خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

از حفاری‌های غیرمجاز در ورامین تا کشف سفال‌های ۲۵۰۰ ساله

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۴۹۸

ورامین به واسطه تاریخ کهنی که دارد مورد هجمه حفاران غیر مجاز قرار می‌گیرد این درحالی است که در بیشتر موارد این حفاری‌ها به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدتی‌ست عکس‌هایی از حفاری‌های غیرمجاز در کاروانسرای کاظم آباد ورامین در فضای مجازی منتشر  شده است. حفاری‌هایی که عمق بسیار زیادی دارند و بیم آن می‌رود که به این بنای تاریخی آسیب برساند. کاروانسرای کاظم آباد در شرق ورامین و شمال روستای قلعه بلند قرار دارد که با معماری صفوی و قاجار در سال ۱۳۸۱ در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

ژیلا خدادادی (رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین) درخصوص تصاویری که از حفاری‌های غیرمجاز در این کاروانسرای تاریخی حکایت دارند، گفت: تصاویری که این روزها منتشر شده‌اند متعلق به زمان حال حاضر نیستند و از آبان ماه سال گذشته تاکنون هر از چندگاه شاهد انتشار چنین عکس‌ها در فضای مجازی هستیم. سال گذشته برای بررسی این حفاری‌ها به کاروانسرای کاظم آباد رفتیم و متوجه شدیم، حفاری‌ها قدیمی هستند و این گزارش را اعلام کردیم. در واقع می‌توان گفت، حفاری جدید در این کاروانسرا اتفاق نیفتاده.

از حفاری‌های غیرمجاز در ورامین تا کشف سفال‌های ۲۵۰۰ ساله

به گفته رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین، در بازدیدهای کارشناسان عنوان شده که حفاران غیرمجاز در کاروانسرای کاظم آباد نتوانستند شیئی به دست آورند. ضمن آنکه هیچ حفاری غیرمجاز دیگری که جدید باشد در این منطقه انجام نشده. می‌توان گفت این حفاری‌ها متعلق به بیش از یک سال قبل است.

 او ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با دهیاری‌ها، نیروی انتظامی و مسئولان حفاظتی منطقه انجام شده و نطارت‌های لازم در خصوص محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی و باستانی انجام می‌شود. البته با توجه به آن که ورامین یک شهر تاریخی است، شاهد انجام حفاری‌های غیرمجاز در تپه‌های باستانی و قلعه‌های تاریخی هستیم.  

خدادادی تصریح کرد: با توجه به آنکه قدمت این محوطه‌ها زیاد است و دور از دید و دسترس و بیرون از محدوده شهر و روستا قرار دارند، حتی حفاظت از آنها در زمره وظایف دهیاری‌ها نیز قرار نمی‌گیرد. امکان گذاشتن یک نیروی ثابت برای حفاظت از این محوطه‌ها نیز وجود ندارد. تمام این عوامل سبب شده تا تبدیل به مکانی برای حفاران غیر مجاز شوند. 

 به گفته رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین، این روزها باب شده هر کسی یک نقشه و کاغذ در دست گرفته و به دنبال گنج می‌گردد که البته ۹۵%  آنها به چیزی نمی‌رسند. البته با توجه به افزایش همکاری‌های ملی، منطقه‌ای و محلی  شاهد کاهش حفاری‌های غیرمجاز هستیم و بیشتر آنچه که انجام شده است قدیمی هستند. به طور مثال طی چهار ماه سال جاری هیچ حفاری غیر مجاز در ورامین نداشتیم و در سال ۹۷ نیز فقط یک مورد حفاری غیر مجاز در روستای کلاته داشتیم که آن هم منجر به کشف اشیای تاریخی نشده بود و اشیایی که طی آن حفاری به دست آمده بود ارزش تاریخی نداشت. 

 به گفته خدادی، در طرح توسعه ششم، طرح کاوش در حداقل ۱۰ منطقه ورامین در نظر گرفته شده است. امیدوار است در سال ۹۸ حداقل سه مورد آن را عملیاتی شود. حتماً  کاوش تپه‌های باستانی  مانند قلی تپه، تپه طلا در اولویت برنامه‌ها قرار خواهد داشت. این احتمال را می‌دهیم که قدمت این تپهها به قبل از ساسانیان بازگردد.

 او با اعلام خبر کشف سفال‌هایی از دوره سلجوقی و ساسانی طی کاوش‌های باستان‌شناسی امامزاده یحیی گفت: برخی این تصور اشتباه را دارند که هر جا را حفاری کنند می‌توانند به آثار تاریخی و خمره‌های طلا دست پیدا کنند. این در حالی است که کاوش‌های باستان‌شناسان تاکنون جز چند مورد خاص منجر به کشف شیع منحصر به فردی نشده.

از حفاری‌های غیرمجاز در ورامین تا کشف سفال‌های ۲۵۰۰ ساله

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز