خبرگزاری کار ایران

کشف سفال‌های دوره مس و سنگ در تپه‌ای باستانی در کردستان

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۴۸۷

تپه قلعه روستای گلالی کردستان دربرگیرنده آثاری از دوره‌های مختلف و آسیب دیده از خاکبرداری برای تهیه خشت و ملاط در سده‌های پیشین، تعیین عرصه و حریم شد.

به گزارش ایلنا، امیر ساعدموچشی (سرپرست هیأت باستان شناسی) با  اشاره به آنکه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قلعه (برج) روستای گلالی شهرستان قروه در استان کردستان به اتمام رسید گفت:  به دلیل قرارگیری بافت فرهنگی تپه قلعه روستای گلالی در داخل بافت کنونی روستا و انجام ساخت و سازها این اثر نیازمند تعیین عرصه و پیشنهاد حریم بود.

وی این اثر را چند دوره‌ای اعلام کرد و اظهار داشت: لایه‌های فرهنگی آن بر روی تپه طبیعی واقع شده و سفال‌های بدست آمده از بررسی سطحی و گمانه‌ای آن بر وجود سفال‌های دوره مس و سنگ، دوره مفرغ و دوره‌های جدیدتر و بویژه دوران اشکانی و دوره‌های میانه اسلامی گواهی می‌دهد.

استادیار دانشگاه پیام نور با بیان اینکه تپه قلعه گلالی در سده‌های پیشین به دلیل خاکبرداری برای تهیه خشت و ملاط،  مورد آسیب واقع شده گفت :  در داخل بافت معماری قدیمی روستا، سفال‌های دوره‌های مختلف را می‌توان شاهد بود.

او با اشاره به شناسایی لایه‌های دوران تاریخی در جانب شرقی تصریح کرد: گمانه زنی این سایت مشخص کرد محدوده اثر در بخش شرقی روستا بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شد.

گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قلعه (برج) روستای گلالی شهرستان قروه در استان کردستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز