خبرگزاری کار ایران

صدسال درام‌نویسی ایرانی؛ از سنگلج تا تئاتر‌شهر و ایرانشهر

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۲۱۱

تیرماه ۱۳۹۸ همزمان چند متن از درام‌نویسان ایرانی اجرا می‌شود و از این بابت فرصت مغتنم و مناسبی است تا علاقه‌مندان به متون ایرانی به تماشای این آثار متفاوت از سال‌های ۱۲۹۸ تا ۱۳۹۸ بنشینند.

به گزارش ایلنا، تیرماه ۱۳۹۸ همزمان چند متن از درام‌نویسان ایرانی اجرا می‌شود و از این بابت فرصت مغتنم و مناسبی است تا علاقه‌مندان به متون ایرانی به تماشای این آثار متفاوت از سال‌های ۱۲۹۸ تا ۱۳۹۸ بنشینند.

میرزا‌احمدخان کمال الوزاره، حسین کیانی، محمد رضایی‌راد، امین بهروزی‌نیا، محمد چرمشیر و بهمن عباس‌پور از جمله درام‌نویسان ایرانی هستند که آثارشان در تیرماه ۱۳۹۸ در معرض دید علاقه‌مندان به تئاتر قرار می‌گیرد.

میرزا‌احمدخان کمال‌الوزاره در سال ۱۲۹۸ نمایش‌نامه انتقادی‌اجتماعی «استاد‌نوروز پینه‌دوز» را به رشته تحریر در‌آورده که پس از صد‌سال توسط دکتر‌ رحمت امینی مورد بازخوانی و اجرای متفاوت قرار‌گرفته است.

این نمایش که نگاهی انتقادی به مسائل اجتماعی و تعدد‌ زوجات دارد، با گروهی از هنرمندان دانش‌آموخته و با‌تجربه تئاتر در سالن قشقایی تئاتر‌شهر از ۹ تیر‌ماه اجرای خود را آغاز می‌کند که تا ۱۸ مرداد ادامه دارد.

حسین کیانی نیز «چشم به راه میرغضب» را به نگارش درآورده و کارگردانی کرده که تا ۲۲ تیرماه در تماشاخانه سنگلج در حال اجرا است.

«چشم به راه میرغضب» با نام دوم «یک مضحکه سیاه» ماجرای ذبیح و رضی، یکی مستبد و دیگری مشروطه‌خواه در زمان استبداد صغیر محمدعلی شاه قاجار است که به اعدام محکوم می‌شوند.

محمد رضایی‌راد نیز «فرشته تاریخ» را به نگارش در‌آورده و در سالن چهارسو تئاتر‌شهر به اجرا برده‌است. «فرشته تاریخ» که تا ۱۸ مرداد‌ماه به روی صحنه است، با برخوردی آزاد به روایتی از آخرین شب زندگی والتر بنیامین می‌پردازد.

نمایش «وانهاده» متنی به نویسندگی و کارگردانی امین بهروزی‌نیا است که تا ۲۸ تیرماه در تالار سایه تئاتر شهر اجرا می‌شود و روایتگر زندگی دو زن جوان از دو جغرافیایی مختلف است.

«عاشقانه‌های خیابان» به قلم محمد چرمشیر و بهمن عباس‌پور است که به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی در سالن استاد‌سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفته است. این نمایش که تا ۲۶ تیرماه روی صحنه است روایتی خاص از زندگی پیچیده و دشوار زنان دست‌فروش در خیابان‌ها و مترو است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز