خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

گروه هفت، درمانی برای دردهای بین‌المللی ندارد/ عدم حضور چین و مسکو فضا را برای مانور ترامپ باز کرد

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۳۱۹

کارشناس مسائل اروپا تاکید کرد: نشست امسال گروه هفت تا به اینجای کار خروجی مطلوبی نداشته و یک واگرایی تمام عیار در حال رخ دادن است.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل اروپا و آمریکا با اشاره به فضای کلی و محورهای مطرح شده در نشست گروه هفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: نشست گروه هفت سال جاری در فرانسه، با مقدمه خوبی برگزار نشد. در سطح تحلیل نمای این نشست شاهد آن هستیم که چهار کشور اروپایی در یک سمت و آمریکا به همراه ژاپن و کانادا در سوی دیگر قرار دارند و همین یک نکته کوچک کاملاً نشان می‌دهد که این نشست (حداقل در ظاهر) بسیار متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بوده است. این قطب‌بندی به خوبی نشان می‌دهد که نشست گروه هفت تماماً تحت خودخواهی‌های ترامپ برگزار شده و از جهتی دیگر عدم حضور روسیه و چین در این نشست رسماً از اعتبار آن کم کرده و آن را زیر سوال برده است. نکته مهم در نشست سال جاری، سفر ظریف به پاریس قبل از برگزاری نشست گروه هفت و سفر غیرمنتظره وی حین برگزاری نشست بود.

بخشی از این رفت و آمدها و اینکه چرا نشست گروه هفت امسال در فرانسه برگزار شده مربوط به وضعیت داخلی این کشور است که مکرون سعی دارد به مخالفان و مردم خودش ثابت کند که فرانسه همانند گذشته می تواند به ایفاء نقش در ابعاد بین‌المللی بپردازد که از این منظر شاهد آن هستیم محورهایی که باید در این نشست بررسی قرار می‌گرفت، جای خود را به مسائل ابتدایی‌تر داده است؛ چراکه ماهیت و ذات نشست گروه هفت بررسی موارد و مسائل مربوط به اقتصاد جهانی است اما از زمانی که ترامپ وارد کاخ‌سفید شد این روند با خلل روبه‌رو شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت فعلی اتحادیه اروپا گفت: از زمانی که اقتصاد اروپا و در پی آن بحران اقتصادی یونان و ایتالیا به بالاترین حد از بحران خود رسید شاهد آن هستیم که همه از این وضعیت رنج می‌برند. اتحادیه اروپا در شرایط کنونی دقیقاً نمی‌داند که باید چگونه عمل کند و از این منظر وضعیت ملا‌ل‌آوری را نظاره‌گر هستیم. به همین جهت من نمی‌توانم عملکرد کشورهای عضو گروه هفت یا به صورت کلی خروجی این نشست را مطلوب ارزیابی کنم. بحث اصلی این است که گروه هفت باید بتواند پس از برگزاری نشست‌های سالانه خود درمان‌هایی برای دردهای موجود در عرصه اقتصادی و متقابلاً امنیتی تجویز کند اما به هیچ وجه ظرفیت نشستِ امسال این موضوع را مُهر تایید نمی‌زندو حتی شاهد واگرایی در این مسیر هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسائلی مانند پرونده کره‌شمالی باید در این نشست بیش از هر زمان دیگر مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گرفت که متاسفانه شاهد این موضوع نیستیم. اینکه چین در این نشست حاضر نبوده، دلیلی است برای آنکه بگوییم پرونده پیونگ‌یانگ حداقل به این زودی حل و فصل نمی‌شود. ترامپ در آستانه انتخابات قرار دارد و به دنبال آن است تا این پرونده را حداقل تا زمان پیروزی خود در همین حالت حفظ کند اما باید متوجه باشیم که هر چقدر که تنش میان پکن و واشنگتن افزایش پیدا کند پرونده کره‌شمالی هم با مشکل روبه‌رو خواهد شد و شرق آسیا از صلح سراسری فاصله می‌گیرد. در مورد روسیه و پیوستن مجدد آن به گروه هفت و تبدیل آن به گروه هشت هم نباید خوشبین بود؛ چراکه آمریکا از عدم حضور مسکو در این گروه به نفع سیاست و اقتصاد خود بهره می‌برد که پیش‌ران این اختلاف را باید تنش موشکی اخیر دانست.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز