خبرگزاری کار ایران

بنیاد صادق تبریزی راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۴۲۳

در آستانه دومین سالگرد درگذشت صادق تبریزی، آخرین اقدامات درباره راه‌اندازی بنیاد این هنرمند، پیگیری وضعیت آثار او و انتشار کتاب‌هایش رسانه‌ای شد.

به گزارش ایلنا، مهرداد فلاح ـ نقاش و خواهرزاده صادق تبریزی ـ به عنوان نماینده معرفی شده ازطرف آن هنرمند برای زمان پس از فوتش- از اقدامات جدید این خانواده در راه‌اندازی بنیاد صادق تبریزی و انتشار آثار این هنرمند خبر داد و گفت: مهم‌ترین اتفاقی که قرار است در آینده نزدیک رخ دهد، شکل‌گیریِ بنیادی به نام صادق تبریزی است که در پی ثبت آن هستیم. رونمایی از کتاب آثار صادق تبریزی نیز در پیش است. این کتاب، که توسط مصور رحمانی در دست تهیه است؛ تعدادی از آثار برگزیده هنرمند را در خود دارد که این آثار توسط خود آقای تبریزی انتخاب شده و این مجموعه، کتاب کاملی است که همراه با آثار بزرگ هنرمند رونمایی خواهد شد. یک کتاب مرجع هم در دست جمع‌آوری است. با چند تن از دوستان در حال گردآوری مطالب هستیم. درواقع این کتاب یک جور تاریخ شفاهی است که از دوستان، بستگان و نزدیکان هنرمند مطالبی جمع‌آوری شده و یک کتاب مرجع محسوب می‌شود. همچنین گوشه‌ای از خاطرات آقای تبریزی در این کتاب خواهد آمد. ایشان از حدود 10 سال پیش به‌طور منظم شروع به نوشتن خاطراتش از دوران طفولیت تا سال‌های آخر عمر خود کرد.

این روزها اما خبرهایی امیدوارکننده از به بن بست خوردن متقلبان و جاعلان آثار این هنرمند به گوش می‌رسد. فلاح  ضمن اعلام قدردانی خانواده زنده‌یاد تبریزی از گالری‌داران و مجموعه‌داران بابت همکاری در معرفی آثار تقلبی آن هنرمند، درباره آخرین وضعیت آثار این هنرمند توضیح داد: متاسفانه در چند ماه اول پس از درگذشت صادق تبریزی عده‌ای از جاعلانِ آثار هنری اقدام به جعل و کپی آثار این هنرمند فقید کردند، با این حال خوشبختانه طی ماه‌های گذشته در پی پیگیری قضایی این مساله و خصوصاً همکاری گالری‌دارها با ما به میزان زیادی از کپی و جعل آثار این هنرمند کاسته شده است و می‌توان گفت جاعلان دور آثار صادق تبریزی را خط کشیده‌اند.

فلاح در توضیح بیشتر وضعیت آثار این هنرمند، یک سال و اندی پس از درگذشت او اضافه کرد: پس از درگذشت استاد تبریزی و بالا رفتن قیمت آثار ایشان، عده‌ای سودجو اقدام به ساخت آثاری جعلی با امضای این هنرمند کردند. پرونده یکی از آنها در دادگاه از طریق شکایت من به عنوان نماینده معرفی شده ازطرف آن هنرمند و تنها کسی که از طرف صادق تبریزی صلاحیتش برای کارشناسی آثار تایید شده، پیگیری شد و فرد خاطی به مجازات رسید و معادل قیمت تابلو جریمه شد. خوشبختانه در ماه‌های گذشته این پیگیری‌ها در کنار همکاری تنگاتنگ گالری‌داران محترم در نشان دادن و معرفی آثار تقلبی به ما نتیجه داد و به جرات می‌توانم بگویم به میزان زیادی از جعل و کپی نقاشی‌های زنده‌یاد تبریزی کاسته شده است.

به گفته این نقاش، کپی و جعل آثار هنری موضوعی است که در صورت تعامل و همکاری هنرمندان و گالری‌داران با یکدیگر و اطمینان این دو قشر به هم تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

به باور فلاح، برخورد با جاعلان آثار هنری دو نتیجه مهم را در پی دارد؛ از یک سو از پایمال شدن حق و حقوق مادی و معنوی هنرمند و خانواده او جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر زمینه‌ای می‌شود برای حمایت از هنر و پاسداری از حقوق خریداران و مجموعه‌داران آثار هنری.

زنده‌یاد صادق تبریزی پایه‌گذار نقاشی‌خط در ایران و از پیشگامان مکتب "سقاخانه" پاییز سال 96 در سن 79 سالگی در لندن درگذشت.

صادق تبریزی نخستین بار در سال 1338 نقاشی خط را روی یک پنل سرامیکی کار کرد و به گواه برخی کارشناسان و منتقدان کار این هنرمند روی این پنل سرامیکی، نخستین اثر نقاشی خط است که کلماتش به قصد خوانده شدن نوشته نشده است. تبریزی اوایل دهه ۱۳۴۰ نزد استاد علی اکبر کاوه خوشنویسی را فراگرفت و پس از آن همزمان با رواج مکتب سقاخانه در میان شماری از هنرمندان، به سبک نقاشی- خط روی آورد. او در کنار پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی و منصور قندریز از پیشگامان مکتب سقاخانه  است؛ مکتبی که ریشه در مکتب‌های قدیمی و میراث فرهنگی ایران داشت و قرار بود پلی میان سنت و دنیای نو بنا کند.

آخرین نمایشگاه خارجی این هنرمند ایرانی در سال 1391 همزمان با "هفته هنری جهان اسلام" در گالری 8 لندن برپا شد که بازتاب‌های متفاوتی داشت. تبریزی طی ۵۰ سال لااقل ۳۰ نمایشگاه مهم انفرادی و گروهی برپا کرد. او اول بار سال ۱۳۵۱ آثارش را زیر نگاه غربی‌ها برد. از‌‌ همان زمان، هنر او تحسین هنرشناسانی چون امانوئل لوتن، میشل تایپه و دیگران را برانگیخت. روزنامه لوموند در شماره ۱۹ آوریل ۱۹۷۲، او را پیشگام نوعی نقاشی غنایی دانست که آثارش نیروی فریبنده قدرتمندی دارد.

تبریزی زندگی پرماجرا و پرفراز و نشیبی داشته، شبیه خطوط سرکش، سحرآمیز و کوبنده نقاشی‌هایش. نمایشگاه خط نگاره‌هایش در بورگز (۱۳۴۹) و گالری سیروس در پاریس (۵۰) که به اهتمام "میشل تاپیه" هنر‌شناس بزرگ برپا شد، سر آغاز شکوفایی هنر او بود. نصرالله ‌افجه‌ای در گفت‌وگویی اعلام کرده است صادق تبریزی نخستین کسی است که هنر نقاشیخط را به‌ شکل امروزی و معاصرش ابداع کرد و برای جامعه به‌ نمایش گذاشت و در بروز و ظهور آن نقشی مهم ایفا کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز