خبرگزاری کار ایران

«ماهی‌ها نگاهم می‌کنند»/ روایتی متفاوت از زندگی یک روزنامه‌نگار ورزشی

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۹۱۴

رمان «ماهی‌ها نگاهم می‌کنند»، به قلم ژان پل دوبوآ و با ترجمه اصغر نوری، توسط نشر افق، روانه بازار کتاب‌های رمان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رمان «ماهی‌ها نگاهم می‌کنند»، به قلم ژان پل دوبوآ و با ترجمه اصغر نوری، توسط نشر افق، روانه بازار کتاب‌های رمان شد.

 این رمان اجتماعی با بیانی کنایه‌آلود که به طنزی گزنده و نسبتا سیاه می‌ماند، در قبال وقایع جاری و روزمره زندگی اروپایی از نگاه یک روزنامه‌نگار ورزشی، تحلیل‌هایی را در حالتی غیرشعاری عرضه می‌کند. این روزنامه‌نگار که در رابطه با رشته ورزشی بوکس مطلب می‌نویسد، به رغم آنکه سالهاست که در این زمینه قلم‌فرسایی می‌کند، به شدت از این رشته می‌ترسد و ماجراهای این داستان نیز از همین ترس آغاز می‌شوند. داستانی که می‌کوشد در تکه‌پاره‌های مختلف زندگی روزمره یک روزنامه‌نگار، دوست داشتن را روایت کند و در اوج غصه‌ها، زیبایی‌های زندگی را حتی در درون مرداب هم نشان دهد. روزنامه‌نگاری که درباره بوکس می‌نویسد و خودش هر روز در گوشه رینگ مشکلات در محل کار و سایر بخش‌های مرتبط با زندگی‌ روزمره‌اش قرار می‌گیرد. در این شرایط که او باید هر روز با یک مشکل جدید دست و پنجه نرم کند، پدر الکلی‌اش که شغلش شرط‌بندی حرفه‌ای روی اسب‌هاست و از پسر روزنامه‌نگارش می‌خواهد که او را به قتل برساند و مسیر داستان وارد جریانات درهم‌تنیده‌تری می‌شود. روایت‌های میان‌متنی از زندگی مدرن شهری، شکاف شدید بین‌نسلی و روابط مکانیکی شده میان انسان‌ها، مهمترین جذابیت‌های داستان را شامل می‌شود. بخشی از این داستان را باهم می‌خوانیم:

«امشب، نشسته در ماسه و باد، دستگیرم می‌شود که می‌توانستم همه این سال‌ها را صرفه‌جویی کنم و باید با پدر می‌پریدم.  

این را می‌گویم، و قادر نیستم حتی در همیشگی قرص خواب‌آورم را بالا ببرم. این را می‌گویم، و می‌دانم لحظه‌ای که چشم‌هام را خواهم‌بست، بدتر هم خواهد‌ شد.

تا آن‌موقع، در ساحل قدم‌ می‌زنم. نمی‌دانم چرا، اما، طی این پیاده‌روی‌ها، حس می‌کنم ماهی‌ها نگاهم می‌کنند.»

نویسنده این داستان، تاکنون جوایزی نظیر برترین اثر طنز سیاه در فرانسه، جایزه فرانس تلویزیون و جایزه فمینا در سال ۲۰۰۴ را از آن خود کرده است. این اثر توسط ژان پل دوبوآ در ۱۶۸ صفحه به رشته تحریر درآمده و توسط اصغر نوری از زبان فرانسوی به فارسی ترجمه شده که نشر افق آن را در جلد شومیز و در قطع رقعی، با قیمت ۲۵۰۰۰ تومان روانه بازار کتاب کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز