خبرگزاری کار ایران

سیل و مدیریت بحران در شبکه سلامت

asdasd
کد خبر : ۷۵۰۱۷۱

تامین نیازهای پایه و ایجاد حس امنیت در مردم مناطق سیل‌زده اولین وظیفه مسئولان و امدادرسان‌ها در مدیریت بحران است.

به گزارش ایلنا، مهرداد کاظم زاده عطوفی در برنامه «حال خوب» روش‌های ایجاد امنیت و مدیریت بحران در شرایط فردی و اجتماعی را مطرح کرد. این استاد دانشگاه و متخصص روانشناسی بالینی از دست‌اندرکاران خواست تا واژه حوادث طبیعی را جایگزین بلایای طبیعی کنند.

وی با اشاره به بار منفی واژه بلایای طبیعی به عنوان رخدادی تنبیهی در ادبیات معنوی تاکید کرد: حوادثی همچون سیل و زلزله به هیچ‌وجه تنبیهی در مورد رفتارهای انسانی نیست، بلکه واکنش طبیعت در مسیر عادی خود است. استفاده واژه‌های منفی عاملی خواهد بود که به استرس‌های اجتماعی دامن می‌زند.

مهرداد کاظم‌زاده عطوفی در ادامه از مسئولان و امدادرسان‌های مناطق سیل زده خواست تا مهارت‌های لازم در امر مدیریت بحران را فراگیرند و ادامه داد: مدیران ارشد و مسئولان هر کشور باید در زمینه مدیریت آموزش‌های لازم ببینند، زیرا تنها یک ارتباط غیرکلامی و یا کلامی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به اجتماع وارد نماید.

وی رعایت قوائد همدلی را از روش‌های ارتباطی موثر در برخورد با شرایط دشوار اجتماعی دانست افزود: در برخورد با افراد مصیبت زده باید به آنها حس همدلی و امیدواری داد و از بیان واژه‌هایی مانند «خدارا شکر کن که بدتر نشد» و یا شوخی و خنده باید خودداری کرد. در چنین زمان‌هایی تنها احساس همدلی و امیدواری است که به فرد آسیب دیده آرامش می‌دهد.

این متخصص روانشناسی بالینی در ادامه به مسئولان و امدادرسان‌ها یادآور شد: شرایط سختی در مدیریت بحران وجود دارد و باید خود را آماده کنید تا در مقابل خشم و سرخوردگی آسیب‌دیدگان صبور باشید و از سرزنش افراد پرهیز نمایید. اجازه دهید افراد هیجاناتشان را بروز دهند و در فرآیند سوگواری خود را برای آنچه از دست داده‌اند طی کنند.

وی از تمامی افراد جامعه خواست تا طرح پرسش‌هایی با محتوای «چرایی؟» را کنار گذارند و ادامه داد: در شرایط بحران باید به «آنچه باید کرد» توجه شود تا امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سرعت گیرد. طرح سولات منحرف کننده تنها باعث تنش در جامعه و ایجاد حاشیه‌های غیرمرتبط در روند کار می‌شود.

کاظم زاده همچنین بیان وعده‌های غیرحقیقی را از دیگر آسیب‌های مدیریت بحران دانست و اضافه کرد: وعده‌های بزرگ مسئولان تنها باعث ایجاد انتظار در فرد آسیب دیده می‌شود و انتظار اضطراب و خشم را به دنبال دارد. مدیریت بحران یعنی تمرکز بر رفع نیازهای اولیه همچون مایحتاج پایه، مسکن موقت و بهداشت عمومی و در مرحله دوم ایجاد حس امنیت در فرد آسیب دیده که تنها نیست و جامعه او را فراموش نخواهد کرد. در چنین شرایطی افراد می‌دانند که روند بازسازی و بهسازی به زمان نیاز دارد و یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

وی در خاتمه تاکید کرد: برای کاهش پیامدهای اجتماعی و روانی حوادث باید به سلامت معنوی در جامعه را بهبود بخشید، براساس مطالعات تمامی افرادی که در مراحل مختلف زندگی به خدا توکل می‌کنند به مراتب احساس بهتری در زندگی دارند.

 برنامه «حال خوب» همزمان با وقوع سیل در مناطق مختلف با هدف آموزش صحیح مدیریت بحران، مقابله با آن و روش‌های همدلی با مردم مصیب زده را در دستور کار قرار داده است. این برنامه هر شب ساعت ۲۱ از شبکه سلامت پخش شده و کارشناسان در برنامه تلاش می‌کنند تا با آموزش مهارت‌های زندگی نگرش مثبت را در جامعه تسری دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز