خبرگزاری کار ایران

در نامه‌ای سرگشاده مطرح شد:

درخواست از وزیر برای توقف طرح ادغام انجمن هنرهای نمایشی، موسیقی و تجسمی

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۳۳۰

تعدادی از روسای انجمن‌های هنری سراسر کشور در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سیدعباس صالحی، خواستار توقف طرح ادغام انجمن هنرهای نمایشی، موسیقی و تجسمی شدند.

به گزارش ایلنا، تعدادی از روسای انجمن‌های هنری سراسر کشور در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توقف طرح ادغام انجمن هنرهای نمایشی، موسیقی و تجسمی شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:

«وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

جناب آقای دکتر صالحی

با سلام

روزهای خوبی بود این روزها. ایران غرق شادی بود از برکت اعیاد عزیز و نیز به شکرانه نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، که گروهای تئاتر سراسر کشور، آداب و آیین‌های قومی و بومی و اقلیمی خود را آمیخته با ساز و آواز در جشنی بزرگ، اجتماع را به شور و شوق و شادمانی دعوت کردند و این همه به یمن وجود هنری‌ست به‌نام تئاتر که تلاش می‌کند همواره شادی و امید و نشاط را به جامعه تزریق کند؛ اما چرا در این روزهای خوش خبرهای ناگوار و تلخ از سوی وزارت ارشاد پراکنده می‌شود بر سر ما؟ وظیفه ما هنرمندان تئاتر نشاط بخشی‌ست و این را همگان می‌دانند، اما آیا وظیفه وزارت متبوع تلخ کامی این جامعه هنری‌ست؟

جناب آقای وزیر؛

انجمن‌ها به خودی خود، درد و رنج و مرارت کافی از نبود امکانات مادی و معنوی و سخت‌افزاری بر گرده خود دارند، و با این همه زجر و سختی کشتی پر تلاطم تئاتر ایران زمین را از کلانشهرها گرفته تا جزیره خارگ در دل آب‌های نیلگون خلیج فارس تا مریوان در نقطه صفر مرزی هدایت می‌کنند تا تئاتر این مرز و بوم با سربلندی فرازها و فرودها را طی کند و به سرمنزل مقصود رهنمون شود. این اتفاق کمی نیست که به همت بلند انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور که امروز چون کوهی عظیم پرصلابت و ایستاده تئاتر ایران را رهبری می‌کند. این ساختار شکل گرفته که از بطن انتخابات آزاد توسط گروهای ثبت شده تئاتر استان‌ها شکل منسجمی به خود گرفته را باید حمایت کرد تا پیکره تئاتر کشور را روز به روز زیباتر از گذشته هدایت کند. نه اینکه پس از سال‌ها باز یک ساختار منظم را از بین ببریم و دنبال تشکیلات جدیدی باشیم. چه معلوم تشکیلات جدید بعد از چند صباحی دیگر توسط اندیشه‌ای دیگر از بین نرود؟ هنر کشور ما آرامش می‌خواهد. این انجمن‌های مدنی را حمایت کنید؛ این انجمن‌ها همان تشکل‌هایی هستند که در طول چند سال گذشته با توجه به کمبود شدید بودجه با دوندگی و رایزنی‌های محلی، بار تئاتر استان‌ها را یک تنه بر دوش کشیده‌اند. باور کنیم که حضرت‌عالی شخصا این پیکره تنومند تئاتر کشور را که چون زنجیره‌ای در پانصد شهر به هم پیوسته است باور ندارید و آن را با فکری همچون ادغام به همین سادگی از بین ببرید؟

جناب وزیر، نتیجه این به‌هم زدن‌ها و ادغام کردن‌ها به سود هنر کشور نیست.

جناب آقای دکتر صالحی؛

بگذارید صادقانه با شما گپ بزنیم؛ خبر کوتاه است: انجمن‌های نمایش، موسیقی، تجسمی ادغام می‌شوند. (گفتگوی روابط عمومی وزارت ارشاد/ هشتم مرداد ۹۸/ خبرگزاری مهر) به همین سادگی؟ چگونه؟ بر اساس کدام متر و معیار؟ ساختارهای درست شکل گرفته را که سال‌ها برای هنر این کشور تلاش کرده‌اند به همین سادگی از بین نبرید، به عکس، آنها را حمایت کنید و مشکلی اگر دارند رفع کنید. از بین بردن یک ساختار برای شکل‌گیری ساختاری دیگر، امر غلطی‌ست. هنر کشور ما مثل همه مسائل دیگر نیازمند آرامش است. آرامش فعلی را تقویت کنید. نقش وزارت ارشاد تقویت این انجمن‌هاست و نه حذف آنها. انجمن هنرهای نمایشی ساختار مستقلی دارد که می‌تواند تا همیشه باشد؛ اما شکل‌گیری یک ساختار جدید که به گمان ما از ریشه و اساس کار اشتباهی‌ست، موازی‌کاری نیست؟ این همه اداره و نهاد و ارگان که در حوزه فرهنگ و هنر با وزارت شما موازی‌کاری می‌کنند، داد خود شما را در نیاورده است؟ پس چرا وزارت ارشاد باید دست به چنین کاری دست بزند؟ تصمیم امروز شما ممکن است آینده هنر ایران زمین را دچار چالش‌های اساسی کند. امیدواریم با تدبیر خود تا دیر نشده دستور توقف این طرح را صادر کنید تا کارنامه دوران وزارت شما از این رویداد ناموزون پاک باشد. این تصمیم ممکن است یکی از اشتباهات مهمی در حوزه فرهنگ و هنر باشد که تا ابد در تاریخ می‌ماند.

روسای انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز