خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

اما و اگرهای صدور مجوز برای فعالیت مجسمه‌سازی

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۲۶۳

این روزها خبرها از صدور مجوز فعالیت مجسمه‌سازی حکایت دارند، مجوزی که برای دریافت آن از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان باید توسط مجسمه‌ساز پرداخت شود. این مجوز با اما و اگرهایی همراه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صدور مجوز برای مجسمه‌سازان یکی از موضوعاتی است که این روزها مورد نقد جامعه هنری قرار گرفته است چراکه انجمن مجسمه‌سازان در حساب اینستاگرام خود تصویر مجوز فعالیت مجسمه‌سازی را با امضای مدیرکل هنرهای تجسمی نمایش داد و از اعضایش خواست برای صدور مجوز مجسمه سازی مدارک‌شان را ارسال کنند.

کپی مدارک شناسایی (کارت ملی، شناسنامه)، کارت پایان خدمت و یا معافیت برای آقایان، ٤ عدد عکس پرسنلی ٣*٤، رزومه نوشتاری هنرمند، عکس از آثار (تصویر ١٥ اثر در CD)، پر کردن فرم درخواست مجوز و البته فیش واریز به حساب انجمن از جمله مدارک درخواست صدور مجوز فعالیت مجسمه‌سازی است.

در این میان لازم است تا اعضای پیوسته ۵۰ هزار تومان، اعضای وابسته ۱۰۰ هزار تومان و سایر متقاضیان، ۲۰۰ هزار تومان به حساب انجمن مجسمه‌سازان واریز کنند.

عباس مجیدی (رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران) در توضیح چرایی و چگونگی صدور مجوز فعالیت مجسمه‌سازی به ایلنا گفت: طبق ماده ۱۹۳، هنرمندان مجسمه‌ساز از پرداخت مالیات معاف هستند. معافیت از مالیات منوط به ارائه مدرکی برای اثبات این مهم است. در گذشته گواهی فعالیت توسط وزارت ارشاد اسلامی برای هنرمندان صادر می‌شد و این امکان برای مجسمه‌ساز ایجاد می‌شد تا بتواند کار کند، اما این گواهی فقط برای کار کردن مجسمه‌ساز کافی بود و نمی‌توانست مراتب قانونی از جمله معافیت مالیاتی را به پیش ببرد. از این رو انجمن بر آن شد تا رایزنی‌هایی با وزارت ارشاد داشته باشد تا بتواند پروانه فعالیت کارگاه‌های مجسمه‌سازی را دریافت کند.

او ادامه داد: پروانه فعالیت کارگاه‌ مجسمه از این جهت است که به فعالیت مجسمه‌سازان در کارگاه‌ها، وجاهت قانونی بدهیم. متاسفانه هنوز این مهم در هاله‌ای از ابهام است و کار به جایی نبرده‌ایم چراکه انجمن مجسمه‌سازان صنف نیست و هنری است. اما توانستیم مسئولان را مجاب کنیم که باید بتوانیم مجوزی برای فعالیت مجسمه‌سازان صادر کنیم و مسئولان وزارتخانه نیز این اجازه را دادند تا انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران بتواند مجوز فعالیت مجسمه‌سازی را صادر کند.

مجیدی با اشاره به آنکه تاکنون ۳۳ مجوز فعالیت مجسمه‌سازی صادر شده است، گفت: این مجوزها آماده ارائه است. این مجوزها علاوه برآنکه فعالیت هنرمند مجسمه‌ساز را به عنوان یک مجسمه‌ساز تایید می‌کند، حق و حقوق قانونی مانند معافیت مالیاتی را نیز برای مجسمه‌ساز اخذ می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که آثا سایر مجسمه‌سازان که مجوز فعالیت مجسمه‌سازی را ندارند، امکان فعالیت و خلق اثر نخواهند داشت، گفت: همه مجسمه‌سازان حق خلق اثر دارند اما از آنجایی که صدور مجوز برعهده انجمن گذاشته شده، با تعریف انجمنی درصدد صدور مجوز برآمده‌ایم. طبیعی است هنرمندانی که با تعریف انجمنی در این زمره می‌گنجند، شامل دریافت این مجوز می‌شوند.

در گذشته مجسمه‌سازان با دریافت گواهی از وزارت ارشاد اجازه فعالیت پیدا می‌کردند تا به طور مثال از سوی شهرداری مورد بازخواست قرار نگیرند. این درحالی است که اکنون این گواهی صادر نمی‌شود. اکنون افرادی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند به کار خود بپردازند اما افرادی که می‌خواهند با مراکز مختلف قرارداد ببندند و نیازمند معرفی‌نامه هستند، این مجوز این امکان را برایشان ایجاد می‌کند. درواقع مجوز فعالیت مجسمه‌سازی شبیه به پروانه کسب است تا مجسمه‌سازان بتوانند راحت‌تر کار کنند. حتا افرادی که عضو انجمن نیستند می‌توانند این مجوز را دریافت کنند. البته هزینه‌ها متفاوت است.

اما و اگرهای صدور مجوز برای فعالیت مجسمه‌سازی

رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران درخصوص هزینه دریافتی برای صدور مجوز فعالیت مجسمه‌سازی اظهار داشت: مجسمه‌سازان عضو انجمن هر ساله ۲۰۰ هزار تومان حق عضویت می‌دهند، از این رو برای صدور مجوز فعالیت، اعضای پیوسته ۵۰ هزار تومان، اعضای وابسته ۱۰۰ هزار تومان و سایر متقاضیان، ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند. این مبلغ برای هزینه‌های جاری صدور این مجوز دریافت می‌شود.

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که وزارت ارشاد و مرکز هنرهای تجسمی هیچ هزینه‌ای بابت امضای این مجوزها دریافت نمی‌کند. البته رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران نیز درخصوص میزان هزینه‌ای که برای صدور مجوز فعالیت مجسمه‌سازی توسط انجمن هزینه می‌شود، گفت: هنوز برآوردی از هزینه‌کردها نداشتیم. فقط پیش‌بینی کرده‌ایم که احتمالا هزینه‌هایی دربرداشته باشد و لازم است برای بررسی فعالیت‌ مجسمه‌سازان کارشناس اعزام کنیم. حتا ممکن است این مبلغ افزایش یابد.

مجیدی در خصوص احقاق حق و حقوق مجسمه‌سازانی که برای آنها مجوز فعالیت صادر شده است، گفت: در اساسنامه به عنوان نهاد مرجع شناخته شده‌ایم و طبیعی است که باید حق خود را طلب کنیم. اما کمیته حقوقی در حال راه‌اندازی است و در صورت راه‌اندازی این کمیته، می‌توانیم امید داشته باشیم که تلاش‌های بیشتری برای احقاق حق مجسمه‌سازان انجام بشود. در غیر این صورت، مجوز صادر شده فقط یک مجوز برای فعالیت است. البته می‌توان از امکان صدور مجوز فعالیت مجسمه‌سازی هم به عنوان یکی از فعالیت‌هایی یاد کرد که انجمن برای احقاق حق مجسمه‌سازان انجام داده است.

او خاطرنشان کرد: در ابتدای امر صدور مجوزها با چالش‌هایی روبه رو بود و صدور آن حدود ۴ ماه طول کشید. امیدواریم از این پس بتوانیم در عرض یک ماه این مجوزها را صادر کنیم.

اما و اگرهای صدور مجوز برای فعالیت مجسمه‌سازی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز