خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی به ایلنا خبر داد:

بررسی دوباره ساخت و سازهای غیرمجاز در مجاورت کاخ گلستان/ چرخش آثار تاریخی ایران در کشورهای مختلف ارتباطی با تحریم ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۳۱۵

با وجود گذشت چندین ماه از انجام ساخت و سازهای غیرمجاز در مجاورت کاخ گلستان، هنوز پرونده آن راه به جایی نبرده. قرار است این مهم در جلسه‌ای با حضور معاون رییس‌جمهور بررسی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خبرها از ساخت و سازهای غیرمجاز در مجاورت کاخ گلستان حکایت دارند، ساخت و سازهایی که از ارتفاع مجاز در حریم میراث جهانی کاخ گلستان تعدی کرده‌ و بیم خروج این میراث را از فهرست یونسکو افزایش داده است. هرچند مسئولان میراث فرهنگی درخصوص این ساخت و سازهای غیرمجاز به دادگاه قضایی شکایت کرده‌اند اما از آنجا که مالک مجوز ساخت را در دست دارد، بررسی این پرونده با چالش‌هایی همراه است.

مسعود نصرتی (مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان) درخصوص آخرین وضعیت پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در مجاورت کاخ گلستان گفت: این پرونده هنوز در دادگاه در جریان است و رای قاضی صادر نشده است.

به گفته او، ساخت و ساز در مجاورت کاخ گلستان همچنان در جریان است البته به دستور شهردار، بخشی از کار متوقف شده اما با توجه به مجوزی که در اختیار مالک برای ساخت و ساز است، نمی‌توان به صورت صریح دستور توقف کار را ابلاغ کرد. از این رو باید با مالک و سازنده به تعامل برسیم.

نصرتی با اشاره به آنکه نیازمند حکم قاضی هستیم تا بتوانیم ساخت و ساز را از ادامه ارتفاع تا سر حد مجاز متوقف کنیم، گفت: ناچارا ساخت و سازها در ارتفاع‌های غیرمجاز ادامه یافته و نیازمند آن هستیم که قاضی هرچه زودتر دستور توقف ساخت و ساز در ارتفاع غیرمجاز را صادر کند. البته قرار است تا ارتفاع خارج از عرف جهانی کاهش یابد و با مالک تفاهم‌هایی دراین خصوص انجام شده. امیدواریم تا قاضی نیز حکم‌ لازم در این خصوص را صادر کند و  بتوانیم ارتفاع این ساخت و سازها را کم کنیم.

بررسی دوباره ساخت و سازهای غیرمجاز در مجاورت کاخ گلستان/ چرخش آثار تاریخی ایران در کشورهای مختلف ارتباطی با تحریم ندارد

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) نیز با اشاره به آنکه موضوع فنی از طریق مراجع قضایی پیگیری شده اما هنوز نتیجه نداده، به ایلنا گفت: شهرداری مذاکراتی با مالک داشت که به زودی نتایج آن را اعلام می‌کنیم. ما راه‌حل‌های خود را به شهرداری اعلام کردیم و شهرداری با مالک مذاکره کرده است. قرار است امروز جلسه‌ای با حضور ریاست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشیم تا خط و مشی آینده را مشخص کنیم.

آثار تاریخی ایران هنوز خارج از کشور هستند

طالبیان در پاسخ به ابهاماتی درخصوص چرایی عدم بازگشت آثار تاریخی ایران که در نمایشگاه هلند به نمایش گذاشته شده‌بودند و اکنون در نمایشگاهی در اسپانیا در معرض دید عموم گذاشته شده‌اند، نیز گفت: اسپانیا درخواست برگزاری نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران را داده بود و به زودی نیز نمایشگاهی از آثار تاریخی اسپانیا در ایران برگزار خواهیم کرد.

به گفته او، برگزاری این نمایشگاه‌ها و چرخش آثار تاریخی ایران در کشورهای مختلف ارتباطی به تحریم ایران و عدم امکان بازگشت آثار تاریخی به کشور ندارد و به زودی و پس از پایان نمایشگاه اسپانیا اگر کشور دیگری درخواست برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی ایران را نداشته باشد، این آثار به کشور بازمی‌گردد.

بررسی دوباره ساخت و سازهای غیرمجاز در مجاورت کاخ گلستان/ چرخش آثار تاریخی ایران در کشورهای مختلف ارتباطی با تحریم ندارد

روز جهانی موزه‌ها

او همچنین درخصوص برنامه‌های میراث فرهنگی برای روز جهانی موزه‌ها گفت: در روز جهانی موزه‌ها، با توجه به آنکه امسال با ماه مبارک رمضان مقارن شده است از این رو فقط برنامه این روز را در استان‌ها خواهیم داشت و احتمالا یک برنامه خاص برای موزه‌ها نیز برگزار می‌کنیم. اما از آنجا که به دنبال برنامه‌ای وسیع هستیم، بعد از ماه مبارک رمضان، نمایشگاه دستاوردهای میراث فرهنگی را احتمالا در برج میلاد برگزار می‌کنیم.

به گفته او، این نمایشگاه از میراث ناملموس گرفته تا فعالان این حوزه را دربرمی‌گیرد. بعد از تعطیلات خرداد و احتمالا همزمان با هفته میراث فرهنگی این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز