خبرگزاری کار ایران

«لایه‌بندی تحریر در آواز ایرانی» بررسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۴۹۰

لایه‌بندی تحریر در آواز ایرانی در فرهنگسرای ارسباران بررسی می‌شود.

علی شیرازی (خواننده و مدرس آواز) با اعلام خبر برگزاری نشست لایه‌بندی تحریر در آواز ایران به خبرنگار ایلنا گفت: فرمِ آموختن و سپس اجرای تحریر در آواز ایرانی واجد مؤلفه‌های مهمی همچون ملودی، وزن و ریتم و متر و میزان کشش‌ها و سکوت‌ها، البته به همراه دو عنصر جذابیت و گرما در بخش موسیقاییِ خودِ تحریر است. لایه‌بندی تحریر معمولاً لابلای بحث دربارۀ موضوعی مانند حفظ نظم و انضباط در آواز گم می‌شود، در حالی که بخش بسیار مهمی از همین مقوله نظم و انضباط در آواز است. 

 وی ادامه داد: منظور از لایه‌بندی تحریر ضمن به شمار آوردن مؤلفه‌هایی مانند ملودی، وزن و ریتم و متر و میزان کشش‌ها و سکوت‌ها در بخش موسیقایی خود تحریر، شناخت و کاربرد دقیق و درست بافت فیزیکی تحریر شامل ادوات و ریزجزءهای آن است که لایه‌های متنوع تحریر شامل «آ»، «عا» و «ها» را تشکیل می‌دهند.

 شیرازی افزود: نپختگی بسیاری از صداهای آوازی و تصنیفی ما در بیگانگی، ناآشنایی یا کم‌آشنایی با مقولۀ لایه‌بندی تحریر است. البته در میان آوازخوانانی با کیفیت کار متوسط برخی هم به صورت تصادفی گاهی در بخش‌هایی از آثارشان فرم درست این لایه‌بندی را رعایت می‌کنند اما قدری که از آوازشان می‌گذرد در ادامۀ اجرا و خواندن، میزان ناآشنایی این عزیزان با این فن مهم بر شنونده و مخاطب آشکار می‌شود.

نشست تخصصی آموزشی آیین آواز توسط کانون موسیقی ارسباران برگزار می‌شود و ورود به این سلسله برنامه‌ها برای همگان آزاد و رایگان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز