خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت صادق تبریزی در موزه هنرهای معاصر تهران

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۱۲۵

مراسم بزرگداشت هنرمند نقاش صادق تبریزی با حضور و سخنرانی آیدین آغداشلو، جواد مجابی و عباس مشهدی‌زاده پنجشنبه سوم اسفندماه از ساعت 16 تا 18، در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، به مناسبت سالروز تولد صادق تبریزی، مراسم بزرگداشت این هنرمند، روز پنجشنبه سوم اسفندماه از ساعت 16 تا 18 با سخنرانیِ آیدین آغداشلو، جواد مجابی و عباس مشهدی‌زاده و با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف هنری درسالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود.

مهرداد فلاح (هنرمند نقاش و خواهرزاده صادق تبریزی) درباره این مراسم گفت: به مناسبت سوم اسفند ماه زادروز تولد صادق تبریزی مراسم یادبودی با همکاری دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

در این مراسم تعدادی از استادان عرصه فرهنگ و هنر حضور خواهند داشت و درباره این هنرمند سخنرانی خواهند کرد. همچنین در این مراسم فیلم زندگی استاد تبریزی به نمایش درمی‌آید.

صادق تبریزی از پایه‌گذاران نقاشی‌خط در ایران و از هنرمندان بنام مکتب سقاخانه در سن 79 سالگی در لندن درگذشت. او متولد 1317 در تهران بود. وی نخستین بار در سال 1338 نقاشی‌خط را روی یک پنل سرامیکی کار کرد و به گواه برخی کارشناسان و منتقدان کار این هنرمند، نخستین اثر نقاشی‌خط است که کلماتش به قصد خوانده شدن نوشته نشده است.

تبریزی اوایل دهه ۱۳۴۰ نزد استاد علی اکبر کاوه، خوشنویسی را فرا گرفت و پس از آن همزمان با رواج مکتب سقاخانه در میان شماری از هنرمندان، به سبک نقاشی- خط روی آورد. او در کنار پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی و منصور قندریز مکتب سقاخانه را گسترش داد؛ مکتبی که ریشه در مکتب‌های قدیمی و میراث فرهنگی ایران داشت و قرار بود پلی میان سنت و دنیای نو بنا کند.

آخرین نمایشگاه خارجی این هنرمند در سال 1391 همزمان با «هفته هنری جهان اسلام» در لندن در یکی از گالری‌های این شهر برپا شد که بازتاب‌های متفاوتی در جهان داشته است.

تبریزی طی ۵۰ سال فعالیت هنری، 30 نمایشگاه مهم انفرادی و گروهی برپا کرد. او اول بار در سال ۱۳۵۱ آثارش را در معرض نگاه غربی‌ها قرارداد. از‌‌ همان زمان، هنر او تحسین هنرشناسانی چون امانوئل لوتن، میشل تایپه و دیگران را برانگیخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز