خبرگزاری کار ایران

آلبوم « مهرانه‌های ماه » رونمایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۸۴۷

آلبوم «مهرانه‌های ماه » اثری از گروه موسیقی «روچَن » به آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی مجتبی قلی‌پور و دف‌نوازی حسین رضائی‌نیا فردا پنج شنبه رونمایی می‌شود.

به گزارش ایلنا،  آلبوم «مهرانه‌های ماه» اثری از گروه موسیقی «روچَن» به آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی مجتبی قلی پور و دف‌نوازی حسین رضائی‌نیا که به تازگی ازسوی مؤسسه فرهنگی هنری «نغمه هزاردستان» منتشرشده است، پنج شنبه 7 شهریورماه، راس ساعت 20:30 درکافه موسیقی «گوشه» پردیس فرهنگی سینمائی هنرشهر آفتاب شیراز رونمایی می‌شود.

مجتبی قلی‌پور ضمن اعلام این خبر، به ارائه توضیحاتی درباره این آلبوم پرداخت و گفت: این آلبوم دربردارنده 7 قطعه درحوزه موسیقی مقامی است و سازهای تنبور و دف در آن محوریت دارند. وی درادامه ضمن اشاره به حضور برجسته حسین رضائی‌نیا با ساز دف و سازهای کوبه‌ای به معرفی دیگر هنرمندانی که با وی در تولید این آلبوم مشارکت داشته‌اند پرداخت و گفت: در این آلبوم هنرمندان دیگری شامل علی رضائی و علیرضا تذکر به عنوان تنبورنوازان و هم آوایان، حسین جعفری هم آوا، کوروش وفا طراح جلد و گرافیک، صادق نوری صدابردار و معین هاشمی‌نسب به عنوان عکاس مشارکت داشته‌اند.

قلی‌پور، قطعه سودای دلبر، که براساس یک آهنگ فولکلور کردی تنظیم و اجرا کرده و به عباس کمندی، موسیقی‌دان، ترانه‌سرا و خواننده معروف کرد، تقدیم شده است را یکی از قطعات برجسته آلبوم «مهرانه‌های ماه» عنوان کرد و سپس به اجرای تصنیف کاروان بر اساس شعری به همین عنوان از نیمایوشیج با آهنگسازی خودش و تنظیم علی رضائی اشاره کرد و گفت: در این قطعه از ساز تنبور، که یک ساز آئینی است، در اجرای قطعه‌ای بر اساس شعرنو بهره برده‌ایم.

مجتبی قلی‌پور سپس به معرفی دیگر قطعات این آلبوم پرداخت و گفت: تصنیف لایتناهی براساس شعری از مولانا، قطعه بی‌کلام نو، تصنیف عشاق براساس شعری ازحافظ، قطعه بی‌کلام چوپی (با الهام ازمقام‌ سماع)، ساز و آواز بر اساس شعری ازحافظ از دیگر قطعات این آلبوم هستند.

مجتبی قلی‌پور در ادامه به استفاده از ریتم‌های 10 و16 ضربی موسیقی کردی، ریتم‌های آئین سماع و مقامات تنبور در این آلبوم اشاره کرد و اظهار داشت: جملات ساز تنبور بنا به ویژگی موسیقی آئینی که در آن از این ساز استفاده می‌شود، خیلی تکراری است .به همین دلیل ضمن حفظ هویت و ماهیت اصیل این ساز، سعی کردیم تا آنجا که این ساز جای انعطاف دارد و باعث سوق یافتن شیوه نوازندگی‌مان به سمت سازهای موسیقی غربی نشود، تنوعی در ریتم‌ها و جمله‌بندی‌ها ایجاد کنیم تا این ساز برای نسل جوان قابل پذیرش‌تر و جذاب‌تر شود. در واقع ، با تلفیق ریتم‌ها و فضاهای تازه، سعی کردیم پویائی خاصی در نوازندگی این ساز ایجاد کنیم تا مخاطب جوان ارتباط بهتری هم با این ساز اصیل آئینی پیدا کند.

قلی‌پور، با اشاره به نقش بسیارکارساز و تعیین‌کننده حسین رضائی‌نیا در این گروه و تولید این آلبوم خاطرنشان کرد: حضور هنرمندانه ایشان که از هنرمندان برجسته دف‌نواز است، یکی از نقطه قوت‌های این آلبوم و گروه است. حسین رضائی نیا با قدرت نوازندگی و ذهنیت پرتنوع ریتیمیکش ، باعث شد که آلبوم متنوع‌تر شود.

مجتبی قلی‌پور، متولد1368 شیراز است اما اصالت کردی دارد و به همین دلیل ، به موسیقی مقامی کردی گرایش دارد. وی از 9 سالگی شروع به نواختن تنبور کرده و تاکنون نزد اساتید برجسته این ساز از جمله کیخسرو پورناظری  و  علی اکبر مرادی  به فرا گرفتن نوازندگی تنبور و کسب ظرافت‌های آن پرداخته است. قلی‌پور، لیسانس موسیقی دارد و کارشناس تار است. وی گروه تنبورنوازان «روچَن » را در سال 1389 تاسیس کرد و سابقه حضور در فیلم سینمائی راه رفتن روی سیم اثر احمدرضا معتمدی را هم به عنوان مشاور موسیقی و بازیگر نقش مدرس تنبورنواز این فیلم دارد.

عموم علاقمندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به کافه موسیقی گوشه پردیس فرهنگی سینمائی هنرشهر آفتاب شیراز به نشانی: شیراز، انتهای بلوار دکتر حسابی، روبروی شهرک گلستان، ابتدای شهرک صدرا، مجتمع بزرگ خلیج فارس، بلوک ۷ مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز