خبرگزاری کار ایران

عضو هیأت انتخاب و داوری بخش محله:

توجه به فرهنگ در سرپا نگه داشتن شهر موثر است

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۰۰۴

هادی مقدم‌دوست گفت: لازم است بخش فرهنگ موازی با بخش‌های دیگر کار خودش را انجام دهد. همان اندازه که بخش فرهنگ در کشور ضرورت دارد، در اداره، مواظبت، کنترل، سرپا نگه داشتن و ارتقای شهر نیز موثر است.

به گزارش ایلنا، هادی مقدم‌دوست (نویسنده، کارگردان و عضو هیأت انتخاب و داوری بخش محله هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر)، در مورد آثار رسیده به جشنواره گفت: در مجموع کیفیت تکنیکی و ساختاری کارها خوب بود. مدت زمان آثار به‌طور میانگین دو دقیقه بود و این دو دقیقه احتیاج به یک سیاق و محاسبات فیلمنامه‌نویسی خاص دارد، فکر می‌کنم باید روی بخش فیلمنامه بیشتر کار کنند. بخشی از آثار، فیلم‌هایی بودند که ساخت آماتوری داشتند و تعداشان هم کم بود و از لحاظ تکنیکی و فیلمنامه‌ای هم نکته خاصی نداشتند. اکثرا با دوربین حرفه‌ای فیلمبرداری کرده بودند و اغلب فیلم‌ها از لحاظ تکنیکی خوب بودند، به نظر می‌رسد ایده‌های خوبی در فیلم‌ها به کار رفته بود ولی هنوز مسئله تبدیل ایده به فیلمنامه در فیلم‌ها به خصوص برای این فیلم‌های با زمان دو دقیقه باقی است و جا دارد که حل شود.

کارگردان فیلم‌ سینمایی «سر به مهر» درباره اهمیت پرداختن به موضوع شهر و شهروندی افزود: شهری که بناست جمعیت زیادی را در خود نگهداری کند مانند یک دستگاه پیچیده و بزرگ است. این دستگاه اندام‌های مختلفی دارد که یکی از این اندام‌ها بخش فرهنگ است. لازم است بخش فرهنگ موازی با بخش‌های دیگر کار خودش را انجام دهد. همان اندازه که بخش فرهنگ در کشور ضرورت دارد، در اداره، مواظبت، کنترل، سرپا نگه داشتن و ارتقای شهر نیز موثر است. در واقع بخش فرهنگ آن بخش ارتباط نظری آدم‌های اهل مطالعه درباره شهر با مردم است.

وی ادامه داد: مثلا بخش حمل و نقل، بخشی است که یک مسئله را حل می‌کند اما بخش فرهنگ کمک کار تمام مسائل شهر است. حتی اگر مسئله‌ای در بخش حمل و نقل باشد، بخش فرهنگ می‌تواند به کمک آن بیاید و به حل آن کمک کند. این جشنواره نیز قسمتی از بخش فرهنگ است که کارهایی که در بخش فیلمسازی ساخته می‌شود را در معرض نمایش و رقابت می‌گذارد، برترین‌ها انتخاب می‌شود و آنها می‌توانند الگویی برای فیلم‌های بعدی باشند. در واقع این برگزیده شدن می‌تواند شروع عرضه آنها و تاثیرگذاری باشد.

نویسنده فیلم سینمایی «شعله‌ور» یادآور شد: جشنواره فیلم شهر می‌تواند بگوید چه کسی فیلم بهتری در کمک به شهر ساخته تا به انتشارش کمک کند. همچنین جشنواره می‌تواند برای بقیه فیلمسازان الگوسازی کند و هم می‌تواند فضای گفتگو میان فیلمسازان و بخش‌های دیگر را ایجاد کند که از موضوعات شهری خبردار شوند و سعی کنند عمیق‌تر، وسیع‌تر و تاثیرگذارتر کار کنند.

مقدم‌دوست درباره معیارهای انتخاب آثار گفت: برای انتخاب آثار همان مولفه‌هایی را که یک فیلم خوب را می‌سازد در نظر گرفتیم. جشنواره شهر یک جشنواره موضوعی است؛ برای همین یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها  موضوع شهر بود اما نحوه و فرم بیان و مرتبط بودن به موضوع و برازندگی ساخت نیز برای من مهم بود.

داور بخش محله این جشنواره اضافه کرد: فکر می‌کنم برگزاری کارگاه‌های بین رشته‌ای در جشنواره می‌تواند بسیار مفید باشد یعنی فضایی ایجاد شود که افراد مطلع در رشته‌های مرتبط به شهر، با فیلمسازان، نشست و هم‌صحبتی داشته باشند. افرادی هستند که درباره شهر مطالعات متفاوتی دارند، اگر این افراد بتوانند با فیلمسازان در قالب کارگاه و یا نشست در ارتباط باشند به نظرم می‌تواند به ارتقای جشنواره و نگاه فیلمسازان در شهر کمک کند.

هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر 26 تا 31 تیرماه سال جاری توسط موسسه تصویر شهر و به دبیری هاشم میرزاخانی در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز