. در شهر زاکاتکاس اجرایی در تلویزیون این شهر برگزار کردیم. در رادیو چندین مصاحبه داشتم که در آنجا از من می‌خواستند به تشریح ابعاد موسیقی ایرانی بپردازم.

وی ادامه می‌دهد: در مکزیک 95 درصد مخاطبانمان مکزیکی بودند. در اروپا یا آسیا وقتی اجرا داریم بخش زیادی از مخاطبان را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. اما در مکزیک چون ایرانی‌های کمتری ساکن هستند، به همین دلیل بیشتر مخاطبان ما مکزیکی بودند. در شهر تولوم در منطقه کارائیب اجرایی داشتیم در سالن مرکزی تاتر شهر که  حدود 1000 نفر از این اجرا دیدن کردند. در شهر زاکاتکاس اجرایی داشتیم که سالنش بسیار شبیه به تالار وحدتِ خودمان بود. این سالن حدود 800 نفر جمعیت در خود جای می‌داد و بجز ظرفیت اصلی تعداد زیادی هم ایستاده مشاهده می‌کردند.

عیوقی می‌گوید: همچنین چند قطعه مشترک با یک گروه مکزیکی اجرا و ضبط کردیم که استقبال خاصی از آنها صورت گرفت. در این قطعات روی ملودی‌های مکزیکی، شعر فارسی و روی ملودی‌های ایرانی شعر اسپانیولی قرار داده و اجرا می‌کردیم.

وی درادامه به حضور پر رنگ و حمایت‌های بی‌نظیر سفیر محترم ایران در مکزیک جناب آقای دکتر محمدتقی حسینی و همکاران بخش فرهنگی سفارت بخصوص سرکار خانم طاهره حسینی اشاره نمود و از آنان قدردانی کرد.

عیوقی در خصوص اجراهای کشور برزیل می‌گوید: پس از مکزیک به برزیل رفتیم. اولین اجرای‌مان در شهر ریودوژانیرو و در فستیوال هارپ به عنوان افتتاحیه این جشنواره بود. پس از ریودوژانیرو به برزیلا رفتیم و در آنجا دو اجرای بسیار عالی برای سفارت محترم ایران در برزیلیا انجام دادیم و شهرهای سائوپائولو، سن لوئیس و بلم مقصدهای بعدیمان بودند.

عیوقی درباره رپرتوار اجراهایشان می‌گوید: سعی کردیم در رپرتوارمان آثار موسیقی کلاسیک ایرانی، موسیقی فولکلور و بُعدی از موسیقی که به عنوان موسیقی عرفانی مطرح می‌شود را ارائه کنیم. اشعار قطعات را با همکاری دوستان عزیز سفارت ایران در مکزیک، به زبان اسپانیولی ترجمه کردیم تا در اختیار مخاطبان قرار گیرد و بتوانند ارتباط بهتری با اجرایمان برقرار کنند.

عیوقی با اشاره به اشتراک‌های فرهنگیِ ایران و کشورهای آمریکای جنوبی می‌گوید: علیرغم اینکه از نظر جغرافیایی فاصله زیادی با کشورهای آمریکای لاتین داریم اما از نظر فرهنگی اشتراکات زیادی بین ما و مردمان مکزیک و برزیل وجود دارد. علاقمند به موسیقی و هنر هستند. صنایع دستی برایشان خیلی مهم است. در مکزیک صنایعی مانند گلیم‌بافی ما دارند و صنایع چرم و نقره. به شعر و ادبیات خیلی اهمیت می‌دهند. جالب اینکه بسیاری از مخاطبان کنسرت‌های ما علاقمند شدند به ایران سفر کنند.

وی تاکید می‌کند: در کشورهای آمریکای لاتین فعالیت‌های فرهنگی خوبی تاکنون صورت گرفته است؛ اما با توجه به ظرفیت‌هایی که در این مناطق وجود دارد، می‌توان دامنه این فعالیت‌ها را بسیار گسترش داد.

وی در پایان افزود: برای این رویداد فرهنگی، بسیاری از دوستان حمایت چشمگیری داشته که از یکایک آنها بخصوص جناب آقای حسینی سفیر محترم ایران در مکزیک، جناب آقای سقائیان سفیر محترم ایران در برزیل و سفرای محترم  مکزیک و برزیل در ایران تشکر ویژه می‌نمایم.

حسن مهدی اعتباری (خواننده و نوازنده تار و سه تار)، ملینا فرجی (نوازنده سنتور)، الهه حسین‌پور (نوازنده تنبک) و امین رحیمی (نوازنده نی) اعضای «نوای مهر» بودند که به همراه مهدی عیوقی در سفر مکزیک و برزیل حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز