خبرگزاری کار ایران

شناسایی شواهدی نویافته از دوره تاریخی و اسلامی در تپه کوشکله سقز

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۲۵۴

فصل نخست کاوش لایه نگاری تپه باستانی کوشکله شهرستان سقز استان کردستان به منظور تعیین دوره‌های فرهنگی این تپه انجام شد.

به گزارش ایلنا، طاهر قسیمی (سرپرست هیأت کاوش) با اعلام این خبر گفت: در این فصل از کاوش‌های باستان شناسی، بقایای معماری از دو دورۀ تاریخی و قرون میانۀ اسلامی کشف شد که مشخص شدن تاریخ گذاری مطلق آن‌ها مستلزم آزمایشات سالیابی است.

وی افزود: شواهد شناسایی شده از دوره اسلامی بیانگر ساختارهای سنگ چین و سازه‌های اجاق و تنور بوده و از دوره تاریخی نیز یک ساختار خشتی و یک ردیف سنگ فرش به دست آمد.

این باستان شناس اظهار داشت: بر اساس حجم انبوه ذغال‌ها و تیرک‌های چوبی سوخته در کف فضای خشتی به نظر می‌رسد که ساختار یاد شده در اثر آتش سوزی دچار تخریب شده باشد که شاید بتوان این حادثه را از عوامل متروک شدن تپه کوشکله در دورۀ تاریخی دانست.

قسیمی تصریح کرد: یافته‌های به دست آمده از این کاوش شامل قطعات سفال، قطعات آهنی و مفرغی، قطعات شیشه، اشیای سنگی و بقایای جانوری است.

به گفته سرپرست هیأت کاوش، در این راستا علاوه بر مطالعه مواد فرهنگی، مطالعات میان رشته‌ای چون باستان جانورشناسی، باستان گیاه شناسی، زمین ریخت شناسی، باستان شیشه شناسی، مطالعات ژئومغناطیس، سالیابی رادیوکربن و سالیابی به شیوۀ گرمالیان انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه پژوهشی باستان شناختی تپه کوشکله، نخستین پروژه به منظور لایه نگاری در شهرستان سقز محسوب می‌شود که می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار سایر پژوهشگران قرار دهد و همچنین بخشی از جدول گاهنگاری منطقه را مشخص کند.

او با بیان اینکه مجوز کاوش لایه نگاری تپه باستانی کوشکله شهرستان سقز از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است خاطرنشان کرد: در این راستا، برای حفاظت و معرفی این آثار ارزشمند هماهنگی‌های لازم با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، به خصوص مسئولین شهرستان سقز انجام گرفته است.

این باستان شناس در پایان تصریح کرد: با توجه به نقش مهم این پژوهش‌ها در روشن سازی پیشینه فرهنگی و سکونتی انسان در استان کردستان، می‌توان با یک برنامه ریزی درازمدت برای تداوم کاوش‌های باستان شناسی و ایجاد سایت موزه، در جذب گردشگران داخلی و خارجی به منطقه، تحولی چشمگیر ایجاد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز