خبرگزاری کار ایران

رییس جامعه تورگردانان ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

لزوم تغییر ساختار سازمان میراث فرهنگی با وزارتخانه شدن/ جبران کاهش گردشگران اروپایی با گردشگران زیارتی و سلامت/ گردشگران روس ایران را نمی‌شناسند

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۷۳۷

ارزان بودن ایران به عنوان مقصد سفر از یک سو و تخصصی بودن حوزه پزشکی ایران از دیگر سو سبب شد تا نه تنها در حوزه گردشگران زیارتی بلکه در حوزه گردشگران سلامت و پزشکی با افزایش روبه‌رو باشیم و کاهش ورود گردشگران فرهنگی و اروپایی را پوشش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم پورفرج (رییس جامعه تورگردانان ایران) با اشاره به آنکه این روزها در حوزه ورود گردشگران زیارتی و سلامت شاهد رشد هستیم، گفت: هرچند طی سال گذشته به دلیل تحریم‌ها و اتفاقاتی که رخ داد شاهد کاهش تعداد گردشگران ورودی از اروپا بودیم اما امسال با تمرکز بر کشورهای همسایه و جذب گردشگران زیارتی و سلامت، موفق شدیم این کاهش ورود گردشگران فرهنگی و اروپایی را پوشش دهیم.

او ادامه داد: ارزان بودن ایران به عنوان مقصد سفر از یک سو و تخصصی بودن حوزه پزشکی ایران از دیگر سو سبب شد تا نه تنها در حوزه گردشگران زیارتی بلکه در حوزه گردشگران سلامت و پزشکی با افزایش روبه رو باشیم. این افزایش نسبت به سال گذشته خوب بود. البته در حوزه گردشگران اروپایی نیز شاهد رشد هستیم. حتی امیدواریم این رشد در فصل آینده بیشتر شود.

البته پورفرج با اشاره به برخی اتفاقات مشابه آنچه برای یک گردشگر آلمانی در شمال کشور رخ داده، گفت: ضرب و شتم دوچرخه‌سوار آلمانی انعکاس رسانه‌ای زیادی داشت. بیشتر شبکه‌های مجازی این اخبار را منعکس کردند اما در نهایت پیگیری‌هایی که برای دستگیری و مجازات متهمین انجام شد، آنچنان بازخوردی نداشت و انعکاس خبری آن محدود بود. این درحالی است که ایرانی‌ها در دنیا به مهمان‌نوازی و محبت شهره هستند و انتشار چنین اخباری در سطح جهانی با توجه به هجمه اخبار منفی که درباره ایران از رسانه‌ها منتشر می‌شود، می‌تواند وجه منفی برای مهمان‌نوازی ایرانی ایجاد کند.

رییس جامعه تورگردانان ایران معتقد است: این اتفاق خسارت شخصیتی، ‌فرهنگی و اقتصادی به حوزه گردشگری وارد کرده است و لازم بود پیگیری‌های پلیس و مجازات متهمین علنی انجام و رسانه‌ای شود. نباید فراموش کرد که این روزها شاهد حضور تعداد بیشتری از گردشگران خارجی در ایران هستیم که به صورت انفرادی سفر می‌کنند. باید سعی کنیم تصویر ذهنی که از امنیت ایران در ذهن آنها بوجود آمده است را حفظ کنیم.

نمایشگاه گردشگری روسیه

با توجه به برنامه نمایشگاهی که توسط معاونت گردشگری اعلام شده است ایران از ۱۹ تا ۲۱ شهریور در نمایشگاه گردشگری روسیه شرکت خواهد کرد. این درحالی است که طی سال‌های گذشته تلاش‌های ایران برای جذب گردشگران روس بی‌نتیجه باقی مانده است.

پورفرج درخصوص چرایی عدم موفقیت ایران در جذب گردشگران روس گفت: جذب گردشگر نیازمند حضور در میان مردم و معرفی ایران به عموم جامعه روس است. اینکه روابط سیاسی و اقتصادی ایران با روسیه خوب است ارتباطی به جذب گردشگر ندارد چراکه جذب گردشگر ارتباط مستقیم با مردم روسیه دارد. این مردم روسیه هستند که باید ایران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.

او خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته مسئولان دولتی در حوزه گردشگری تلاش کردند تا ارتباطات گردشگری بین ایران و روسیه ایجاد کنند اما موفق نبودند چراکه مردم روسیه ایران را نمی‌شناسند. اگر آنها ایران را می‌شناختند قطعا به کشورمان سفر می‌کردند. طی این سال‌ها شاهد آن بودیم که هزاران گردشگر روس به ترکیه سفر کرده‌اند اما به ایران نیامدند. اگر بتوانیم ایران را درست به روس‌ها معرفی کنیم، می‌توانیم برای مسیرهای کلاسیک و پسا کلاسیک و حتی مسیرهای جدید؛ گردشگر جذب کنیم.

وزارتخانه میراث‌فرهنگی و گردشگری

رییس جامعه تورگردانان ایران در ادامه به وزارتخانه شدن میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: اگر این سازمان با همان چارت سازمانی خود تبدیل به وزارتخانه شود قطعا هیچ سودی نخواهد داشت چراکه تمام انتقادات به فعالیت کنونی این سازمان تحت چنین ساختاری بود. بنابراین نیاز است تا تغییرات اساسی در ساختار وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اتفاق بیافتد. اینکه فقط لوگو و نام سازمان به وزارتخانه تغییر کند،‌ راه به جایی نخواهد برد.

پورفرج ادامه داد: فعالان حوزه گردشگری به زودی پیشنهادات خود را برای ایجاد تغییرات در ساختار وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام خواهد کرد. این ساختار باید کارایی لازم برای فعالیت در ۳ حوزه تخصصی را داشته باشد.

 به گفته او، افزایش بودجه وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاید بتواند تاثیری در حوزه گردشگری داشته باشد اما نیاز است تا تبلیغات و معرفی ایران را در کشورهای بازار هدف گردشگر بیشتر کنیم. باید در شناساندن جاذبه‌های ایران به جهانیان بیش از گذشته تلاش داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز